THE LIMITS OF MODERNIZATION OF THE SYSTEM OF EDUCATION AND THE ROLE OF THE STATE

Full Text:




Abstract

The article examines the current topical problems of modernization of the education system and the development of modern Russia in the context of globalization. There is substantiated the necessity of the correspondence of the reforms to the historical traditions of the country and the type of society. The authors support the assertion that the limit of the reforms degenerates. As a result, “the reform <... > inevitably turns into its opposite, i.e., a kind of counter-reform”. The authors develop methodological principles associated with the idea formulated above. The central idea is that the study of the limits of reforms has become very topical for ensuring Russia’s national security.

About the Authors

I. A. Pfanenshtil
Siberian Federal University
Russian Federation


M. P. Yatsenko
Siberian Federal University
Russian Federation


I. G. Borisenko
Institute of Pedagogy, Psychology and Sociology, Siberian Federal University
Russian Federation


References

1. Чуринов Н.М. Философия образования как методология научного познания образовательной деятельности // Теория и история. - 2012. - № 6 (45). - С. 4-10.

2. Изгарская А.А. Пространство социальных отношений в геополитическом миросистемном измерениях: внешние и внутренние факторы динамики в современной России. - Новосибирск: Изд. НГПУ, 2012. - 250 с.

3. Миронов В.В. Размышления о реформе российского образования // Философия образования. - 2012.- № 1.- С. 3-44.

4. Струк Е.Н. Социальные пределы: структура, смысл, парадоксы. - М.: Спутник+, 2012. - 150 с.

5. Паршиков В.И., Наливайко Н.В., Майер Б.О. Тенденции развития отечественного образования (в аспекте современных глобальных проблем) // Профессиональное образование в современном мире. - 2012. - № 2 (5). - С. 3-9.

6. Панарин В.И. Институт образования как форма развития общества в XXI веке // Профессиональное образование в современном мире. - 2012. - № 2 (5). - С. 23-28.


Supplementary files

For citation: Pfanenshtil I.A., Yatsenko M.P., Borisenko I.G. THE LIMITS OF MODERNIZATION OF THE SYSTEM OF EDUCATION AND THE ROLE OF THE STATE. Professional education in the modern world. 2014;(1):128-134.

Views: 434

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)