TRANSFORMATION OF THE EDUCATION SYSTEM AND THE SOCIAL ACTOR

Full Text:




Abstract

The article considers ЕРУ problems of improving the Russian system of higher professional education (HPE) in the post-Soviet period. The essential characteristics of the process of its reforming are the transitional character and permanency. The author lists different points of view of representatives of the expert community and the social agent of transformations which are aimed at systemic changes of HPE. The search for optimal ways of the educational system modernization is being performed, within the framework of the conception presented in the new law on education, by educational bureaucrats, university administrations, teachers and students themselves. The author analyzes the role, significance and influence of various agents of the contemporary HPE transformation on the basis of many sources and sociological survey data. Particular attention is given to the problem of protectionism in higher schools, subjectivity of criteria for evaluating efficiency of universities and difficulties in implementing Bologna principles.

About the Author

S. G. Gorin
Novosibirsk State Academy of Architecture and Arts
Russian Federation


References

1. Донских О.А. Инновационный круг // Инновации как драйвер социокультурного развития / под науч. ред. В.И. Супруна. - Новосибирск: Тренды, 2013. -372 с.

2. Дыбо А.В. Нужны постоянные усилия на просвещение общества. - [Электронный ресурс]. - URL: http://trv-science.ru/140N.pdf

3. Университет - платформа права. - [Электронный ресурс]. - URL: www.rg.ru/2012/07/10/sadovnichiy.html

4. Министр Ливанов - диверсант от образования. - [Электронный ресурс]. -URL: http://argumenti.ru/society/n368/218113

5. Министр образования Андрей Фурсенко объявил о сокращении числа вузов в Новосибирске. - [Электронный ресурс]. - URL: http://nios/ru/node/6493

6. Фукс Л.П. Инновации в архитектурной науке, образовании. Возможно ли это? // Региональные архитектурно-художественные школы: материалы Междунар. науч.-практ. конф. (23-24 ноября 2011 г.). - Новосибирск: НГАХА, 2012. - 249 с.

7. Горин С.Г. Студент в меняющемся образовательном пространстве: как протекает адаптация? // Региональные архитектурно-художественные школы: материалы Всерос. науч.-практ. конф. (23-24 ноября 2010 г.) / под ред. Е.Н. Лихачева. - Новосибирск, 2011. - 352 с.

8. Багрова Н.В. Проблема совершенствования архитектурной магистерской подготовки с позиций компетентностного подхода // Сибирская архитектурно-художественная школа: наука, практика, образование: материалы Всерос. науч.-практ. конф. - Новосибирск, 2007. - 351 с.

9. Матвейчев О.А. Инновации и надежды молодежи. Инновации и современность / под науч. ред. В.И. Супруна. - Новосибирск, 2010. - 219 с.

10. Горин С.Г., Романников О.Д. Отношение студентов технических и гуманитарных специальностей к некоторым проблемам внутренней политики // Политика и право: проблемы интеграции и пути их решения: тр. Междунар. науч.-практ. конф. - Новосибирск: СГУПС, 2009. - Вып. 3. - 429 с.

11. НГУ выиграл бюджет для продвижения в мировых рейтингах. - [Электронный ресурс]. - URL: http://news.ngs.ru/more/1252048

12. НГУ получит субсидию на повышение международной конкурентоспособности. - [Электронный ресурс]. - URL: www.bulnog.ru/novosti/14353

13. Сокровища университетов. - [Электронный ресурс]. - URL: http://argumenti.ru/economics/n407/286499

14. Горин С.Г. Реализация болонских принципов в контексте проблемы модернизации высшего профессионального образования: за и против // Образование и наука в третьем тысячелетии: материалы Междунар. науч.-теор. конф. / под ред. В.И. Степанова. - Барнаул: Изд-во Алт. ун-та, 2013. - Ч. 1. - 190 с.

15. Донских О.А. Образование: препятствия и стимулы инновационного развития / под ред. В.И. Супруна. - Новосибирск: Тренды, 2011. - 448 с.


Supplementary files

For citation: Gorin S.G. TRANSFORMATION OF THE EDUCATION SYSTEM AND THE SOCIAL ACTOR. Professional education in the modern world. 2014;(2):12-24.

Views: 366

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)