THE CHALLENGES OF PROFESSIONAL EDUCATION IN THE XXIst CENTURY: PROGNOSIS AND SOLUTIONS

Full Text:




Abstract

The XXIst century is the century of changes and innovations. The meaning of vocational education is transformed. Today the university education is not equivalent to a long-term prospect of life success. The labor market’s demands for professional and qualified workers are changing very quickly. The need for the human resources, capable of self-adaptation to new problems, is increasing. Education is being actively modernized (LLL, educational constructivism, educational connectivity, knowledge triangle). The philosophical and research issues of vocational education, according to the author, are cross-cultural and interdisciplinary. There is also the demand for the formation of an effective, marketable education. There are presented an analysis of the trends in education development, interaction of classical and virtual education (Coursera, Skillshare, Twitter...), and the forecasts of supply and demand in the labor market and in the educational market. An increasing role of “Startups” and “Greenfield technologies” is described.

About the Author

M. . Zhuk
Sumy Regional Postdiploma Pedagogical Institute
Russian Federation


References

1. Barroso J.M. Innovating in the digital era: putting Europe back on track European Commission. Europe 2020. - [Электронный ресурс]. - URL: http://ec.europa.eu/europe2020/index_en.htm (дата обращения: 24-25.10.2013)

2. Беатрис Дайк (Лондон, Великобритания). Глобализирующийся мир в осмыслении философии образования // Философия образования. - 2012. -№ 6 (45). - С. 144-152

3. Бычков В. Предсказания Института будущего: рабочие навыки, которые потребуются в 2020 году. - [Электронный ресурс]. - URL: http://www.computerra.ru/cio/5662 (дата обращения: 22.10.2013).

4. Десять трендов современного образования. Алина Иванова, специально для Новостной службы портала ВШЭ. - [Электронный ресурс]. - URL: http://www.hse.ru/news/media/63841790.html (дата обращения: 16.10.2012).

5. Евзрезов Д.В., Майер Б.О. Форсайт и российское образование: онтологический анализ // Профессиональное образование в современном мире. - 2013. - № 3 (10). - С. 3-9.

6. Жук М.В. (Сумы, Украина) Вызовы, тренды инновации в образовании XXI века: социально-философский анализ // Философия образования. - 2012. -№ 6 (45). - С. 154-157.

7. Jeanette Oehrlein Lifelong learning is about being the best you can be. Early childhood education. Vanguard University. - [Электронный ресурс]. - URL: http://earlychildhoodeducation.vanguard.edu/blog/lifelong-learning-is-about-being-the-best-you-can-be/ (дата обращения: 03.07. 2013)

8. Кудашов В.И. Стратегии и сценарии развития высшего образования в условиях глобализации // Философия образования. - 2012. - № 6 (45). - С. 78-83.

9. Латуха О.А., Пушкарева Е.А. Подготовка инновационно активных кадров в современном вузе // Профессиональное образование в современном мире. - 2013. - № 3 (10). - С. 86-90.

10. Наливайко А.В., Наливайко Н.В. Ценностные ориентиры образования и образовательная политика // Философия образования. - 2013. - № 6. -С. 170-175.

11. Новости АСИ. Итоги Форсайт-Флота 2013: Участники разработали 10 карт будущего на период 2030. - [Электронный ресурс]. - URL: http://www.asi.ru/news/11260 (дата обращения: 12.09.2013).

12. Панарин В.И., Медведчиков В.М. Дополнительное образование в информационном обществе: новые ориентиры // Профессиональное образование в современном мире. - 2013. - № 3 (10). - С. 63-68.

13. Ричард Троватен. На рынке образования произойдет такой же переворот, как в музыкальной индустрии»: интервью с основателями Skillshare Майкл Карнджанапракорн и Эбигейл Бездин. - [Электронный ресурс]. - URL: http://theoryandpractice.ru/posts/7321-skillshare (дата обращения: 12.08.2013).

14. Ричард Троватен. Образование в цифровую эпоху. Разговор с основательницей проекта Coursera и профессором Стэнфордского университета Дафной Коллер. - [Электронный ресурс]. - URL: http://theoryandpractice.ru/posts/7322-obrazovatelnyy-protsess-ne-menyalsya-so-vremeni-izobreteniya-pechatnogostanka-intervyu-s-dafnoy-koller (дата обращения: 02.08.2013).

15. Сабо И. Интернет-образование и многозначимость // Философия образования. - 2013. - № 6. - С. 3-8.

16. Черных С.И., Паршиков В.И. Трансграничное образование: перспективы развития на российском образовательном пространстве // Профессиональное образование в современном мире. - 2013. - № 3 (10). - С. 3-9.

17. Эпоха «гринфилда» в образовании. Исследование SEDeC. Центр образовательных разработок Московской школы управления СКОЛКОВО (SEDeC), сентябрь 2013. Авторы: Денис Конанчук, Андрей Волков. - [Электронный ресурс]. - URL: http://www.skolkovo.ru/public/media/documents/research/education_10_10_13.pdf (дата обращения: 10.10.2013).


Supplementary files

For citation: Zhuk M... THE CHALLENGES OF PROFESSIONAL EDUCATION IN THE XXIst CENTURY: PROGNOSIS AND SOLUTIONS. Professional education in the modern world. 2014;(1):65-74.

Views: 770

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)