SOME PROBLEMS OF PROFESSIONAL EDUCATION IN THE SPHERE OF ADVERTISING

Full Text:




Abstract

The author considers the problem issues of professional education in the sphere of advertising in the post-modern Russian society at the present time. There are considered the specific mentality features of today’s graduate, the future professional in the field of advertising business, within the framework of education reforms. There are analyzed the reasons and consequences of ignoring conceptual forms of advertising communication, of implementing mostly pictorial patterns of advertising presentation, the problem of loosing the common cultural codes, the tendency toward desymbolization and primitive forms in the advertising creativity, which are demonstrated by the students in the educational process. In the article, there is considered a mechanism of interrelation and interconnection of conceptual activity, metaphorization and creation of symbols. It is concluded that the symbolic arises and functions exactly as a meaning-related phenomenon, as a result of conceptual synthesis. Therefore, the lack of readiness of the graduate to operate the common cultural codes and the underestimation of conceptual forms of advertising communication may be tied together.

About the Author

N. G. Pavlova
Polzunov Altai State Technical University
Russian Federation


References

1. Уралева E.Е. Социальная ответственность рекламы: динамика экспертных оценок // Известия ПГПУ им. В.Г. Белинского. - 2011. - № 24. - С. 77-83.

2. Толмачева С.В., Генин Л.В. Реклама глазами молодежи // Социологические исследования. - 2007. - № 4. - С. 56-60.

3. Ученова В.В. Философия рекламы. - М.: Гелла-Принт, 2003. - 208 с.

4. Кара-Мурза Е.С. «Дивный новый мир» российской рекламы: социокультурные, стилистические, культурно-речевые аспекты // Рекламодатель: теория и практика. - 2002. - № 11. - С. 63-70.

5. Черных С.И. Кризис образования как состояние и как социально-философская проблема // Профессиональное образование в современном мире. - 2011. - № 3. - С. 32-40

6. Панарин В.И. Образование и модернизационный процесс в современной России // Профессиональное образование в современном мире. - 2012. - № 1 (4). - С. 9-15.

7. Наливайко Н.В., Панарин В.И. О современной специфике развития отечественного образования // Философия образования. - 2009. - № 2(27). - С. 1724.

8. Паршиков В.И. Актуальные вопросы развития отечественного профессионального образования // Профессиональное образование в современном мире. - 2012. - № 1 (4). - С. 3-8.

9. Саркисян А.А., Мкртычян Б.А. О механизме адаптации образовательной системы вузов к квалификационным требованиям экономики // Профессиональное образование в современном мире. - 2011. - № 3. - С. 60-65.

10. Высоцкая О.А. Система продвижения туристских услуг в условиях регионального рынка // Ползуновский вестник. - 2006. - № 3-1. - С. 289-296.

11. Зимина С.М. Профессиональные горизонты рекламиста: опыт формирования компетенций в рамках курса «Разработка и технологии производства рекламного продукта» // Реклама в образовательном пространстве: сб. ст. / отв. ред. Н.Г. Павлова. - Барнаул: Изд-во АлтГТУ, 2013. - Вып. 7. - С. 22-25.

12. Антюфеева Е.В., Павлова Т.В. Знак в системе рекламной коммуникации: моногр. - Барнаул: Изд. дом Барнаул, 2010. - 118 с.

13. Утробина Т.Г. Вербально-ассоциативный фактор целостности восприятия печатной рекламы // Мир науки, культуры, образования. - 2012. - № 3. - С. 368-370.

14. Утробина Т.Г. Языковые формы рекламной номинации: сб. науч. тр. Sworld. - 2012. - Т. 30, № 2. - С. 21-23.

15. Курныкина Г.И. К вопросу о формировании общекультурных компетенций у студентов высшей школы // Реклама в образовательном пространстве: сб. ст. / отв. ред. Н.Г. Павлова. - Барнаул: Изд-во АлтГТУ, 2013. - Вып. 7. - С. 28-32.

16. Черных В.А. Культурологический подход как методологическая основа преподавания курса «Поведение потребителя» // Реклама в образовательном пространстве: сб. ст. / отв. ред. Н.Г. Павлова. - Барнаул: Изд-во АлтГТУ, 2013. -Вып. 7. - С. 77-84.


Supplementary files

For citation: Pavlova N.G. SOME PROBLEMS OF PROFESSIONAL EDUCATION IN THE SPHERE OF ADVERTISING. Professional education in the modern world. 2014;(2):161-167.

Views: 427

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)