THE system approach in the activity of university professors

Full Text:




Abstract

The paper identifies the most important factors, which determine the quality of students training at university; they are professors qualification, quality of teaching and learning materials, quality of educational process, students’ motivation to learning educational programs, social and pedagogical aspects, graduates’ being in demand on the labour market. The author supposes, all the factors should be developed in interaction and influence on each other by means of applying system approach. Education should be built and based on the system approach as well. It is necessary to pay attention not only to official side of educational process (educational programs correspondence to the State Educational Standards), but to the methods the professors apply when lecturing and teaching (organization and technologies of educational process). The research carried out reveals peculiarities in interaction between subjects of educational process in double-degree system and divides the concepts “studying” and “training”. The article analyzes possibilities of applying USSR experience of higher education and enhancing studying by means of applying the modern information technologies. The author concentrates on analyzing interactions in education systems, influence of feed-backs on training results, peculiarities of education alignment and harmonization. The author considers, applying of recommended statements allows strengthening integrity of educational process and developing institution efficiency. Nowadays, development of educational process in higher institutions of Russia is implemented by means of legal regulation. A lot of attention is paid to education system as a whole but not to training which demands attention of all managerial levels in university, including strategic and operating level. It requires attention of scientists and practical specialists to the issues considered.

About the Authors

G. G. Levkin
Omsk State Transport University
Russian Federation


N. M. Kolychev
Omsk State Agrarian University named after P. A. Stolypin
Russian Federation


E. A. Levkina
Omsk State University named after F. M. Dostoyevsky
Russian Federation


E. V. Sosnovskaya
Khanty-Mansyisk State Medical Academy (KhMAO)
Russian Federation


E. A. Gulyaeva
Omsk State Agrarian University named after P. A. Stolypin
Russian Federation


V. V. Semchenko
Omsk State Agrarian University named after P. A. Stolypin
Russian Federation


References

1. Путивцева Н. П. Разработка процедуры применения системного подхода к выявлению знаний в автоматизированном режиме при компетентностном подходе к образованию // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия: Информатика и информатизация общества. - 2008. - № 11. - С. 193-196.

2. Кудряшов К. В. Системный подход в образовании: методологические основания // Специфика педагогического образования в регионах России. - 2009. - № 1. - С. 13-14.

3. Магомедов М. И., Абдулатипова Э. А. Системный подход в профессиональном образовании менеджера туризма // Среднее профессиональное образование. - 2012. - № 10. - С. 44-47.

4. Дроботенко Ю. Б. Возможности системного подхода в исследовании изменений в образовании // Вектор науки Тольяттинского государственного университета. Серия: Педагогика, психология. - 2012. - № 1. - С. 142-145.

5. Бабенков А. Н., Блюм В. С., Бодрунов С. Д. и др. Информационные технологии в работе кафедры: монография. - СПб.: ГУАП, 2014.

6. Хонин Г. А., Левкин Г. Г., Семченко В. В., Глухих В. Р., Гайдученко Ю. С., Голенкова Н. В. Использование информационных технологий при формировании мышления у студентов ветеринарных вузов // Омский научный вестник. Серия Ресурсы Земли. Человек. Материалы I Всероссийской. научно-практической конференции «Медицина, культура, традиции и вызовы современности».- 2014. - Приложение к выпуску №2 (126). - С. 166-169.

7. Хонин Г. А., Семченко В. В., Левкин Г. Г.и др. Использование информационных технологий обучения в учебном процессе аграрного вуза // Профессиональное образование в современном мире. - 2014. - №3 (14). - С. 148-156.

8. Левкин Г. Г., Левкин Е. А. Инновационная модель образовательного процесса в вузе // Наука и просвещение: материалы I Междунар. науч.-практ. конф. (15 апреля 2011 г.). - Киев: Издательство «Простобук», 2011. - С. 178-180.

9. Симак Р. С., Левкин Г. Г., Вицинец Т. В. Организация обучения в вузе с помощью информационных технологий // Теория и практика социального государства в Российской Федерации: научно-производственный потенциал и социальные технологии: материалы II Всероссийской научно-практической конференции / Омский гос. ун-т путей сообщения. - Омск, 2012. - С. 373-377.

10. Афанасенко И. Д., Борисова В. В. Логистика снабжения: учебник для вузов. - СПб.: Питер, 2010. - С. 17-18.

11. Левкин Г. Г. Логистика: теория и практика. - Ростов н/Д: Феникс, 2009.

12. Стивен Р. Кови. Восьмой навык. От эффективности к величию. - М.: Альпина Бизнес Букс, 2007.


Supplementary files

For citation: Levkin G.G., Kolychev N.M., Levkina E.A., Sosnovskaya E.V., Gulyaeva E.A., Semchenko V.V. THE system approach in the activity of university professors. Professional education in the modern world. 2015;(1):77-89.

Views: 565

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)