“HOMO CREATOR” AS AN OBJECTIVE OF THE PROFESSIONAL EDUCATION IN MODERN RUSSIA

Full Text:




Abstract

The article deals with the content-related components and the objectives of the professional education in modern Russia. The author claims that the activities of educational institutions should be oriented to the formation of “homo creator” in the era of post-industrial modernization. It is argued that for this purpose in the Federal State Educational Standards there should be consolidated the disciplines of the basic part of all educational cycles, increased the number of the academic subjects of the variable part (mainly the “courses by choice”) and strengthened the research component of the curriculum. The author emphasizes that homo creator is not the “all-round developed person”, but it is the person whose constitutive feature is the personal independence.

About the Author

S. G. Novikov
Volgograd Conservatory (Institute)
Russian Federation


References

1. Кудашов В.И. Стратегии и сценарии развития высшего образования в услови ях глобализации // Философия образования. - 2012. - № 6. - С. 78-82.

2. Новиков С.Г. Образование как ресурс постиндустриальной модернизации России // Беларусь и Россия в европейском контексте: проблемы государственного управления процессом модернизации: материалы междунар. науч.-практ. конф. (г. Минск, 20-21 октября 2011 г.). - Минск: Право и экономика, 2012.

3. Санти A.M. Философия образования в эпоху технологической воспроизводи мости: образная грамотность как грамотность нашего времени // Философия образования. - 2013. - № 6. - С. 9-14.

4. Иноземцев В.Л. Наука, личность и общество в постиндустриальной действительности // Российский химический журнал. - 1999. - № 6. - Т. XLIII. - С. 13-32.

5. Кондратов П.Н. Гуманизм К. Маркса как альтернатива глобальному капитализму. - [Электронный ресурс]. - URL: http://www.alternativy.ru/ru/node/1155 (дата обращения: 08.03.2010).

6. Бузгалин А.В., Колганов А.И. Мы пойдем другим путем! От «капитализма Юрского периода» к России будущего. - М.: Яуза - Эксмо, 2009. - 384 с.

7. Новиков С.Г. Проблемы воспитания в контексте постиндустриальной модернизации России // Непрерывное образование: XXI век. - 2013. - № 2. - [Электронный ресурс]. - URL: www.lll21.petrsu.ru/journal/atricle.php?id=2084

8. Величие и ограниченность теории Фрейда / пер. с англ. Н. Войскунской, И. Каменкович, Е. Комаровой, Е. Рудневой, В. Сидоровой, Е. Фединой, М. Хорькова. - М.: ACT, 2000. - 448 с.

9. Наливайко Н.В., Паршиков В.И. Профессиональное образование в современном мире: концептуальное осмысление тенденций развития // Профессиональное образование в современном мире. - 2011. - № 1. - С. 4-10.

10. Кречетников К.Г. Роль образования в современном обществе // Профессиональное образование в современном мире. - 2013. - № 4. - С. 47-54.

11. Наливайко Н.В., Ушакова Е.В. О роли образования в обществе XXI в. // Философия образования. - 2010. - № 1. - С. 71-79.

12. Неклесса А.И. Русский мир. Цивилизация многих народов / Научный совет РАН «История мировой культуры». - М.: Комиссия по социокультурным проблемам глобализации, 2010. - [Электронный ресурс]. - URL: http://gtmarket.ru/laboratory/publicdoc/2010/2674


Supplementary files

For citation: Novikov S.G. “HOMO CREATOR” AS AN OBJECTIVE OF THE PROFESSIONAL EDUCATION IN MODERN RUSSIA. Professional education in the modern world. 2014;(1):121-127.

Views: 511

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)