DEVELOPMENT OF NEW MODELS OF LIFELONG MATHEMATICAL LEARNNING: TEACHERS TRAINING


https://doi.org/10.15372/PEMW20160213

Full Text:




Abstract

The article analyzes the development of teaching Physics and Mathematics in secondary education, pre-University education and further training, including dealing with gifted children. All the models put forward the question about training and further training of teachers. The model that takes into account teachers training and contributes to interaction among the schools, universities and departments in the region and in the country as a whole, fosters the competitiveness of physico-mathematical education in Russia. The paper shows the model of lifelong physico-mathematical learning developed at Pedagogical University. The author describes the aims, contents and process activity of the tested model. The described model ensures the activity approach in training. The paper shows that teaching aid based on this model is efficient in training the prospective teachers of Physics and Mathematics and teachers involved in further training.

About the Author

M. A. Chervonnyy
Tomsk State Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Распоряжение правительства России от 24 декабря 2013 года № 2506-р «О концепции развития математического образования в Российской Федерации». [Электронный ресурс] // URL: http://минобрнауки.рф/документы/3894 (дата обращения: 24.09.2015).

2. Министерство образования и науки Российской Федерации. Доклад о результатах и основных направлениях деятельности Министерства образования и науки Российской Федерации на 2014-2016 годы. Москва, 2013 г. [Электронный ресурс]. URL: http://минобрнауки.рф/документы/4693/файл/2074/ДРОНД-2014.pdf (дата обращения: 25.09.2015).

3. Региональная сеть физико-математического образования. Модели образовательных систем, обеспечивающих современное качество общего образования [Электронный ресурс]. URL: http://www.eduklgd.ru/org/mou01/mou0132/modernizacia_obrazovania/Fiz-mat%20set%20KO.pdf (дата обращения: 24.09.2015).

4. Дымарская О. Я. Роль физико-математических школ в воспроизводстве научных кадров // Куда идет Россия?. Формальные институты и реальные практики / под общ. ред. Т. И. Заславской. М.: МВШСЭН, 2002. - С. 226-232.

5. Николаев М. Е. Математическое образование в школах России // Педагогика. 2010. № 9. - С. 58-61.

6. Червонный М. А., Власова А. А., Швалёва Т. В. Использование потенциала педагогического университета в организации дополнительного образования одаренных детей в области физики и математики // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2012. № 5 (120). С. 188-192.

7. Moskovskij centr nepreryvnogo matematicheskogo obrazovanija Московский центр непрерывного математического образования [Электронный ресурс]. URL: http://www.mccme.ru/ (дата обращения: 15.10.2015).

8. В Томской области открыто девять межмуниципальных центров по работе с одаренными детьми [Электронный ресурс]. URL: http://tomsk.er.ru/news/2013/12/16/v-tomskoj-oblasti-otkryto-devyat-mezhmunicipalnyh-centrov-po-rabote-s-odarennymi-detmi/ (дата обращения: 28.09.2015).

9. Центр молодежного инновационного творчества «Дружба» [Электронный ресурс] // URL:http://cmit.ru/ (дата обращения: 28.09.2015).

10. Червонный М. А., Власова А. А., Швалева Т. В., Цвенгер Е. И. Разработка модели современного педагогического образования: создание комплекса непрерывного физико-математического образования на базе педагогического университета // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2013. № 4 (132). С. 14-18.

11. Концепция поддержки развития педагогического образования [Электронный ресурс]. URL: http://минобрнауки.рф/документы (дата обращения: 09.10.2014).

12. Gazizov T., Prishepa T., Chervonnyy M. Development and Support of E-Learning Systems in Tomsk State Pedagogical University // Handbook of Research on Estimation and Control Techniques in E-Learning Systems / Vardan Mkrttchian, Alexander Bershadsky, Alexander Bozhday, Mikhail Kataev and Sergey Kataev. IGI Global. 2016. Web. 1 Dec. 2015.


Supplementary files

For citation: Chervonnyy M.A. DEVELOPMENT OF NEW MODELS OF LIFELONG MATHEMATICAL LEARNNING: TEACHERS TRAINING. Professional education in the modern world. 2016;6(2):282-289. https://doi.org/10.15372/PEMW20160213

Views: 431

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)