Scientific review of the modern situation in lifelong education: problems, imperfection reasons and possible solutions

Full Text:




Abstract

The article reveals the historico-cultural approach to education and modern views to the concept of “lifelong education”; it shows the main reasons of education imperfection which are lack of large-scale public development strategy of lifelong education in Russia; not developed regulations for lifelong education (legislation authorizing the foundation of educational clusters and other forms of lifelong education); lack of recommendations aimed at harmonization of assessment of knowledge in institutions of different levels (methodological support); lack of modern proper resources; lack of updated tasks of lifelong education system for sustainable socio-economic development of modern Russian society; satisfying the needs of many people in education. The author analyzes the main components of lifelong education and identifies their significance, positive results occurring in the educational environment now. The paper underlines importance of the individual involved in self-education and self-development; it is expressed in personal activity in self-development, self learning skills and abilities applied in practice. The analysis of the components of lifelong educational system results in conclusions which reflect possible solutions of existing problems; they are building up the environment for pedagogical and psychological support of development and education in accordance with the requirements of the State standard of last generation; equipment applied in frames of education and development programmes; proficiency of all the actors involved in education, and their personal interest to individual learning.

About the Author

Yulia V. Lebedeva
FSSFEI HPE “Novosibirsk State Agrarian University”
Russian Federation


References

1. Смирнова Н. Г. Педагогика непрерывного образования как социокультурный институт формирования общей культуры личности: монография. - Кемерово: Кузбассвузиздат, 2011.

2. Пархоменко А. Н. Становление системы непрерывного образования в России // Преемственность в образовании. URL: http://journal.preemstvennost. ru/index.php/novyj-nomer/11-fgt-a-fgos/56-stanovlenie-sistemy-nepreryvnogo-obrazovaniya-v-rossii (дата обращения: 10.05.2014).

3. Барабанова С. В., Белков А. В., Иванов В. Г. Дополнительное и непрерывное образование в России: Болонский контекст. URL: http://www.lexed.ru/ pravo/theory/ezegod52/?bar.html (дата обращения: 10.05.2014). Профессиональное образование в современном мире, № 4(15), 2014

4. Ломанов П. Н. Проблемы развития непрерывного образования в России // CREDO NEW. URL: http://credonew.ru/content/view/1268/68/ (дата обращения: 10.05.2014).

5. Лебедева Ю. В. Развитие эмоциональной отзывчивости как условие предупреждения девиантного поведения детей и подростков // Сибирский психологический журнал. - 2010. - № 36. - С. 68-71.

6. Большунова Н. Я. Социокультурное самоопределение как детерминанта духовно-нравственного развития // Социокультурные детерминанты и мотивационные основы развития личности: материалы Всероссийской научно-практической конференции, посвященной 80-летию доктора психологических наук, почетного профессора НГПУ Владимира Григорьевича Леонтьева / под ред. Н. Я. Большуновой, О. А. Шамшиковой. - Новосибирск: Изд. НГПУ, 2010.

7. Боймуродова Г. Т. Система непрерывного повышения квалификации в условиях модернизированного образования // Молодой ученый. - 2012. - № 11. - С. 397-398 URL: http://moluch.ru/archive/46/5749/Библиографическое описание (дата обращения: 10.05.2014).


Supplementary files

For citation: Lebedeva Y.V. Scientific review of the modern situation in lifelong education: problems, imperfection reasons and possible solutions. Professional education in the modern world. 2014;(4):180-189.

Views: 482

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)