REFLEXIVE-PROFESSIONALCOMPETENCEINLIFELONGINNOVATIVELEARNING. P. I


https://doi.org/10.15372/PEMW20160102

Full Text:




Abstract

The idea of developing reflexive-professional competence in lifelong innovative learning is the expression of the imperative of our time, because the present level of development of human civilization and the level predictable for next decades are inseparable from accelerated growth of the intellectual potential of mankind and from achieving a qualitatively new state of its spiritual culture. Complex pedagogical, psychological and acmeological research of such a complicated fundamental problem, as the development of reflexive-professional competence in lifelong innovative lerning, rests on conceptual theoretical achievements of modern higher education, which requires taking into account the methodology of interaction of the Humanities and their interconnections with professional practice. The systematically important factor of developing reflexive-professional competence in lifelong innovative lerning is the cultivation of reflection and competence. In this context, development of reflexive-professional competence in lifelong innovative learning becomes the subject matter of specific complex research. Development of reflexive-professional competence in lifelong innovative learning is of consistent nature and lies in the fact that reflection serves as a mechanism for analyzing professional experience, contributes into overcoming difficulties in professional activity, determines the development of professional competences, creates conditions for personal and professional development and directly correlates with acmeological achievements of a person. Reflection as a condition of developing reflexive professional competence, as a mechanism of analyzing experience and, finally, as a component in the structure of professional abilities is an invariable definition of continuing innovative education.

About the Authors

O. I. Lapteva
Siberian Institute of Management
Russian Federation


V. I. Panarin
Institute of Further Training in Novosibirsk State Agrarian University
Russian Federation


References

1. Семенов И. Н. Рефлексивно-творческое развитие в профессиональном образовании // Образование и культура / отв. ред. И. С. Ладенко. Новосибирск, 1996. С. 82-102.

2. Андреева Г. М. Социальная психология. М.: Аспект Пресс, 1996.

3. Семенов И. Н., Степанов С. Ю., Байер И. В. Рефлексивно-акмеологическая диагностика и развитие творческого потенциала // Проблемы эксперимента в психологии / под ред. А. А. Деркача, Р. Л. Кричевского. М.: РАГС, 1998. С. 62-78.

4. Щедровицкий Г. П., Котельников И. С. Организационно-деятельностная игра как новая форма организации и метод развития коллективной мыследеятельности // Нововведения в организациях: тренинг-семинар ВНИИСИ. М., 1993.

5. Степанов С. Ю., Полищук О. А., Семенов И. Н. Развитие рефлексивной компетентности кадров управления (методические рекомендации)/ под ред. А.А. Деркача. М.: РАГС, 1996.

6. Лаптева О. И., Куликова С. Г. Внедрение рефлексивных методик в дополнительном профессиональном образовании // Профессиональное образование в современном мире. 2012. № 3 [6]. С. 140-146.

7. Зимняя И. А.Ключевые компетенции - новая парадигма результата образования // Высшее образование сегодня. 2003. №5. С. 34-42.

8. Шадриков В. Д. Мир внутренней жизни человека. М.: Логос, 2006.

9. Кондратьев В. В., Лунев Ю. А. НR-инжиниринг. Как построить современную модель организации деятельности персонала. М.: Эксмо, 2007.

10. Байденко В. И. Оскарссон Б. Базовые навыки (ключевые компетенции) как интегрирующий фактор образовательного процесса // Профессиональное образование и формирование личности специалиста. М., 2002. С.22-46.

11. Болотова А. К., Башкин Е. Б. Самосознание и развитие личности как «особый временной момент» // Культурно-историческая психология. 2009. № 1. С. 19-26.

12. Деркач А. А., Зазыкин В. Г., Семенов И. Н. Акмеология. Серия: Учебники Российской академии государственной службы при Президенте РФ. Председатель редакционного совета Д. А. Медведев. М.: РАГС, 2006.


Supplementary files

For citation: Lapteva O.I., Panarin V.I. REFLEXIVE-PROFESSIONALCOMPETENCEINLIFELONGINNOVATIVELEARNING. P. I. Professional education in the modern world. 2016;6(1):9-17. https://doi.org/10.15372/PEMW20160102

Views: 559

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)