BUILDINGOF STUDENTS’ ENTREPRENEUR SKILLSIN VOCATIONAL SCHOOLS


https://doi.org/10.15372/PEMW20150416

Full Text:




Abstract

The article explores peculiarities of building students’ entrepreneur skills in vocational schools as a factor of sustainable economic development of the country. The authors consider people with up-to-date professionalism, managerial skills and economic way of mind to be the necessary ones for innovative breakthrough. These people have innovative mind. The vocational students must demonstrate applied professionalism, psychological resistance, creativity and ability for self-realization in the labour market. The authors make conclusion about solution of the problem, which assumes the government and pedagogical community being aimed at searching for new ways of increasing of people’s entrepreneur skills and particularly students’ ones. The authors suggest the unique model of building entrepreneur skills of students trained in vocational schools. The publication considers building of entrepreneur skills as process of student’s personality development in order to get values, skills and knowledge in the area of entrepreneurship and application of interactive methods, forms and means. The suggested model is based on modernization of vocational training and applying pedagogical potential aimed at building entrepreneur students’ skills. The authors highlight valuable and target component, substantial component, process component, technological and estimation ones. The model contributes to economic training and teaches entrepreneurship.

About the Authors

V. V. Nikolina
Nizhniy Novgorod State Institution of Further Training
Russian Federation


A. V. Sharina
Arzamas Commerce-Technical College
Russian Federation


References

1. Бертенев А.Н. Развитие предпринимательской активности студента колледжа в процессе производственного обучения:автореф.дисс. … канд. пед. наук. - М., 2008.

2. Вершинин С.И. Социально-педагогические условия самореализации личности в предпринимательской деятельности: [Психол. готовность учащихся сред. шк. кпредпринимат. деятельности]// Дидактика. - 1997. - №5 - С.37-44.

3. Жизнин С.З., Крупнов В.И. Как стать бизнесменом. - Минск, 1990.

4. Банькина В.Н. Формирование предпринимательской культуры студентов учреждений среднего профессионального образования:автореф. дисс. … канд. пед. наук. - М., 2010.

5. Вечедов Д.М. Полипрофессионализм в педагогическом колледже как условие формирования социально-экономической активности студентов:автореф. дисс. … канд. пед. наук. - Махачкала, 2006.

6. Обухова Т.В. Формирование профессиональных качеств и предпринимательской активности выпускников высшей школы: на примере факультета технологии и предпринимательства. - М., 2004.

7. Волошина Т.А. Формирование предпринимательских качеств студентов педагогического вуза в процессе интерактивного обучения:автореф. … дисс. канд. пед. наук. - СПб., 2010.

8. Каткова О.В. Дидактические основы моделирования учебного курса «Основы предпринимательской деятельности» при подготовке учителя по специальности «Технология и предпринимательство»:автореф. … дисс. канд. пед. наук. - Н.Новгород, 2002.

9. Ступин А.А. Педагогические условия подготовки старшеклассников к предпринимательству в учебной и внеучебной деятельности:автореф. … дисс. канд. пед. наук. - Новокузнецк, 2007.

10. Сластенин В., Исаев И. и др. Аксиологические основы педагогики [Электронный ресурс]. URL: http://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Pedagog/slast/07.php(дата обращения: 12.08.2015).

11. Колокольникова З.У., Митросенко С. В., Петрова Т. И.Технология активных методов обучения в профессиональном образовании: учеб. пособие. - Красноярск, 2007.

12. Панина Т. С., Вавилова Л. Н. Современные способы активизации обучения. - М., 2008.

13. Гущин Ю.В. Интерактивные методы обучения в высшей школе // Психологический журнал Международного университета природы, общества и человека «Дубна».- 2012.- №2 -С. 1-18.

14. Бабанский Ю.К. Оптимизация процесса обучения (Общедидактический аспект) - М.,1977.

15. Лернер И. Я. Дидактические основы методов обучения. - М., 1981.


Supplementary files

For citation: Nikolina V.V., Sharina A.V. BUILDINGOF STUDENTS’ ENTREPRENEUR SKILLSIN VOCATIONAL SCHOOLS. Professional education in the modern world. 2015;(4):134-143. https://doi.org/10.15372/PEMW20150416

Views: 401

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)