The role and importance of career guidance work with high school students in pre-university training


https://doi.org/10.20913/2224-1841-2025-3-15

Full Text:




Abstract

Career guidance work in educational institutions of secondary vocational education occupies an important place and influences not only the professional self-determination of high school students, but also the increase in the competitiveness of the educational institution in the educational services market. As a rule, this work is built in two main directions: firstly, this is active attraction of applicants, and secondly, assistance in the future employment of graduates. The article attempts to consider career guidance work aimed at solving the first problem, since an interested applicant, and later a student, is the key to successful mastering of the educational standard for the chosen profession. The author analyzed the practice of implementing career guidance work in pre-university training.


About the Author

N. V. Akhanteva
Multidisciplinary College of the Institute of PreUniversity Education
Russian Federation

Natalia V. Akhanteva – teacher, N. P. Ogarev Mordovia State University

68 Bolshevistskaya str., Saransk, Russian Federation



References

1. Об образовании в Российской Федерации Федеральный закон от 29.12.2012 № 273-ФЗ (ред. от 25.12.2023). URL: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174/ (дата обращения: 25.12.2023).

2. О национальных целях развития Российской Федерации на период до 2030 года: Указ Президента РФ от 21 июля 2020 г. № 474. URL: https://www.garant.ru/ (дата обращения: 25.12.2023).

3. Основах государственной молодежной политики Российской Федерации на период до 2025 года: Распоряжение Правительства РФ от 29.11.2014 № 2403-р. URL: https://www.garant.ru/ (дата обращения: 25.12.2023).

4. Паспорт национального проекта «Образование», утв. президиумом Совета при Президенте РФ по стратегическому развитию и национальным проектам (протокол от 24.12.2018 № 16). URL: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_319308 (дата обращения: 25.12.2023).

5. Билет в будущее: бесплатная профориентация для школьников. сайт. URL: https://bvbinfo.ru/ (дата обращения: 25.12.2023).

6. Волкова О. А. Проблема профессионального самоопределения старшеклассников // Молодой ученый. 2020. № 3. С. 407–408.

7. Декина Е. В., Шалагинова К. С. Современные методы профориентационной работы как условие формирования у обучающихся способности планировать и реализовывать персональный образовательно-профессиональный маршрут // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2020. № 5 (май). С. 42–55.

8. Панина С. В. Самоопределение и профессиональная ориентация учащихся. Москва: Юрайт, 2024. 363 с.

9. Профессиональное самоопределение школьников: опыт, традиции и инновации: материалы II Всероссийской научно-практической конференции (с международным участием) (Сургут, 03 ноября 2023 г.) / составитель, научный редактор Н. В. Абрамовских. Сургут: РИО БУ «Сургутский государственный педагогический университет», 2023. 134 с.

10. Рыбина Е. А., Торопова А. И., Семененко А. И. Проблема профориентации обучающихся // Гуманитарные научные исследования. 2022. № 8. С. 34–42.

11. Kitsai J. A., Sytnik A. A., Kabanov O. V. [et al.] Socio-economic development and its impact on the ecological environment in the Russian Federation // Caspian Journal of Environmental Sciences. 2021. Vol. 19, no. 5. P. 981–989.

12. Sergushina E. S., Kabanov O. V., Starostina J. E. [et al.] Concept and Essence of Social Supply Chain and Professional Self-Determination in education System // International Journal of Supply Chain Management. 2020. Vol. 9, no. 5. P. 290–293.

13. Sergushina E. S., Kabanov O. V., Bogatyrskaya V. A. Legal, environmental and technological bases of social shelters in Russia and in the republic of Mordovia // E3S Web of Conferences: 22 (Voronezh, 08–10 декабря 2020 г.). Voronezh, 2021. DOI 10.1051/e3sconf/202124412027

14. Vladimirovich K. O., Viktorovich G. V., Igorievich P. O. [et al.] Formation of Ethical and Axiological Competencies when Using ICT in Education // Journal of Advanced Research in Dynamical and Control Systems. 2020. Vol. 12, no. 8. P. 78–82. DOI 10.5373/jardcs/v12i8/20202448

15. Яушева Е. С., Сергушина Е. С., Кабанов О. В. Формы и условия дистанционного образования в условиях пандемии и принятых ограничительных санитарно-эпидемиологических мер // Психология и педагогика XXI века: актуальные вопросы, достижения и инновации: сборник статей III Всероссийской студенческой научно-практической конференции с международным участием (Орехово-Зуево, 19 мая 2022 г.). ОреховоЗуево: Государственный гуманитарно-технологический университет, 2022. С. 818–821.

16. Троицкая Е. М., Ускова А. Л., Кабанов О. В., Сергушина Е. С. Теоретические аспекты профориентационной работы со старшеклассниками в довузовской подготовке // Инновационные проекты и программы в образовании. 2024. № 3 (93). С. 70–75.


Supplementary files

For citation: Akhanteva N.V. The role and importance of career guidance work with high school students in pre-university training. Professional education in the modern world. 2025;15(3):580-585. https://doi.org/10.20913/2224-1841-2025-3-15

Views: 1

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)