IDEALS OF SCIENTIFIC CULTURE IN EDUCATION: SOCIAL AND PHILOSOPHICAL ANALYSIS

Full Text:




Abstract

Unanimous scientific belief in the need for rethinking quality of interaction of culture and education in order to plan new educational mechanisms leads to the necessity of theoretical studies aimed at educational potential of specific scientific ideals of cultural subsystem. Applying of scientific culture ideals in education is one of the most promising areas of research. Sociophilosophical analysis of educational potential of specific scientific culture ideals in educational practice is a necessary step in development of modern theory and philosophy of education. The paper is aimed at explaining the principleы of interaction between the educational potential of scientific ideals and their practical applying in education. The role and place of scientific ideals in the system of culture and ways of their transformation into educational ideals of autocratic or enthusiastic type allows building the model of complete integration between culture and education. It will help to reach efficient belief and creative result. Research in the area of educational quality of samples produced by means of natural science and humanities leads to possible educational technologies conforming to comprehension of those cultural and socioeducational initiatives which lie in cultural ideals served as catalyzing matters of education in culture. The paper analyzes educational capacity of humanitarian scientific and psychological culture and shows that applying of inherent property of the ideal in some technologies of artificial educational system assumes exploring principles of psychoanalytical theory in respect to professional training in “Psychology” and building educational strategy aimed at efficient interaction between three components of human mentality in reaching the goals of creative personality formation as a subject dealing with the world.

About the Authors

M. V. Tarasova
Siberian Federal University
Russian Federation


V. I. Kudashov
Siberian Federal University
Russian Federation


References

1. Гершунский Б. С. Философия образования для XXI века. - М.: Совершенство, 1998.

2. Гудкова Н. Н. Идеал образованного человека как культурно-исторический феномен: автореферат дис. … канд. философ. наук. - Тюмень, 2006.

3. Кудашов В. И. Диалогичность сознания и ее самодетерминирующая роль. - Красноярск, 1996.

4. Кудашов В. И. Инновационный человек и социальное творчество в условиях отчуждения и коммерциализации // Инновационный человек и инновационное общество / под ред. В. И. Супруна. - Новосибирск, ФСПИ Тренды, 2012. - С. 282-297.

5. Кудашов В. И.Стратегии и сценарии развития высшего образования в условиях глобализации // Философия образования. - 2012. - № 6 (45). - С. 78-82.

6. Кудашов В. И. Социальные технологии в обществе знания: когнитивные аспекты // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. - 2012. - № 4. - Вып. 1. - С. 58-64.

7. Кудашов В. И. Феномен диалогичности и современное образование. - Иркутск, 1998.

8. Гессен С. И. Основы педагогики. Введение в прикладную философию / ответственный редактор и составитель П. В. Алексеев. - М.: Школа-Пресс, 1995.

9. Гусинский Э. Н., Турчанинова Ю. И. Введение в философию образования: учебное пособие. - М.: Логос, 2000.

10. Запесоцкий А. С. Образование: Философия, культурология, политика. - М.: Наука, 2003.

11. Тарасова М. В. Образование как система: традиции исследования // Философия образования. - 2011. - № 3 (36). - С. 170-178.

12. Тарасова М. В. Культура и образование: принципы взаимодействия: монография. - Красноярск: Сиб. федер. ун-т, 2012.

13. Толстой Л. Н. В чем состоит главная задача учителя // Избранные сочинения. В 3 т. Т. 3. - М., 1989.

14. Толстой Л. Н. Воспитание в свободе: Избранные педагогические статьи / сост., вступ. ст. М. В. Богуславский, К. Е. Сумнительный. - М.: Карапуз, 2005.

15. Жуковский В. И., Тарасова М. В. Идеалофундированная система культуры: принцип строения, диалектика самодвижения и саморазвития// Философия и культура. - 2011. - № 6 (42). - С. 65-72.

16. Тарасова М. В. Идеал как системообразующий элемент культуры // Полигнозис. - 2011. - № 1. - С. 86-92.

17. Фрейд З. «Я» и «Оно». Труды разных лет. Книга 1. - Тбилиси: Мерани, 1991.

18. Фрейд З. Недовольство культурой // Антология культурологической мысли / авт.-сост. С. П. Мамонтов, А. С. Мамонтов. - М.: Изд-во РОУ, 1996. - С. 153-156.

19. Фрейд З. По ту сторону принципа удовольствия // Психология бессознательного: сб. произведений. - М.: Просвещение, 1989. - С. 382-424.


Supplementary files

For citation: Tarasova M.V., Kudashov V.I. IDEALS OF SCIENTIFIC CULTURE IN EDUCATION: SOCIAL AND PHILOSOPHICAL ANALYSIS. Professional education in the modern world. 2015;(1):33-45.

Views: 479

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)