AN INNOVATION-PSYCHOLOGICAL MODEL IN THE PROFESSIONAL MEDICAL EDUCATION

Full Text:




Abstract

There is argued in the article the need to create new models of the professional identity formation of medical specialists, which will be complementary to the purposes of the modern higher education, changing social realities and medical practices. There is proposed an innovative-psychological model of professional medical education as an interpersonal construct of the reflexive type based on new scientific data, allowing overcoming the existing dissociation of medical and psychological paradigms in the medical practice. There are analyzed the defining, professionally important qualities of the medical specialists constituted in the innovative-psychological model of interaction between the doctor and the patient, such as reflexivity, autonomy, responsibility, and trust. Following the research results, there are specified the individual and subject indicators, which are of priority for the profession of doctor and which allow intensifying his/her professional growth.

About the Authors

E. A. Evstifeeva
Tver State Technical University
Russian Federation


S. I. Filippchenkova
Tver State Technical University
Russian Federation


S. V. Rassadin
Tver State Technical University
Russian Federation


References

1. Филиппченкова С.И. Психологическая модель врачевания: методологические основания // Научные проблемы гуманитарных исследований. - № 7. -2012. - С. 84-93.

2. Филиппченкова С.И., Львов В.М. Инновационно-психологические повороты в исследовании взаимодействия врача и пациента в медицинских практиках // Человеческий фактор: проблемы психологии и эргономики / под ред. В. М. Львова. - Тверь: Триада, 2013. - № 3. - С. 44-49.

3. Евстифеева Е.А., Тягунов А.А., Филиппченкова С.И. Психологические экспликации рефлексивности в практике профессионального образования // Новое в психолого-педагогических исследованиях. - 2012. - № 2(26). - С. 3238.

4. Тягунов А.А., Подолько Е.О., Филиппченкова С.И. Ответственность в проекции личностного потенциала // Новое в психолого-педагогических исследованиях. - 2012. - № 3. - С. 7-17.

5. Евстифеева Е.А., Филиппченкова С.И., Майкова Э.Ю., Подолько Е.О. Личностный потенциал: постмодернистская модель образования // Философия образования. - 2012. - № 6 (45). - С. 173-177.

6. Майкова Э.Ю., Филиппченкова С.И., Подолько Е.О. Элитарные качества личности: особенности констелляций в условиях социальной неопределенности // Человеческий капитал. - 2012. - № 7 (43). - С. 92-99.

7. Подолько Е.О., Филиппченкова С.И. Рекрутирование элиты в образовательных практиках // Философия образования. - 2012. - № 5 (44). - С. 29-35.

8. Балакшина Е.В. Профессиональная идентичность как гарант высокой эффективности труда // Человеческий фактор: проблемы психологии и эргономики. - 2009. - № 4. - С. 66-67.

9. Филиппченкова С.И. Личностные предикторы профессиональной идентичности студентов-медиков в социально-психологической модели врачевания // Наука и бизнес: пути развития. - 2012. - № 4 (10). - С. 21-28.

10. Филиппченкова С.И. Методологические основания исследования практик врачевания: моногр. - Тверь: ТвГТУ, 2012. - 168 с.

11. Филиппченкова С.И. Построение модели врачевания: психологические исследования поведенческих факторов: моногр. - Тверь: СФК-офис, 2011. - 336 с.


Supplementary files

For citation: Evstifeeva E.A., Filippchenkova S.I., Rassadin S.V. AN INNOVATION-PSYCHOLOGICAL MODEL IN THE PROFESSIONAL MEDICAL EDUCATION. Professional education in the modern world. 2014;(2):154-161.

Views: 348

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)