ON THE PHILOSOPHICAL CULTURE OF THE MODERN LAWYER IN THE CONTEXT OF TOPICAL PROBLEMS OF THE PHILOSOPHY OF LAW

Full Text:




Abstract

The article proposes to consider five levels of the philosophical culture of the future expert: the anthropological, gnoseological, ethical-axiological, methodological and ontological ones. The ontological level is analyzed on the example of the problem of a legal norm and the problem of discrepancy of social and legal being. On the ontological level, there is revealed the possibility or lifelessness of a certain way of law application in the existence of the state, the connection or split between a given way of law implementation and the existing reality. The themes of difficult relationship between the person and the law, the law and justice, justice and morals have been long ago identified in philosophy as “eternal”, because each generation and each person have to solve them anew. The legal thinking is a difficult system-forming phenomenon. As the world outlook of the future expert, the legal thinking is formed in a complex way, on the basis of interconditionality of all the studied humanitarian and special disciplines. But the philosophy plays the integrating role in this process. In the course of training, the philosophy has to be perceived as complete knowledge which becomes complicated in the process of personal development of the person as the citizen of the country.

About the Author

A. V. Kolesnikova
Novosibirsk State Agrarian University
Russian Federation


References

1. Наливайко Н.В. Функции философии как основы рассмотрения глобальных вопросов российского образования // Профессиональное образование в современном мире. - 2012. - № 4 (7). - С. 41- 48.

2. Донских О.А. Школа - университет - бизнес - проблемы социального управления // Профессиональное образование в современном мире. - 2013. - № 1 (8). - С. 69- 78.

3. Наливайко Н.В., Паршиков В.И. О тенденциях развития современного профессионального образования // Профессиональное образование в современном мире. - 2012. - № 3 (6). - С. 3- 6.

4. Лавджой А. Великая цепь бытия. История идей. - М.: Дом интеллектуальной книги, 2001. - [Электронный ресурс]. - URL: http://sbiblio.com/biblio/archive/lavdjoy_vel/ (дата обращения: 25.10.2013).

5. Соловьев В.С. Оправдание добра / отв. ред. О.А. Платонов. - М.: Ин-т русской цивилизации; Алгоритм, 2012. - 656 с.

6. Франк С.Л. Смысл жизни. - [Электронный ресурс]. - URL: http://www.koob.ru/frank_semyon/smisl_jizni (дата обращения: 25.10.2013).

7. Перспективы метафизики: классическая и неклассическая метафизика на рубеже веков / под ред. Г.Л. Тульчинского и М.С. Уварова. - СПб., 2000. -[Электронный ресурс]. - URL: http://sbiblio.com/biblio/archive/tulchinskiy_perspektivi/05.aspx (дата обращения: 12.10.2013).

8. Духанин В. Нужно ли современному человеку умное делание. Святитель Игнатий (Брянчанинов) об умном делании. - [Электронный ресурс]. - URL: http://www.pravoslavie.ru/put/32415.htm (дата обращения: 25.10.2013).

9. Косенко Т.С., Камашев С.В. Значение патриотизма в развитии современного общества // Профессиональное образование в современном мире. - 2012. - № 4 (7). - С. 98-103.

10. Паршиков В.И., Черных С.И. Глобализация мультикультурного мира и образование: методологические аспекты взаимосвязи // Профессиональное образование в современном мире. - 2012. - № 4 (7). - С. 4-16.

11. Черных С.И., Паршиков В.И. (Новосибирск). Образование как реальность и виртуальность // Философия образования. - 2010. - № 1(30). - С. 50-54.

12. Косенко Т.С., Наливайко Н.В. Новая философия образования - ответ на вызовы времени // Философия образования. - 2011. - № 3 (36). - С. 254-263.


Supplementary files

For citation: Kolesnikova A.V. ON THE PHILOSOPHICAL CULTURE OF THE MODERN LAWYER IN THE CONTEXT OF TOPICAL PROBLEMS OF THE PHILOSOPHY OF LAW. Professional education in the modern world. 2014;(1):51-58.

Views: 949

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)