THE MODELS OF FURTHER TRAINING IN THE MODERN WORLD


https://doi.org/10.15372/PEMW20160219

Full Text:




Abstract

The author sees one of the key problems of Russian society and national economy modernization as the organization of effective lifelong learning. Nowadays, the developed countries implement the program of lifelong learning foundation. Thus, the share of efficient population in lifelong learning in Austria is 89.2%, Denmark 79.9%, Finland 77.3%, Sweden 71% and Switzerland 68%. Although lifelong learning was declared in Russia in 2004 as prior development of education, only 10% of adults participate in further training. One of the key problems that prevent the development of innovative national economy is the growing number of qualified personnel. The article analyzes the world system models of further training as each model has its own socio-economic features. This investigation contributes to the realization of conceptual approaches to the national further training. The author explores the international methodologies and observes the social order in the system of further training as the government is interested in further training of adults and supports it. The paper describes the mechanisms used for employers’ participation in the staff retraining. The author highlights the controlling functions of employers who share the responsibility for the quality of education in further training system with the government.

About the Author

N. N. Savina
Novosibirsk Institution of Humanities
Russian Federation


References

1. Черных С. И., Паршиков В. И., Панарин В. И. Конкурентоспособность российского образования на мировом рынке образовательных услуг // Профессиональное образование в современном мире. 2014. № 3 (14). С. 22-31.

2. Митина А. М. Теория образования в течение жизни в зарубежной андрогогике // Педагогика. 2005. № 5. С. 100-106.

3. Welcome to Europen [Электронный ресурс] URL: www.europen.info/englisch/index.html (дата обращения: 12.11.2015).

4. Савина Н. Н. Престижное образование взрослых за рубежом // Гуманитарные науки и образование в Сибири. 2015. № 3 (21). С. 27-32.

5. Рашиди А. Шведская модель дополнительного профессионального образования // Дополнительное профессиональное образование в стране и мире. 2013. № 3 (3). С. 34-36.

6. Новикова Т. Г. Развитие образовательных систем в контексте модернизации образования. М.: АПК и ПРО, 2003.

7. Леонтьева О. М. Современное образование Дании: что можно взять в нашу школу. М., 2003.

8. Образование в Дании [Электронный ресурс] URL: www.begin.ru/db/b2/DADD54B778939910C3256D6C002F12DE/doc.html (дата обращения: 11.11.2015).

9. Исаев В. А. Образование в Дании [Электронный ресурс]. URL: kira.org.ru/ae/models.htm (дата обращения: 11.11.2015).

10. Липкина И. Н. Система образования взрослых в Германии. Гродно: ГрГУ, 2001.

11. Андреев В. И. Система образования в ФРГ. Минск: Национальный институт образования Министерства образования Республики Беларусь, 1993.

12. Федеральный Закон «Об образовании в Российской Федерации» (273-ФЗ).

13. U. S. Department of Education [Электронный ресурс] URL: www.ed.gov/policy/adulted/leg/legis.html (дата обращения: 10.11.2015).

14. Сукиасян Э. Р. Непрерывное образование. Как оно понимается в США [Электронный ресурс]. URL: ellib.gpntb.ru/?journal=ntb&year=2006&num=5&art=6 (дата обращения: 10.11.2015).

15. Кларин М. В. Сфера образовательных услуг в системе непрерывного образования США: аналитический доклад. М.: ИТПиМИО РАО, 1994.

16. Министерство образования Израиля. Отдел образования взрослых [Электронный ресурс] URL: cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/AdultEducation/OdotAgaf/DvarMenahel.htm (дата обращения: 12.11.2015).

17. Кнессет: парламент Государства Израиль [Электронный ресурс]. URL: knesset.gov.il (дата обращения: 01.12.2015).


Supplementary files

For citation: Savina N.N. THE MODELS OF FURTHER TRAINING IN THE MODERN WORLD. Professional education in the modern world. 2016;6(2):324-332. https://doi.org/10.15372/PEMW20160219

Views: 1010

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)