Specifics of body-oriented education of cadets

Full Text:




Abstract

The article considers two models of somatic education which allow improving body condition of cadets taking into account diagnostic results of body condition at entering higher institution in order to achieve final appropriate result. The models are structured in different ways and influence body and psychological features of a cadet with a focus on his individual morphofunctional and psychological parameters. The author underlines that when a cadet feels deeply, understands and accepts personality values of physical training and at the same time he is engaged in sport activity and healthy lifestyle then it leads to great positive impact. The authors applied existing method approaches in combination of educational aspect, development one, upbringing aspect in the research. They also focused on phenomenon of health protection as “unity of recreation activities necessary for functional, physiological and valuable parameters of a person aimed at health protection”.

About the Authors

Igor V. Ivanov
National State University of Physical Training, Sport and Health named after P F. Lesgafta
Russian Federation


Roman A. Gushcha
Novosibirsk Military Institute of Internal Troops named after the General I. K. Yakovlev under the Ministry of Internal Affairs of Russia
Russian Federation


References

1. Дипак Ч. Идеальное здоровье: Полная психофизиологическая программа для достижения и поддержания идеального здоровья. - Ростов н/Д: Феникс, 1996.

2. Ротенберг В. С. Проблемы воспитания в свете психосоматической парадигмы // Вопросы психологии. - 1989. - № 6. - С. 23-30.

3. Пастернак Б. Л. Доктор Живаго. - М.: Олма-Пресс, 2005.

4. Макарчук А. Н., Иванов И. В. Методология соматического воспитания // Человек и образование. - 2006. - № 6. - С. 61-63.

5. Гуща Р. А., Фадеев О. В., Иванов И. В. Физическое воспитание в системе профессионального военного образования: учеб. пособие / под. ред. С. В. Мартынова. - Новосибирск: НВИ ВВ имени генерала армии И. К. Яковлева МВД России, 2013.

6. Щедрина А. Г. Онтогенез и теория здоровья: методологические аспекты. -Новосибирск: Наука. Сиб. отд-ние, 1996.

7. Фадеев О. В., Глушков П. Ю., Маркелов А. А. Закаливание в системе здорового образа жизни // Молодой ученый. - 2013. - № 11. - С. 784-788.

8. Выготский Л. С. Психология развития человека. - М.: Изд-во Смысл; Изд-во Эксмо, 2005.

9. Зинченко В. П. Аффект и интеллект в образовании. - М.: Тривола, 1995.

10. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии: В 2 т. / АПН СССР (Труды действительного члена и члена-корреспондента АПН СССР). Т. 1. - М.: Педагогика, 1989.

11. Викторов Д. В. Методология педагогики здоровьесбережения студентов вуза // Мир науки, культуры, образования. - 2008. - № 5. - С. 257-260.


Supplementary files

For citation: Ivanov I.V., Gushcha R.A. Specifics of body-oriented education of cadets. Professional education in the modern world. 2014;(4):154-162.

Views: 326

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)