MODERN PROBLEMS OF ART EDUCATION IN THE FIELD OF NATIONAL ARTS AND CRAFTS


https://doi.org/10.15372/PEMW20150409

Full Text:




Abstract

The article explores the content of education in the field of traditional arts and crafts, as the leading component in moral education of young generation. The authors consider the mechanism of sustainable development of folk art education to be necessary in order to enlighten the young generation, teach and train prospective artists able to produce highly artistic works and keep national traditions; and train teachers in the field of folk culture. The publication characterizes successive interrelation of the content of education to folk art in different institutions. The authors observe positive tendencies for modernization of art education on the basis of Federal State Educational Standards of the primary education, compulsory and higher education, and Federal State requirements to additional preprofessional education as well. Receiving arts by children's schools and art schools of the status preprofessional education, introduction of Federal state requirements to a contents minimum, structure and conditions of implementation of the additional educational preprofessional program, development of standards of an average and higher education in the field of arts and crafts and national crafts. The authors analyze curricula of compulsory and additional education and define the problematic fields revealed in low level of teachers’ professionalism in this aspect, lack of high-rate training of students for entering vocational art schools and higher institutions, discrepancy of the maintenance of educational programs to the leading problems of education in the field of national arts and crafts.

About the Author

L. V. Shokorova
Altai State University
Russian Federation


References

1. Изобразительное искусство. 1-4 кл. Программа для общеобразовательных учреждений / В. С. Кузин, С. П. Ломов, Е. В. Шорохов и др. - М., 2011.

2. Неменский Б. М. «Изобразительное искусство». Рабочие программы. Изобразительное искусство. Предметная линия учебников под редакцией Б. М. Неменского. - М., 2011.

3. Школа России. Концепция и программы для начальных классов в 2 ч. Ч. 2 / Т. Я. Шпикалова, Л. В. Ершова, Н. Р. Макарова и др. - М., 2011.

4. Максимович В. Ф. Традиционное декоративно-прикладное искусство. Исторический аспект, современное состояние и пути обновления. - М., 2000.

5. Шокорова Л. В. Народное декоративно-прикладное искусство в системе художественного образования России // Alma-mater. - 2015. - № 7. - С. 110-113.

6. Хуторской А. В. Творческие ли у нас стандарты? // Интернет-журнал «Эйдос» [Электронный ресурс]. URL: http://www.eidos.ru/journal/2005/0212.htm (дата обращения: 23.08.2015).

7. Мелик-Пашаев А. Искусство в школе: о состоянии и возможностях художественного образования [Электронный ресурс]. URL: http://art-in-school.narod.ru/0108_article.htm (дата обращения: 25.08.2015).

8. Львова Л. Дополнительное - значит важное // «Учительская газета». - 2013. - № 07. - 12 февраля 2013 г.

9. Домогацкая И. Школа искусств - назад в будущее? К реализации Федерального закона № 145-ФЗ // Электронная система «Культура» [Электронный ресурс]. URL: http://www.cultmanager.ru/magazine/archive/83/1949/ (дата обращения: 21.08.2015).

10. Аракелова А. О. Учебно-методический и информационный центр работников культуры и искусства Ярославской области [Электронный ресурс]. URL:

11. Перечень примерных программ и методических пособий [Электронный ресурс]. URL: http://toumcki.tom.ru/index.php?catid=69:2010-03-06-17-42-38&id=37:2010-10-20-04-45-50&Itemid=95&option=com_content&view=article (дата обращения: 22.8.2015).

12. Терещенко Т. Ф. Композиция прикладного искусства и работа в материале (искусство резьбы по дереву). Проект программы для детских художественных школ. - М., 1984.

13. Концепция развития образования в сфере культуры и искусства в Российской Федерации на 2008-2015 [Электронный ресурс]. URL: http://base.garant.ru/193788/ (дата обращения:15.08.2015).

14. Чистяков П. П. Письма. Записные книжки. Воспоминания. - М., 1953.


Supplementary files

For citation: Shokorova L.V. MODERN PROBLEMS OF ART EDUCATION IN THE FIELD OF NATIONAL ARTS AND CRAFTS. Professional education in the modern world. 2015;(4):76-85. https://doi.org/10.15372/PEMW20150409

Views: 822

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)