INTEGRATED MODEL OF DEVELOPMENT OF HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS


https://doi.org/10.15372/PEMW20150404

Full Text:




Abstract

The article explores issues related to application of competitive techniques and diagnostic self-assessments along with traditional methods of quality assessment activities inhigher institutions.The author shows the main difference of self-assessment from measuring the quality of activity; the method of self-assessment is applied in licence, accreditation and self-investigation. The publication focuses on application of competitive self-assessment by national universities. The author suggests applying of complex integrated model, demonstrates interaction between different methods of activity assessment and makes prospective students, partners and society sure that higher institution provides high-rank and competitive education.

About the Author

O. E. Smirnova
Novosibirsk state architectural-building University
Russian Federation


References

1. Маслов Д.В., Ватсон П., Чилиши Н. Диагностическая самооценка системы управления по критериям функциональной модели // Качество. Инновации. Образование. - 2005. - №3. - С. 18-23.

2. Гришина И.В., Волков В.Н. Самооценка общеобразовательного учреждения по критериям модели Total Quality Management как новыйресурс управления // Все для администратора школы. - 2012. - № 1. - С. 7-15.

3. Татур Ю.Г. Компетентность в структуре модели качества подготовки специалистов // Высшее образование сегодня. - 2004. - № 3. - С.20-26.

4. Watson P., Maslow D., Chileshe N. Deploying Total Quality Management in Russia.EvropeyskoeKachestvo - EuropeanQuality, 2004, no. 2. (Vol. 11). Pp. 37-44.

5. ЕфимовВ.В. Средстваиметодыуправлениякачеством. - М., 2012.

6. Конти Т. Самооценка в организациях. - М., 2000.

7. Лауреаты и дипломанты Премии Правительства Российской Федерации в области качества// Премия Правительства Российской Федерации в области качества [Электронный ресурс]. URL:http://www.vniis.ru/qualityaward/lyear/455804 (дата обращения: 21.07.2015).

8. Смирнова О.Е. Система менеджмента качества строительной организации. - Новосибирск, 2014.

9. Итоги конкурса Рособрнадзора «Системы качества подготовки выпускников образовательных учреждений профессионального образования» // Мультирегиональный агрегатор новостей «BezFormata.Ru» [Электронный ресурс]. URL:http://omsk.bezformata.ru/listnews/podvedeni-itogi-konkursa-rosobrnadzora/8402010/ (дата обращения: 22.07.2015).

10. Отчет по самооценке ФГБОУ ВПО «НГАСУ (Сибстрин)»[Электронный ресурс]. URL:http://www.sibstrin.ru/about/#1/ (датаобращения: 13.05.2015).

11. Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area // European Association for Quality Assurance in Higher Education (ENQA) [Электронныйресурс]. URL:http://www.enqa.eu/index.php/home/esg/ (датаобращения: 15.07.2015).

12. Положение о Программе «100 лучших товаров России»// Программа «100 лучших товаров России» [Электронный ресурс].URL:http://www.100best.ru/content/costav-paketa-osnovnyh-organizacionnyh-i-metodicheskih-dokumentov (дата обращения: 11.06.2015).


Supplementary files

For citation: Smirnova O.E. INTEGRATED MODEL OF DEVELOPMENT OF HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS. Professional education in the modern world. 2015;(4):25-33. https://doi.org/10.15372/PEMW20150404

Views: 326

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)