LEGAL EDUCATION AS A FORM OF DEFENSE OF INDIVIDUAL FREEDOM

Full Text:




Abstract

The author’s goal is to clarify the reasons for an unusual phenomenon: although many Russian university entrants would like to make a career in jurisprudence, the state policy does not approve this choice. In fact, legal colleges and universities do not encounter difficulties searching for the entrants dreaming of getting a lawyer diploma despite serious problems for the young specialist in finding a legal job. Moreover, legal education is fee-paying almost everywhere. Meanwhile, the state policy is oriented to reduce the number of legal specialists by means of closing down the law departments and declaring as inefficient the legal educational establishments in Russia (mostly, private colleges and universities). It even puzzles, because the state itself bears neither expenses no responsibilities for the young specialist’s career (nowadays there is no assignment of young specialists in Russia). Having studied the specificity of legal education in the context of traditionally formed methods of coordination between the state and its citizens in Russia, the author has come to an unexpected conclusion: the persistent desire of entrants to study law is due to the fact that there is a need for defending their individual freedom with legal methods.

About the Author

M. B. Sofienko
Novosibirsk State Agrarian University
Russian Federation


References

1. Горбатова М.К. Высшее юридическое образование в современной России: теоретико-правовые аспекты развития: дис.. канд. юрид. наук. - Нижний Новгород, 2007. - 168 с.

2. Софиенко М.Б. Образование и свобода: формирование ценностей или конфликт интересов // Профессиональное образование в современном мире. - 2012. - № 3 (6). - С. 45 -50.

3. Большой энциклопедический словарь. - 2007. - [Электронный ресурс]. - URL: slovopedia.com2/209/263586.html.

4. Селезнева Н.А. Качество высшего образования как объект системного исследования. - М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. - 95 с.

5. Amos Sh. A systematic View of the Science of Jurisprudence. - London, 1872. - 566 с.

6. Черненко А.К. Взаимодействие права и свободы: проблемы интеграции // Гуманитарные науки в Сибири. - № 1. - 2000. - С. 85-91.

7. Черненко А.К. Теоретико-методологические проблемы формирования правовой системы общества. - Новосибирск: Наука, 2004. - 241 с.

8. Карташев А.В. Очерки по истории русской церкви: в 2 т. - М.: Наука, 1991. - Т. 1. - 684 с.

9. Повесть о Шемякином суде // Русская демократическая сатира XVII века. (се рия Литературные памятники). - М.: Наука, 1977. - 256 с.

10. Даль В.И. Толковый словарь живого великорусского языка: в 4 т. Т. 1. - М.: Русский язык, 1981. - 699 с.

11. Соловьев В.С. Право и нравственность. - Минск: Харвест; М.: ACT, 2001. - 190 с.

12. Нерсесянц В.С. Философия права. - М.: Норма, 1997. - 627 с.

13. Козловский М. Пролетарская революция и уголовное право // Пролетарская революция и право. - 1918. - № 1. - С. 24-27.

14. Известия ЦК КПСС. - 1990. - № 12. - С. 84.

15. Черненко А.К. Философия права. - Новосибирск: Наука, 1998. - 149 с.

16. Иконникова Г.И., Ляшенко В.П. Философия права. - М.: Юрайт, 2013. - 364 с.

17. Байрачная Л.Д., Дзебань А.П. Философия права: учеб. / под ред. О.Г. Данильян. - М.: НИЦ ИНФРА-М, 2013. - 336 с.


Supplementary files

For citation: Sofienko M.B. LEGAL EDUCATION AS A FORM OF DEFENSE OF INDIVIDUAL FREEDOM. Professional education in the modern world. 2014;(1):59-64.

Views: 377

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)