HUMANITARIAN CULTURE AS A CONDITION OF EDUCATIONAL TRANSFORMATION


https://doi.org/10.15372/PEMW20160105

Full Text:




Abstract

Humanization and humanitarization are treated as a necessary condition of renewal of education contents at the modern higher institution as technocratic thinking exhausts the culture. This contradiction makes important the problem of humanization and humanitarization of education in the XX century. Moral human values enhance specialist’s ability to see scientific and technological projects, technology and methodology of technological art. This allows to choose instruments for self-development, keep and develop personal identity and potential. The article explores some aspects of formation of humanitarian culture of a specialist.

About the Authors

V. I. Panarin
Novosibirsk state Agrarian University
Russian Federation


V. I. Parshikov
Novosibirsk state Agrarian University
Russian Federation


S. I. Chernykh
Novosibirsk state Agrarian University
Russian Federation


References

1. Философский энциклопедический словарь. - М.: ИНФРА-М, 2007.

2. Шубин В.И., Пашков Ф.Е. Культура. Техника. Образование. - Днепропетровск, 1999.

3. Гершунский Б.С. Философия образования. - М., 1998.

4. Сагатовский В.Н. Что такое гуманитарное развитие общества? // Социально-гуманитарные знания. 2002. № 3. - С. 68.

5. Колесникова И.А. Гуманитаризация непрерывного образования - одно из направлений модернизации российского общества // Социально-гуманитарные знания. 2004. № 1. С. 101.

6. Лихачев Д.С. Культура как целостная среда // Новый мир. - 1994. № 8. С. 30.

7. Бахтин М.М. Проблемы поэтики Достоевского. - М.: Художественная культура, 1979.

8. Мамардашвили М. К. Мысль в культуре // Сознание и цивилизация. СПб.:Азбука, 2011.

9. Франк С. Л. Фр. Ницше и этика «Любви к дальнему» // Проблемы идеализма / под ред. М. Колерова. - М.: Три квадрата, 2002. - С. 393-458.

10. Романенко И. Б. Образовательные парадигмы в истории античной и средневековой философии. - СПб. РХГИ, 2002.

11. Добрускин М. Е. Гуманизация как стратегия высшего образования // Философия и общество. 2005.№ 3. С. 87-109.

12. Розов Н. С. Методологические принципы ценностного прогнозирования образования // Образование в мире на пороге XXI века. М., 1991.


Supplementary files

For citation: Panarin V.I., Parshikov V.I., Chernykh S.I. HUMANITARIAN CULTURE AS A CONDITION OF EDUCATIONAL TRANSFORMATION. Professional education in the modern world. 2016;6(1):34-39. https://doi.org/10.15372/PEMW20160105

Views: 462

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)