FOUNDATION OF A SYSTEM OF PEDAGOGICAL SUPPORT OF PROFESSIONAL STUDENTS’ GUIDANCE IN ENGINEERING EDUCATION


https://doi.org/10.15372/PEMW20150415

Full Text:




Abstract

The article explores the problems of foundation and development of professional students’ guidance in higher education. The authors analyze the research results and professional students’ guidance and put forward a hypothesis about the conditions of foundation and development of professional self-determination of students in university-managed development of the individual. The paper investigates the concepts of individualization and personalization in educational space. The article considers organizational and pedagogical conditions that support professional students’ guidance at engineering universities in frames of individual and personal education in the aspect of employment. The publication puts forward application of system-activity approach in the foundation and development of professional students’ guidance. Particular attention is paid to creating a model of pedagogical support of professional students’ guidance through 3 related subjects included into curricular of Tomsk Polytechnic University. The results of sociological research of students’ personal and professional characteristics and opportunities for their development in the educational system of the university are investigated. The authors highlight the research results of TPU students on their future professional career and their views on blue-collar jobs, industrial training and research and academic training. The article underlines necessity for students’ career guidance in engineering professions.

About the Authors

E. Yu. Valitova
National Research Tomsk Polytechnic University
Russian Federation


V. A. Starodubtsev
National Research Tomsk Polytechnic University
Russian Federation


References

1. Абульханова-Славская К. А. Проблема соотношения личности, индивидуальности, субъекта // Современная личность: Психологические исследования. - М.: ИП РАН, 2012. - С. 17-35.

2. Валитова Е. Ю. Проблемы профессионального самоопределения студентов в техническом университете // Вестник Томского государственного педагогического университета. - 2014. - № 4 (145). - С. 157-162.

3. Валитова Е. Ю., Стародубцев В. А. Профессиональное самоопределение студентов вуза в контексте индивидуализации и персонификации образования // Сибирский педагогический журнал. - 2014. - № 6. - С. 68-73.

4. Стародубцев В. А., Соловьев М. А., Валитова Е. Ю. Педагогическая поддержка профессионального самоопределения студентов в вузе// Высшее образование в России. - 2015. - № 1. - С. 47-56.

5. Климов Е. А. Психология профессионального самоопределения. - М., 2004.

6. Митина Л. М. Личностное и профессиональное развитие человека в новых социально-экономических условиях // Личностно-ориентированное образование: хрестоматия: учебное пособие / сост. А. В. Гришин, Ф. Н. Клюев, Г. Г. Конев. - Челябинск, 2003. - С. 93-108.

7. Пряжников Н. С., Пряжникова Е. Ю. Психология труда. - М., 2012.

8. Ретунская Т. Н. Личностное и профессиональное самоопределение студентов в процессе обучения // Высшее образование в России. - 2009. - № 7. - С. 74-78.

9. Федорова Ю. А. Профессиональное самоопределение студентов высшей школы // Педагогическое образование в России. - 2011. - № 1. - С. 269-273.

10. Вишнякова С. М. Профессиональное образование: словарь. Ключевые понятия, термины, актуальная лексика. - М., 1999.

11. Есаулова М. Б., Сухобская Г. С., Шадрина Т. В. Персонификация высшего профессионального образования: на пути к самоуправляемому обучению [электронный ресурс]. URL: http://ext.spb.ru/2011-03-29-09-03-14/108-custom-personalization-edu/788-2011-10-30-22-00-35.html (дата обращения: 12.09.2015).

12. Игнатович Е. В. Хьютагогика как зарубежная концепция самостоятельного обучения [электронный ресурс]. URL: http://cyberleninka.ru/article/n/hyutagogika-kak-zarubezhnaya-kontseptsiya-samostoyatelnogo-obucheniya (дата обращения: 12.09.2015)

13. Всемирная инициатива CDIO [электронный ресурс]. URL: http://www.cdio.org/ (дата обращения: 12.09.2015).

14. Совет по аккредитации для инженерных разработок и технологий ABET [электронный ресурс] URL: http://www.abet.org/ (дата обращения: 12.09.2015).

15. Алтухов В. В., Орлова Е. А., Серебряков А. Г. «Профкарьера»: профориентация для студентов и выпускников вузов // Психология в вузе. - 2006. - № 3. - С. 55-68.


Supplementary files

For citation: Valitova E.Y., Starodubtsev V.A. FOUNDATION OF A SYSTEM OF PEDAGOGICAL SUPPORT OF PROFESSIONAL STUDENTS’ GUIDANCE IN ENGINEERING EDUCATION. Professional education in the modern world. 2015;(4):124-133. https://doi.org/10.15372/PEMW20150415

Views: 415

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)