ОСОБЕННОСТИ ЭМОЦИОНАЛЬНОГО ИНТЕЛЛЕКТА У ЛИЦ С РАЗНЫМИ ТИПАМИ ПСИХОЛОГИЧЕСКИХ ГРАНИЦ




Abstract

Данная статья посвящена актуальной социально-психологической проблеме – особенностям эмоционального интеллекта у лиц с разными типами психологических границ в возрасте молодости. В общем виде, под психологическими границами автором понимаются функции «Я», направленные на отграничение «своего собственного» от «иного», акцентируя идентичное и защищая его от неидентичного. Психологические границы выступают решающим фактором для развития, трансформации и функционирования эмоционального интеллекта, как личностного феномена. Эмоциональный интеллект рассмтривается автором как совокупность способностей понимать, называть и распознавать эмоции. Являясь системой аффективных и когнитивных представлений, эмоциональный интеллект функционирует на границе внутреннего и внешнего пространства. Эмпирическое исследование базируется на друх ключевых принципах психологии: принципе системности и принципе единства внешних воздействий и внутренних условий. В исследовании используются следующие методики: «Психологические границы личности» Э. Хартманна, в адаптации О.А. Шамшиковой, В.И. Волоховой, 2013 г.; «Границы Я» Н. Браун, в адаптации Е.О. Шамшиковой, 2010 г.; Опросник Н. Холла – методика оценки эмоционального интеллекта в адаптации Е.И. Ильина, 2001 г.; Тест эмоционального интеллекта Д.В. Люсина (ЭМИН), 2006 г. В нем приняло участие 58 респондентов в возрасте молодости от 23 до 35 лет. Исследование состояло из двух этапов. Первый – направлен на установление наличия взаимосвязей между психологическими границами личности и эмоциональным интеллектом (математическая обработка данных проводилась, с применением рангового коэффициента корреляции rs-Спирмена), второй – на выявление особенностей эмоционального интеллекта у лиц с разными типами психологических границ (критерий значимости различий U-Манна Уитни). В результате исследования было выявлено, что чем лучше сформированы психологические границы, тем выше способность личности распознавать свои эмоциональные состояния и понимать эмоциональные состояния других людей. Наиболее высокие показатели эмоционального интеллекта обнаружены у лиц со средним уровнем психологической дистнции.


About the Author

Екатерина Ермолова
Новосибирский государственный педагогический университет
Russian Federation


References

1. Shamshikova E.O. [Analysis of the topological categories of the psychological space of a person in the domestic and foreign psychology]. Sotsiokul'turnye determinanty i motivatsionnye osnovy razvitiya lichnosti: materialy Vserossijskoj nauchno-prakticheskoj konferentsii = Proceedings of the All-Russian scientific-practical conference «Sociocultural determinants and motivational bases of personality development: materials». Novosibirsk: NGPU. Publ., 2010, pp. 251-263.

2. Krasnova O.V. [Features of the formation of perfectionism, manifested in the structural components of the psychological boundaries of the personality (for example, young people 18 years old)]. Nauchnye trudy Moskovskogo gumanitarnogo universiteta = Scientific works of the Moscow Humanitarian University. Moscow. Moscow Humanitarian University Publ., no 5. 2014. pp. 33.

3. Shamshikova O.A., Shamshikov E.O. [About the phenomenon «Psychological boundaries of the Self»]. Sotsiokul'turnye problemy sovremennoj molodyozhi materialy Mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferentsii = Proceedings of the International Scientific and Practical Conference «Social and cultural problems of modern youth» Ed. by N. Ya. Bolsunova, O. A. Shamshikova. Novosibirsk State Pedagogical University, Faculty of Psychology, 2006. pp. 287-301.

4. Shamshikova E.O. [Psychological distance as a special topological category]. Sotsiokul'turnye problemy sovremennogo cheloveka Materialy IV Mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferentsii = Proceedings of the IV International Scientific and Practical Conference «Sociocultural problems of the modern man». 2010, pp. 427-435.

5. Shamshikova E.O. [Narcissistic correlates of the psychological space of the personality: author. dis. ... Cand. Psychol. Sciences]. Novosibirsk, 2010. 24 p.

6. Shamshikova E.O., Shamshikova O.A. The problem of the development of "Ego" in ontogenesis: two realities of psychological boundaries. Sotsiokul'turnyye problemy sovremennoy molodezhi: materialy II Mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii = Proceedings of the II International Scientific and Practical Conference «Socio-cultural problems of modern youth». Part I. Ed. By O.A. Shamshikova, N.Ya. Bolsunova. Novosibirsk, NGPU Publ., 2007. Vol. I. pp. 195-207.

7. Erlich H.S. Being and Doing in psychoanalysis and psychotheropy. Read ti Isreal Psychoanalytic Society, and Sigmund Freud Institute. Frankfurt, 1989. pp. 263-274.

8. Guilford J. [Three sides of the intellect]. Psychology of thinking. Moscow, Progress Publ., 1969, 531 p.

9. Goleman D. [Emotional Intelligence = Emotional Intelligence]. Moscow, AST. Publ., 2009, 480 p.

10. Andreeva I. N. [Emotional intelligence as a phenomenon of modern psychology]. Novopolotsk, PGU Publ., 2011, 388 p.

11. Bredberry T., Greaves D. [Emotional Intelligence: Most Important]. Moscow, AST. Publ., 2008, 342 p.

12. Mayer J.D., Salovey P., Caruso D.R. Models of emotional intelligence // Handbook of Human Intelligence (2nd ed.). Ed by R.J. Sternberg. New York: Cambridge, 2000, pp. 396-420.

13. Brackett M.A., Mayer J.D. Сonvergent, discriminant, and incremental validity of competing measures of emotional intelligence. Personality and Social Psychology Bulletin. 2003. Vol. 29. no 9, pp. 1147-1158.

14. Rubinstein S.L. [Basics of general psychology]. Ed by A.V. Brushlinsky, K.A. Abulkhanova-Slavskaya. St. Petersburg: Peter Publ., 2007, 720 p.

15. Drozd I.A. [Interconnection of psychological border with emotional states]. Obrazovanie. Nauka. Nauchnye kadry = Education. The science. Scientific personnel. 2013. no. 4, pp. 226-229.

16. Levi TS, Drozd I.A. [Features of the emotional states of people with different types of psychological borderline personality]. Nauchnoe obozrenie. Seriya 2: Gumanitarnye nauki = Scientific Review. Series 2: Humanities. 2014. no. 2, pp. 68-72. (In Russ.)

17. Yankesh O.I. [The relationship of psychological borders of personality and level of intellectual development in adolescence]. SMALTA. 2016. no. 1, pp. 82-84. (In Russ.)

18. Shamshikova E.O. [Features of the relationship between the types of psychological boundaries and protective mechanisms of the individual in older adolescence (ethnic differences)]. Sibirskij pedagogicheskij zhurnal = Siberian Pedagogical Journal. 2014. no. 6, pp. 178-185. (In Russ.)

19. Shamshikova E.O., Shamshikova O.A., Rekhlova A.I. [Interrelation of psychological boundaries and status of Ego-identity in same-sex twins]. Sibirskij pedagogicheskij zhurnal = Siberian Pedagogical Journal. 2013. no. 3, pp. 184-189. (In Russ.)

20. Kondratiev M.Yu., Ilin V.A. [To the question of the psychological border in the context of the socio-psychological phenomenon of closeness]. Mir psikhologii = World of Psychology. 2009. no. 1, pp. 158-165. (In Russ.)

21. Myakotin I.S. [Social phobia as a violation of psychological boundaries and distortion of identity]. Teoriya i praktika obshhestvennogo razvitiya = Theory and practice of social development. 2015. no. 18, pp. 363-365. (In Russ.)

22. Shamshikova O.A., Volokhova V.I. [Psychometric analysis and standardization of the foreign questionnaire «Psychological Limits of the Personality» by E. Hartmann]. Mir nauki, kul'tury, obrazovaniya = The world of science, culture, education. 2013. no. 5 (42), pp. 243-248. (In Russ.)

23. Shamshikova E.O. [Adaptation of the foreign questionnaire «Self boundary» N. Brown]. Mir nauki, kul'tury, obrazovaniya = The world of science, culture, education. 2009. no. 4 (16), pp.167-174. (In Russ.)

24. Ilyin. E.I. [Emotions and feelings]. St. Petersburg, Piter Publ., 2001, 740 p.

25. Lyusin D.V., Maryutina O.O., Stepanova A.S. [The structure of emotional intelligence and the connection of its components with individual characteristics - an empirical analysis]. Social Intelligence: Theory, Measurement, Research. Moscow: Institute of Psychology, Russian Academy of Sciences, 2004, pp. 129–140.

26. Lyusin D.V. [A new method for measuring emotional intelligence: the questionnaire EmIN]. Psikhologicheskaya diagnostika = Psychological diagnosis. 2006. no. 4, pp. 3-22. (In Russ.)


Supplementary files

For citation: . . Professional education in the modern world. 2019;9(1).

Views: 505

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)