Influence of pre-university training on the quality of professional education of prospective architects

Full Text:




Abstract

This article is devoted to analysis of the factors boosting the efficiency of professional training of prospective architects. The authors define pre-university training as one of the main and the most important stage in building fundamental professional skills, spatial thinking, imagination and motivation to mastering the profession of architect and disclosure of creative potential. The authors make conclusion that problems occurred when analyzing quality of pre-university training are caused by transformation of higher professional education, changes in requirements to points received on the entrance exams and schoolchildren ’ training which they get at school. The authors say, graphic skills of schoolchildren insufficiently built at school lead to focusing on building technical skills and not to fundamental professional skills and development of imagination and creative thinking. The principle of lifelong learning in the area of architecture as a basis of creative personality development is reflected in qualified pre-university training. The paper compares study results of students entered NSAEA with their results of pre-university training; the article explains influence of pre-profile training on the quality of professional education of prospective architects. The analysis of results demonstrated the factors that have a significant impact on professional skills development among the students. In conclusion, the authors formulate suggestions aimed at improving of modern situation in concern of professional training of prospective architects. The suggestions underline significance of building unified educational environment able to bring together all the levels of architectural and artistic training on the basis of integration model.

About the Authors

Olga L. Kosheutova
Federal State State-Funded Educational Institution of Higher Professional Education”Novosibirsk State Academy of Architecture and Art”
Russian Federation


Maria A. Abramova
Federal State State-Funded Educational Institution of Higher Professional Education “Novosibirsk State Academy of Architecture and Art”; Institute of Philosophy and Law SD RAS
Russian Federation


References

1. Иконников А. В. Функция, форма, образ в архитектуре. - М.: Стройиздат, 1986.

2. Кошеутова О. Л. Довузовская подготовка как этап профессионального самоопределения личности // Философия образования. - 2012. - № 4 (43). -С. 174-180.

3. Коракозов С. Д., Печатникова Н. Б. Об интеллектуальной готовности выпускников школ к обучению в вузе // Вестник Алтайской государственной педагогической академии. - 2005. - № 5-2. - С. 109-114.

4. Березовский В. А. Влияние творческой художественной среды и структур дополнительного художественного образования на подготовку студентов-архитекторов // Вестник Костромского государственного университета им. Н. А. Некрасова. Серия: Педагогика. Психология. Социальная работа. Ювенология. Социокинетика. - 2010. - Т. 16. - № 4. - С. 70-71.

5. Лазаренко И. Р. Принцип образовательного партнерства // Интеграция образования. - 2005. - № 4. - С. 24-29.

6. Абрамова М. А. Интеграция учебных дисциплин - основа современного учебно-воспитательного процесса // Мат-лы международной конференции «Подготовка специалиста начального образования 21 века». - Иркутск, 1998. - С. 367-371.

7. Лопаткин В. М. Интегративные тенденции в развитии образовательных систем: международный и российский опыт // Вестник Томского государственного педагогического университета. - 2004. - № 6. - С. 141-148.

8. Наливайко Н. В. Глобальные и региональные тенденции развития отечественного образования (социально-философский анализ): монография / Н. В. Наливайко, В. И. Панарин, В. И. Паршиков; отв. ред. В. В. Целищев. - Новосибирск: Изд-во СО РАН, 2010.

9. Черных С. И., Софиенко М. Б. Модель образования: мода или необходимость? // Профессиональное образование в современном мире. - 2012. - № 1. -С. 104-107.

10. Абрамова М. А., Кошеутова О. Л. Интеграция в архитектурно-художественном образовании. - Новосибирск: Сибприн, 2013.

11. Кайдановская Е. А. Интегрированная изобразительная подготовка будущих архитекторов в высшем учебном заведении // Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. - 2013. - № 10-3. - С. 381-385.

12. Абрамова М. А., Кошеутова О. Л. Интеграция в архитектурно-художественном образовании. - Новосибирск: Сибприн, 2013.

13. Топчий И. В. Формирование модели профессионального довузовского архитектурного образования (на примере Московской архитектурной школы): дис. канд. архитектуры. - М., 2005.

14. Мелодинский Д. Л. Архитектурная пропедевтика: история, теория, практика. - М.: Эдиториал, УРСС, 2000.

15. Мелодинский Д. Л. Концепции художественного формообразования в архитектурных школах XX века. Развитие творческих идей ВХУТЕМАСа и Баухауза: дис. д-ра искусствовед. - М., 2003.

16. Абрамова М. А., Кошеутова О. Л. Интеграция в архитектурно-художественном образовании. - Новосибирск: Сибприн, 2013.

17. Баженова Е. С. К вопросу о создании системы непрерывного профессионального архитектурного образования в России.URL: http://www.archpeter.ru/ arkhiv/2012/06 (дата обращения: 10.06.2014).


Supplementary files

For citation: Kosheutova O.L., Abramova M.A. Influence of pre-university training on the quality of professional education of prospective architects. Professional education in the modern world. 2014;(4):111-121.

Views: 410

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)