ВЫБОР СИСТЕМЫ УПРАВЛЕНИЯ ОБУЧЕНИЕМ НА ОСНОВЕ МАТРИЦЫ ПРИОРИТЕТОВ




Abstract

Стремительный переход к дистанционной системе образования, вызванный пандемией COVID-19, вынудил ряд учебных заведений высшего образования в кратчайшие сроки внедрить системы удалённого обучения. Предшествующий внедрению период выбора соответствующего программного обеспечения в ряде случаев был ограничен по времени. Частным следствием такого ограничения стало отсутствие комплексного подхода к выбору критериев и их последующему использованию для оценки преимуществ той или иной системы. Решения в подобных условиях могли приниматься в императивном порядке и не учитывать требования некоторых групп пользователей. Целью исследования является оценка эффективности выбора системы управления обучением с применением матрицы критериев при условии, что степень значимости критериев определена лишь одной ключевой группой. Также в статье оценивается эффективность применения общих критериев выбора программного обеспечения в условиях сегодняшнего рынка систем дистанционного обучения. В качестве метода оценки применялся многокритериальный выбор на основе матрицы критериев. Вес и значимость каждого из критериев определены аналитически, на основании опроса преподавателей высшего учебного заведения. Результаты работы выражены в конкретных данных – ранжировании систем с применением выбранного метода, а также рекомендациях по выбору критериев с учётом их экспертной или аналитической оценки. Выводы, сделанные в результате исследования, свидетельствуют о недостаточности применения критериев, значимость которых определяется одной из нескольких фокус-групп, участвующих в эксплуатации и обслуживании программного продукта. Также отмечена необходимость использования специальных критериев выбора, отражающих возможности и потребности каждого учебного заведения в отдельности.


About the Author

Семён Левин
Томский государственный университет систем управления и радиоэлектроники
Russian Federation


References

1. Isakova A.I., Levin S.M. Models of increasing students' motivation in the educational process of the university. Inzhenernoe obrazovanie = Engineering education. 2020. No. 28, pp. 20-30. (In Russ.)

2. Orusova O.V. How the coronavirus changed the higher education system: analysis of the transition of universities to distance learning. Nauchnoe obozrenie. Seriya 1. Jekonomika i parvо [Scientific Review. Series 1. Economics and Law]. 2020. No.3. pp. 184-195. DOI: 10.26653/2076-4650-2020-3-17 (In Russ.)

3. Isakova A.I. Korikov A.M., Levin S.M. Multicriteria choice based on a matrix of criteria in assessing the software efficiency of information systems. Doklady TUSUR = Proceedings of TUSUR University. 2020. Vol. 23, No. 4, pp. 40-44. DOI: 10.21293/1818-0442-2020-23-4-40-44. (In Russ.)

4. About Moodle. Available at: https://docs.moodle.org/310/en/About_Moodle#All-in-one_learning_platform

5. GIT. Available at: http://git-scm.com/download

6. MoodleCloud. Available at: https://moodle.com/moodlecloud/

7. Moodle. Scalable to any size. Available at: https://docs.moodle.org/310/en/About_Moodle#Scalable_to_any_size

8. Recommended remote work systems. Available at: https://wiki.cs.msu.ru/Main/СистемыУдаленнойРаботы

9. Moodle. Activities. Available at: https://docs.moodle.org/310/en/Activities

10. Learning_Tools_Interoperability. Available at: https://en.wikipedia.org/wiki/Learning_Tools_Interoperability

11. Alier, M.; Casany, M.J.; Llorens, A.; Alcober, J.; Prat, J.d.Atenea. Exams, an IMS LTI Application to Solve Scalability Problems: A Study Case // Applied Sciences. 2021. №11(1), p. 80. Available at: https://dx.doi.org/10.3390/app11010080

12. Babicheva I.V. Implementation of a cognitive-visual approach to teaching mathematics using SCORM technologies. Vestnik Sibirskogo instituta biznesa i informatsionnykh tekhnologij [Bulletin of the Siberian Institute of Business and Information Technologies]. 2020. No. 2 (34), pp. 5-15. DOI: 10.24411/2225-8264-2020-10014. (In Russ., abstract in Eng.)

13. Itinson K.S. [Google classroom in the teaching activities of teachers]. Regionalnyj vestnik [Regional Bulletin]. 2020. No. 9(48), pp. 61-63. (In Russ.)

14. Google Classroom Users Doubled as Quarantines Spread. Bloomberg. – 2020. Available at: https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-04-09/google-widens-lead-in-education-market-as-students-rush-online

15. Google. Choose the edition that’s right for your institution. Available at: https://edu.google.com/products/workspace-for-education/editions/#:~:text=Google%20Workspace%20for%20Education%20Fundamentals%20is%20free%20for%20all%20qualifying,Education%20Plus%20are%20paid%20editions.

16. Nirmala, Ahmad Aldi, Ervi Triaswati, Auliya Fajrin Rahmawan. Implementation of the GSE (Google Suite Education) Program at SD Muhammadiyah 09 Plus in the Covid-19 Pandemic Era. Omega : Jurnal Fisika dan Pendidikan Fisika. 2020. Vol. 6, no. 2. Available at: https://journal.uhamka.ac.id/index.php/omega/article/view/5967

17. Canvas. Our Company Story. Available at: https://www.instructure.com/about/our-story

18. Frederick Burrack, Dorothy Thompson. Canvas (LMS) as a means for effective student learning assessment across an institution of higher education. The Journal of Assessment in Higher Education. 2021. Vol. 2, no. 1. Available at: https://doi.org/10.32473/jahe.v2i1.125129

19. Canvas. Teaching and Learning. To the Power of Canvas LMS. Available at: https://www.instructure.com/product/canvas/higher-education/lms

20. Video: What Conferencing Tools Can Be Used With Canvas. Available at: https://www.instructure.com/canvas/en-gb/resources/product-guides/video-what-conferencing-tools-can-be-used-with-canvas

21. Blackboard Delivers Worldwide Growth. Cision PR Newswire. 2017. jan. Available at: https://www.prnewswire.com/news-releases/blackboard-delivers-worldwide-growth-300398129.html#:~:text=Blackboard%20is%20the%20leading%20provider,countries%20reaching%20100%20million%20users

22. Hungwei Tseng. An exploratory study of students’ perceptions of learning management system utilisation and learning community. Research in Learning Technology. Vol. 28, Oct. 2020. Available at: https://doi.org/10.25304/rlt.v28.2423

23. Blackboard Learn: An Advanced LMS. Available at: https://www.blackboard.com/teaching-learning/learning-management/blackboard-learn

24. Mirapolis LMS. Available at: https://www.mirapolis.ru/lms/funkcional/


Supplementary files

For citation: . . Professional education in the modern world. 2021;11(2).

Views: 269

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)