Application of generative artificial intelligence in educational practices as a risk and as a prospect


https://doi.org/10.20913/2618-7515-2024-4-2

Full Text:




Abstract

   The use of generative artificial intelligence (GII) technologies is continuously spreading. In this regard, the number of ethical conflicts with both positive and negative connotations is increasing. The article discusses the issues related to the ethical aspects of using AI to create content. It is concluded that such use can be regarded in two ways.: both in the positive (self-development of the subject of educational interactions through industrial engineering, etc.) and in the negative (new forms of academic fraud, etc.) vectors.

 

About the Author

S. I. Chernykh
Novosibirsk State Agrarian University
Russian Federation

Sergey I. Chernykh, doctor of philosophical sciences, associate professor, head of the department

department of history and philosophy

630039; 155 Nikitina str.; Novosibirsk



References

1. Что отнести к трендам инновационной педагогики в 2024 году. URL: https://skillbox.ru/media/education/ (дата обращения: 15. 11. 2024).

2. Darth Sahara. Миллионы студентов используют ИИ при создании академических работ: 30 % статей на 80 % были созданы искусственным интеллектом. URL: https://www.ixbt.com/news/2024/04/17/ (дата обращения: 15. 11. 2024).

3. Черных С. И. Цифровой интеллект и проблема размывания человеческой идентичности // Гражданственность. Культура. Религия : коллективная монография / под. ред. Н. И. Тюленевой, К. А. Мальцева, Е. А. Бородиновой и М. Г. Писманика. Пермь, Перм. гос. ин-т культуры, 2024. С. 207–224.

4. Холмс У., Бялик М., Фейдл Ч. Искусственный интеллект в образовании. Перспективы и проблемы для преподавания и обучения. М., Альпина Паблишер, 2022. 304 с.

5. Белая книга: Искусственный интеллект и образование. Коротко о том, что происходит / авт. колл. А. Е. Байдаров, С. Ю. Севрюков, А. С. Трофимцева [и др.]. Санкт-Петербург, Центр преподавательского мастерства в бизнес-образовании ВШМ: СПбГУ, 2024. 60 с.

6. Дремова О. В. Академическое мошенничество студентов: обзор теоретических концепций и мер предотвращения // Педагогика и психология образования. 2020. № 2. С. 93–111.

7. Шмелева Е. Д. Академическое мошенничество среди студентов российских вузов: масштаб и факторы. Резюме дис. канд. наук об образовании ФГАО ВО «Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики». М., 2021. 75 с.

8. Clarridge C. ChatGPT banned by Seattle schools-for now. URL: https://www.axios.com/local/seattle/2023/01/24/ (дата обращения: 15. 11. 2024).

9. Кузьминов Я. И., Юдкевич М. М. Университеты в России: как это работает. М.: Изд. дом Высшей школы экономики, 2021. 616 с.


Supplementary files

For citation: Chernykh S.I. Application of generative artificial intelligence in educational practices as a risk and as a prospect. Professional education in the modern world. 2024;14(4):575-577. https://doi.org/10.20913/2618-7515-2024-4-2

Views: 91

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)