Graduates' readiness for prospective professional activities as a factor of their competitiveness

Full Text:




Abstract

The article deals with the problem of training competitive graduates. Nowadays there is a strong competition at the labor market. Young professionals, who are more qualified and trained get competitive advantages when being employed at highly-paid jobs. It leads to answering the questions what characteristics and qualities modern competitive specialist should have in order to meet employer needs? How to evaluate the level of competitiveness? The authors analyzed the concept of graduate competitiveness, considered different qualitative and quantitative characteristics of comparing and estimation of graduates competitiveness for solving the problem related to competitiveness of young professional. The research results in the fact that complex approach should be applied in estimation of graduate ’s competitiveness. The article makes the following conclusions: 1. Graduates ’ competitiveness depends on their professional competence which reveals in readiness for prospective professional activity. 2. Graduates ’ readiness for prospective professional activity is an integrative characteristic including special competences; sustainable values in respect to prospective professional activity; and personal qualities. 3. There is a relation between graduates ’ readiness for professional activity and implementation of the following features in university training: interaction of competency-based approach, context approach, learner-centred approach and problem one; training of students and applying individual educational programmes taking into account student values.

About the Author

Ekaterina V. Politsinskaya
Yurga Technological Institute (the branch) of Tomsk Polytechnic University
Russian Federation


References

1. Резник С. Д., Сочилова А. А. Личная конкурентоспособность студента // Известия ПГПУ им. В. Г. Белинского. 2011. - № 24. - С. 408-416.

2. Митина Л. М. Психология развития конкурентоспособной личности. - М.: Московский психолого-социальный институт; Воронеж: Издательство НПО «МОДЭК», 2002.

3. Касымова Ю. Н. Конкурентоспособность: некоторые современные подходы экономической науки // Электронный научный журнал «Управление экономическими системами». - 2013. - № 6. - URL: http://www.uecs.ru/economika-truda (дата обращения: 20.05.2014).

4. Сливина Т. А. Формирование конкурентоспособной личности будущего специалиста в образовательном процессе вуза: автореф. дис.. канд. пед. наук. -Красноярск, 2008.

5. Ангеловский А. А. Формирование конкурентоспособности студентов в процессе профессиональной подготовки в вузе: автореф. дис. канд. пед. наук. - Магнитогорск, 2004.

6. Бодьян Л. А. Развитие конкурентоспособности студентов технического вуза на основе контекстно-модульного подхода: автореф. дис. канд. пед. наук. -Магнитогорск, 2009.

7. Хазова С. А. Развитие конкурентоспособной личности в системе образования: автореф. дис. док. пед. наук. - Майкоп, 2011.

8. Мартене Р. Социальная психология и спорт. - М.: ФиС, 1979.

9. Грейсон Джексон К., О’Делл Карла. Американский менеджмент на пороге XXI века. - М., 2004.

10. Meskon M., Albert M., Hedouri F. Basis of management. - M.: Williams, 2007.

11. Porter M. E. Competitive advantage. - M.: Alpina Business of Books, 2005.

12. Киржбаум О. В. Повышение конкурентоспособности выпускников вузов на рынке труда: организационный аспект: автореферат дис. канд. эконом. наук. - Омск, 2007.

13. Савенкова Т. И. Конкуренция вузов и конкурентоспособность специалистов как вектор движения образования на пути к прогрессу // Аудит и финансовый анализ. - 2007. - № 1. - С. 407-414.

14. Чернилевский Д. В. Дидактические технологии в высшей школе: учеб. пособие для вузов. - М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2002.

15. Миляева Л. Г., Борисова О. В. Анализ конкурентоспособности выпускников высших учебных заведений: монография. - Бийск: Изд-во Алт. гос. техн. ун-та, 2009.

16. Сливина Т. А., Кунстман Е. П. Проектная деятельность как средство формирования конкурентоспособности будущего специалиста // Вестник Бурятского государственного университета. - 2011. - № 1. - С. 174-181.

17. Райцев А. В. Развитие профессиональной компетентности студентов в образовательной системе современного вуза: дис. док. пед. наук. - СПб., 2004.

18. Бадмаев Б. Ц. Психология и методика ускоренного обучения. - М.: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 1998.

19. Атанов Г. А. Деятельностный подход в обучении. - Донецк: ЕАИ-Пресс, 2001.

20. Матяш Н. В., Фещенко Е. М. Диагностика профессиональной компетентности педагога-психолога // Образовательные технологии. - 2009. - № 2. -С. 80-91.


Supplementary files

For citation: Politsinskaya E.V. Graduates' readiness for prospective professional activities as a factor of their competitiveness. Professional education in the modern world. 2014;(4):57-66.

Views: 582

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)