EXPERT APPROACH TO DEVELOPING THE BUSINESS SKILLS IN PUPILS OF 5-8 GRADES BY MEANS OF THE SUBJECT “TECHNOLOGY”

Full Text:




Abstract

The article considers the existing contradiction between the needs of the state in increasing the number of citizens engaged in entrepreneurial activities, and teachers work on development of basic entrepreneurial skills among students of secondary schools by the means of the subject “Technology”. Taking into account the expert experience in the area of entrepreneurship, the paper defines three main skills which are necessary for the pupil in order to run business. They include a skill to define the prices for goods, a skill to provide services or perform activities; a skill in the development of network technology of performing work or services; a skill in selecting the best instruments. The article suggests changing the methods applied at the lessons on “Technology” in order to build the skills mentioned above and developing pupils. The author supposes, studying any technological process should start with defining the price for prospective “commodity” as a goal of all the technological process. When pupils clarify the final goal they understand the necessity of applying industrial technologies as the fastest mean to achieve the goal and necessity of applying operating tools for technological process automatization. The author suggests the visual academic method as an auction with a price increase, and the peculiarities of its organization. The publication describes the developed “Guidelines on conducting classes on “Technology for pupils of 5-8 grades” which contains network diagrams and describes the technology of goods production and services that are studied by students in the framework of the subject “Technology”. The subject implies specific cost each operation in the overall cost of the final product, goods or services. The author explains the methods of organizing and conducting educational auctions.

About the Author

M. V. Sleptsova
Voronezh State Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Встреча Путина с руководителями объединений предпринимателей малого и среднего бизнеса // РИА Новости. URL: http://ria.ru/trend/Putin_business_24122010/#ixzz2g0seUy7y/ (дата обращения: 13.09.2013).

2. Гайдученко Т. Н. Профессиональное образование как фактор формирования и развития социальной группы предпринимателей:автореф. дис. … канд. соц. наук. - Казань: Казанский государственный энергетический университет, 2003.

3. Костыненко Д. А.Методические основы подготовки учителя технологии и предпринимательства к ведению учебной предпринимательской деятельности: дис. … канд. пед. наук. - М.: Московский педагогический университет, 2000.

4. Подготовка школьников к труду в сфере малого производства / под ред. П. Р. Атутова и др. - М.: Педагогика, 1988.

5. Симоненко В. Д. Методика обучения учащихся основам предпринимательства. - Брянск: Изд-во БГПИ, 1994.

6. Симоненко В. Д., Фомин Н. В. Методика обучения учащихся основам экономики и предпринимательства: учебное пособие для учителей технологии и предпринимательства. - Брянск, 1998.

7. Тимошенко А. И. Подготовка учителя технологии и предпринимательства на основе интеграции содержания обучения: дис. … д-ра пед. наук. - Иркутск: Иркутский государственный педагогический университет, 2001.

8. Трусова Л. А.Формирование предпринимательских компетенций школьников в условиях социального партнерства:автореф. дис. … канд. пед. наук. - М.: ФГБОУ ВПО «Московский государственный гуманитарный университет им. М. А. Шолохова», 2012.

9. Волошина Т. А. Формирование предпринимательских качеств студентов педагогического вуза в процессе интерактивного обучения:автореф. дис. … канд. пед. наук. - Санкт-Петербург, 2011.

10. Никулаева М. И. Формирование навыков малого предпринимательства у учащихся учреждений профессионального образования: дис. … канд. пед. наук. - М., 2005.

11. Попкова Г. Н. Педагогическое сопровождение профессионального самоопределения старшеклассников: автореф. дис. … канд. пед. наук. - Улан-Уде: ФГБОУ ВПО «Бурятский государственный университет», 2013.

12. Романова М. Ю. Подготовка старшеклассников к предпринимательской деятельности в условиях профильного обучения (на примере социально-экономического профиля):автореф. дис. … канд. пед. наук. - М.: Институт содержания и методов обучения РАО, 2007.

13. Усков В. В. Формирование готовности старших школьников к предпринимательской деятельности в условиях современной общеобразовательной школы:автореф. дис. … канд. пед. наук. - Йошкар-Ола: ГОУ ВПО «Марийский государственный университет, 2010.

14. Хрупин И. М. Мотивационный механизм развития предпринимательства в России:автореф. дис. … канд. экон. наук. - Волгоград: Волгоградский государственный технический университет, 2014.

15. Баженова С.Легко ли быть молодым предпринимателем? // Технология дела. - 2012. - №7-8. - URL: http://td.poligrafiyaunas.ru/journal/2012/7_8-2012/legko-li-byit-molodyim-predprinimatelem.html (дата обращения: 23.10.2013).

16. Зыкова Т. Россияне не хотят заниматься бизнесом // Российская газета. URL: http://www.rg.ru/2013/01/17/predptinimatelstvo-site.html(дата обращения: 31.10.2013).

17. Слепцова М. В. Направление модернизации учебного предмета «Технология» // «EuropeanSocialScienceJournal». - 2013. - № 9 (36). - Том 3. - С. 144-150.

18. Слепцова М. В. Применение экспертных систем в процессе обучения учащихся учебному предмету «Технология» // «Вестник Орловского государственного университета. - 2014. - № 2 (37). - С. 79-83.

19. Слепцова М. В. Согласование экспертных мнений для математической модели учебного предмета «Технология» // «Научное мнение». - 2014. - № 7. -С. 320-326.

20. Официальный сайт Российской Федерации в сети Интернет для размещения информации о размещении заказов на поставки товаров, выполнение работ, оказание услуг. URL: http://zakupki.gov.ru/epz/main/public/home.html (дата обращения: 25.10.2014).


Supplementary files

For citation: Sleptsova M.V. EXPERT APPROACH TO DEVELOPING THE BUSINESS SKILLS IN PUPILS OF 5-8 GRADES BY MEANS OF THE SUBJECT “TECHNOLOGY”. Professional education in the modern world. 2015;(2):96-106.

Views: 299

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)