VECTOR OF INFORMATION IN MODERN NATIONAL EDUCATION: PROBLEMS AND PROSPECTS


https://doi.org/10.15372/PEMW20160121

Full Text:




Abstract

Information aspect of education is increasingly manifests itself as the leading one, and it becomes obvious when considering the role of innovative information. Higher education takes the best form if its entire structure comprises a dynamic equilibrium of such two basic processes as operation and development. Investigation of innovative levels (national level, regional level and local one) is concerned with great importance for realizing innovation trends in modern national education. This also includes of local authorities, teachers, students and parents as subjects of the innovation process. The significance of the information model of education is treated in close relation with education and training. Informatization of education is an instrument for development, modernization and improvement of educational system that corresponds to the information society. The research of functional features of information in education is complicated due to contradictions of development of education. The great majority of contemporary issues related to the formation of the information society are complex ones; they require an interdisciplinary approach in order to be analyzed. The author outlines the necessity to investigate the role of information in formation of new educational models.

About the Author

I. G. Borisenko
Siberian Federal University
Russian Federation


References

1. Колин К. К. Информационные технологии - катализатор процесса развития современного общества // Информационные технологии. 1995. №1. С. 2-8.

2. Урсул А. Д.От модернизации к футуризации образования: инновационно-опережающие процессы в интересах устойчивого развития // Безопасность Евразии. 2008. № 8. С.7-40.

3. Горюнов В.П. Объективные основания синдрома конца истории // Научное мнение. 2012. №10. С. 9-20.

4. Сластенин В. А. Основные тенденции модернизации высшего образования // Известия Чеченского государственного педагогического института. 2009. № 2 (02). С. 45-55.

5. Черных С. И. Изменение образовательного пространства в информационную эпоху: социально-философский анализ: автореф. дис.. д-ра филос. наук. Новосибирск, 2012.

6. Полянский Д. В. Образование в условиях трансформации современного социума: социально-философский анализ: автореф. дис.. канд. филос. наук. Калининград, 2008.

7. Дайзард У. Наступление информационного века // Новая технократическая волна на Западе. М.: Прогресс, 1986. С. 343-344.

8. Сокиев Х. В. Основы развития человеческого фактора в информатизации общества и информационная деятельность человека // Credonew. 2013. №2. URL: http://credonew.ru /content/view/1221/68/(дата обращения: 10.11.2015).

9. Вернадский В.И.Автотрофность человечества. М.: Педагогика-Пресс, 1993.

10. Урсул А. Д.На пути к опережающему образованию // Вестник Челябинской государственной академии культуры и искусств. 2012. № 3-4.

11. Панарин В. И. Глобальные и региональные тенденции развития отечественного образования: социально-философский анализ: дис.. д-ра филос. наук. Новосибирск, 2009.

12. Кузнецов В. Ю. Мир единства. М.: Академический проект, АльмаМатер, 2010.

13. Роберт И.В. Современные информационные технологии в образовании: дидактические проблемы; перспективы использования. М.: ИИО РАО, 2010.

14. Урсул А. Д.Экологическая парадигма и перспективы образования в XXI веке. URL: http://www.pandia.ru /text/78/472/77766.php#1 (дата обращения: 15.11.15).

15. Веряев А. А., Шалаев И. К. От образовательных сред к образовательному пространству: культурологический подход к проблеме // Педагог: наука, технология, практика. 1998. № 2. C. 23-31.

16. РакитовА. И.Философиякомпьютернойреволюции. М.: Политиздат, 1991.


Supplementary files

For citation: Borisenko I.G. VECTOR OF INFORMATION IN MODERN NATIONAL EDUCATION: PROBLEMS AND PROSPECTS. Professional education in the modern world. 2016;6(1):130-135. https://doi.org/10.15372/PEMW20160121

Views: 464

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)