Educational paradigm formation in the context of society development........31 Moroz E. F. (Zheleznogorsk, Russia). National educational aspect

Full Text:




Abstract

There was a fundamental change in social relations in Russian society at the turn of XX-XXI centuries. In these circumstances, education system, as an institutional basis of society, has undergone major transformations; it means the old system can’t operate efficiently in new conditions, but at the same time there is no understanding of what kind new paradigm of education should be. Many reformers suggest the most successful examples of development in the West as ideal models aimed at promoting and developing national education system. The examples of western development are supposed to be introduced and applied in Russia. The paper analyzes foundation and development of education on the example of Western societies; it demonstrates that each national education system has always been founded and developed in well-defined social and cultural conditions. The author makes conclusion that total applying of experience of even the most successful Western examples and their development is not suitable for education in Russia due to centuries-old national cultural, scientific and educational traditions.

About the Author

Vladimir V. Petrov
Institute of Philosophy and Law of the Russian Academy of Sciences; Novosibirsk State University
Russian Federation


References

1. Наливайко Н. В., Панарин В. И., Паршиков В. И. Глобальные и региональные тенденции развития отечественного образования. - Новосибирск: Изд-во СО РАН, 2010. - 298 с.

2. Черных С. И. Образовательное пространство в условиях информатизации общества. - Новосибирск: Изд-во НГАУ, 2011. - 254 с.

3. Петров В. В. Инновационное образование в современной России. - Новосибирск: Изд-во СО РАН, 2012. - 212 с.

4. Ортега-и-Гассет Х. Избранные работы: пер. с исп. - М., 1997. - 704 с.

5. Розов Н. С. Философия гуманитарного образования: ценностные основания и концепция базового гуманитарного образования в высшей школе. - М., 1993. - 190 с.

6. Розов Н. С. Модель университета в современной России // Российское образование и общество. - 2008. - № 50 (5). - С. 76-84.

7. Коменский Я. А. Великая дидактика: соч. в 2 т. - М.: Педагогика, 1982. - Т 1.

8. Комфорт Л. К. Образование: политика и оценка. - [С.Л.]: Пергамон пресс, 1982. - 212 с.

9. Лихачев Б. Т. Введение в теорию и историю воспитательных ценностей (теоретико-исторический анализ воспитательных ценностей в России в XIX и XX вв.). - М., 1996. - 84 с.

10. Гессен С. И. Основы педагогики. Введение в прикладную философию. -М.: Школа-Пресс, 1995. - 448 с.

11. Аврус А. И. История российских университетов. - М., 2001. - 192 с.

12. Габитова Р. М. Философия немецкого романтизма: Гёльдерлин, Шлейермахер. - М.: Наука, 1989. - 160 с.

13. Наливайко Н. В., Петров В. В. Инновационное образование в России: внедрение или изучение зарубежного опыта? // Философия образования. - 2011. -№ 2 (35). - С. 62-70.

14. Петров В. В. Элитное образование: традиции Востока и Запада и их взаимодействие // Философия образования. - 2011. - № 1 (34). - С. 195-201.

15. Семрадова И. Замечания о проблемах образования в многообразном мире // Философия образования. - 2008. - № 1. - С. 30-46.


Supplementary files

For citation: Petrov V.V. Educational paradigm formation in the context of society development........31 Moroz E. F. (Zheleznogorsk, Russia). National educational aspect. Professional education in the modern world. 2014;(3):31-39.

Views: 412

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)