On necessity to create a theory of pedagogical experiment. P 1

Full Text:




Abstract

The author insists on the opinion that it is not reasonable and appropriate to blame the Ministry of Education and Science for development and modernization of education in Russia resulted in negative way. The paper says that the Ministry of Education and Science makes decisions on education development according to public opinion polls, expert opinions and outcomes of experiments. However, two major factors are not taken into consideration when making decisions and carrying out an expertise; they are inhomogeneous social and cultural environments, here we mean external and internal inhomogenity in relation to education; and lack of a comprehensive theory of pedagogical experiment. The paper focuses on the problem of pedagogical experiment. In research the author applied such methods as analysis and synthesis, classification, comparative research, hermeneutic and discourse methods, and prognostic method and case-studies methods as well. The article reveals necessity to create a theory of pedagogical experiment. It studies the main criteria implementation and results of pedagogical experiment depend on; and results interpretation are considered as well. The author adheres to the opinion that this theory should include code of ethics which both the experimentalist and the subjects have to comply with. The article also suggests an apophatic method for describing theoretical statements and experiment parameters that are not subject to strict formalization.

About the Author

Tamara A. Artashkina
Far-Eastern Federal University
Russian Federation


References

1. Российская газета. - URL: http://www.rg.ru/2013/01/10/zakon.html (дата обращения: 24.01.2014).

2. Россияне оценили качество образования / Левада-центр. - URL: http:// www.levada.ru/30-08-2011/rossiyane-otsenili-kachestvo-obrazovaniya (дата обращения: 22.01.2014).

3. Россияне недовольны российским образованием / Левада-центр. - URL: http://www.levada.ru/27-08-2012/rossiyane-nedovolny-rossiiskim-obrazovaniem (дата обращения: 22.01.2014).

4. Система образования россиян не устраивает / Левада-центр. - URL: http:// www.levada.ru/06-11-2012/sistema-obrazovaniya-rossiyan-ne-ustraivaet (дата обращения: 22.01.2014).

5. Россияне высказались против преподавания религии в школе / Левада-центр. - URL: http://www.levada.ru/01-03-2013/rossiyane-vyskazalis-protiv-prepodavaniya -religii-v-shkole (дата обращения: 22.01.2014).

6. Россияне о религиозном воспитании / Левада-центр. - URL: http:// www.levada.ru/01-03-2013/rossiyane-o-religioznom-vospitanii (дата обращения: 22.01.2014).

7. Общественное мнение о ЕГЭ / Левада-центр. - URL: http://www.levada. ru/06-06-2013/obshchestvennoe-mnenie-o-ege (дата обращения: 22.01.2014).

8. Россияне стали думать о ЕГЭ еще хуже, чем раньше / Левада-центр. - URL: http://www.levada.ru/06-06-2013/rossiyane-stali-dumat-o-ege-eshche-khuzhe-chemranshe (дата обращения: 22.01.2014).

9. Россияне о школе и едином учебнике истории / Левада-центр. - URL: http://www.levada.ru/21-06-2013/rossiyane-o-shkole-i-edinom-uchebnike-istorii (дата обращения: 22.01.2014).

10. О качестве образования / Левада-центр. - URL: http://www.levada.ru/02-09-2013/o-kachestve-obrazovaniya (дата обращения: 22.01.2014).

11. Будущее высшей школы в России: экспертный взгляд. Форсайт-исследование - 2030: аналитический доклад / под ред. В. С. Ефимова. - Красноярск: Сибирский федеральный университет, 2012.

12. Будущее высшей школы в России: экспертный взгляд. Форсайт-исследование - 2030: аналитический доклад / Интеллектуальная Россия. - URL: http:// www.intelros.ru/reports/14409-buduschee-vysshey-shkoly-v-rossii-ekspertnyy-vzglyad-forsayt-issledovanie-2030.html (дата обращения: 24.01.2014).

13. Арташкина Т. Образование в контексте культуры: Социокультурный механизм взаимодействия. - Palmarium Academic Publishing, Germany, 2012.

14. Арташкина Т. А. Особенности взаимодействия института образования и культуры: монография. - Владивосток: Издательский дом Дальневост. федерал. ун-та, 2013.

15. Варшавский И. Поединок: юмореска // Комсомольская правда. - 1963. -8 сентября. - С. 4.

16. Варшавский И. Поединок // Варшавский И. Сюжет для романа: сборник научно-фантастических рассказов. - М.: Знание, 1990. - С. 7-11.


Supplementary files

For citation: Artashkina T.A. On necessity to create a theory of pedagogical experiment. P 1. Professional education in the modern world. 2014;(4):36-46.

Views: 307

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)