EDUCATION AS SOCIAL AND INDIVIDUAL BENEFIT

Full Text:




Abstract

The paper reveals a great variety of theoretical and practical research devoted to aspects concerning situation and development of education. The research points out education is more complicated and variable as those philosophic, sociological and economic doctrines which represent education. The scientists describe education in isolation from its immanent properties. The article tries to consider education as moral and material social and individual benefit. The author supposes this kind of consideration allows fulfilling its single way of studying when wealth of education assumes just some ways of its revealing. The author studied publications devoted to similar problem by E. Atkinson, G. Bekker, A. I. Dobrynin, S. I. Dyatlov, I. V. Ilinskiy, R. I. Kapelyushnikov, Ph.Mahlup, G. Schtigliz, T. Schulz etc. and pointed out limitation of institutional and structure-functional approaches to education. Limitation of institutional approach is revealed in “distant studying” of a person as a subject of education and not enough consideration of education as a moral phenomenon which is enhanced by the subject of education (person). Structure-functional approach focuses on studying social nature of education and defines functional significance to be the dominant development and “keeps distant” from its “general nature”. The publication mentions that considering education as a dialectic combination of social and individual benefit allows (from the author’s point of view) fulfilling these weak points and develop new approaches to studying the phenomenon of education. Consideration of this kind allows in its turn escaping extreme views in respect to education, matching education with society psyche or as a “service” or “fitting” its reproduction (as a “service”) with the value law.

About the Author

S. I. Chernykh
Novosibirsk State Agrarian University
Russian Federation


References

1. Общее благо. [Электронный ресурс] URL: dic.academic.ru (дата обращения: 11.01.2015).

2. Черных С. И. Реформирование высшей школы России в свете образовательных технологий XXI века // Философия образования. - 2013. - № 2 (47). - С. 8-14.

3. Самуэльсон Пол А. Основания экономического анализа. - СПб: Экономическая школа, 2002.

4. Риккерт Г. Науки о природе и науки о культуре // Культурология XX век. Антология. - М.: Юрист, 1995. - С. 69-101.

5. Дудник С. И., Пруель Н. А. Образование: накопление, потребление, воспроизводство (социально-философский анализ) // Коммуникация и образование: сб. статей / под ред. С. И. Дудника. - СПб.: Санкт-Петербургское философское общество. 2004. - С. 321-344.

6. [Электронный ресурс] URL: http://bibliotekar.ru/cem/-cenoobrazovanie-1/24.html (дата обращения: 09.01.2015).

7. Об образовании в Российской Федерации: федеральный закон // Российская газета. - 2012. - № 303 (5976). - 31 декабря.

8. Ельмеев В. Я. К новой парадигме социально-экономического развития и познания общества. - СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та, 1999.

9. Черных С. И. Государственная политика в области образования: управление человеческим потенциалом // Социально-экономические и правовые проблемы совершенствования управленческой деятельности: теория и опыт: международный сборник научных трудов. -Новосибирск: ООО Печатный центр «КОПИР», 2012. - С. 145-147.

10. Флекснер К. Ф. Просвещенное общество. Экономика с человеческим лицом. - М.: Международные отношения, 1994.

11. Ильин А. Н. Концепт безудержного потребления (структурный анализ) // Общественные науки и современность. - 2012. - № 10. - С. 161-169.


Supplementary files

For citation: Chernykh S.I. EDUCATION AS SOCIAL AND INDIVIDUAL BENEFIT. Professional education in the modern world. 2015;(1):17-26.

Views: 669

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)