Fetishism of education in globalization: socio-philosophic analysis of contemporary phenomena of crisis consciousness

Full Text:




Abstract

The article reveals genesis of fetishism and approaches to its overcoming in theory and practice of education as non-productive item, but the necessary one. In contexts of crisis, fetishes and fetishism in education are new concepts in Philosophy and Pedagogics as education has always been considered to be ahead of any social reformations since Yan Amos Komenskiy and class-and-lesson-system. However, globalization and its progressive tendencies demonstrated economy to be ahead of educa- education; consciousness as an element of the whole educational process is conservative and it is developed rather slowly than environment modified by consciousness people does. So the paper considers fetishism to be genetic and society component which shows declinations or crises in human development and not as a subjective social mechanism of changes antagonism. Globalization is analyzed as a true process of society development accompanied by crisis consciousness which is revealed in subjective process of transition periods in the history of the society. In the age of transformation with no efficient mechanism of adaptation, society chooses the model which unites and balances rudimentary and innovative elements of life. The author demonstrates successful analysis in crisis consciousness research taking into account the fact that crisis processes take much time and often occur. Professional education in globalization requires new approaches where education and upbringing are considered to be complementary and interdependent processes overcoming excluding one fetishes and including other ones.

About the Author

Leonid D. Rasskazov
SSFEI HPE “Krasnoyarsk State Medical University named after prof. V. F. Voyno-Yasenetsky”
Russian Federation


References

1. Кершенштейнер Г. Трудовая школа. - М.: Типография Вильде «ЗАДРУГА», Малая Кисловка, дом № 3, 1913.

2. Брокгауз Ф. А. Энциклопедический словарь: Т. 35-А Фенолы-Финляндия. -СПб.: Тип. акц. общ. Брокгауз-Ефрон, 1902.

3. Евгеньева А. П. Словарь русского языка: в 4-х т. Т. 4. С-Я. - М.: Русский язык, 1981.

4. Ивин А. А. Философия: энциклопедический словарь. - М.: Гардарики, 2004.

5. Кузнецов В. Г. Словарь философских терминов. - М.: ИНФРА-М, 2004.

6. Маркс К. Капитал. Критика политической экономии. Т. 1 Кн. 1. Процесс производства капитала. - М.: Политиздат, 1983.

7. Булгаков С. Н. Философия хозяйства. - М.: Наука, 1993.

8. Богданов А. А. Философия живого опыта. - М.: КРАСАНД 2010.

9. Богданов А. А. Падение великого фетишизма: современный кризис идеологии. - М.: КРАСАНД, 2010.

10. Бердяев Н. А. Дух и машина: Избранные труды. - М.: Российская политическая энциклопедия, 2010.

11. Барулин В. С. Российский человек в ХХ веке. Потери и обретения себя. -СПб.: Алетейя, 2000.

12. Аскольдов С. Основные проблемы теории познания и онтологии. - С.-Петербург: типография И. Н. Скороходова (Надеждинская, 43), 1900.

13. Алексеев (Аскольдов) С. А. Мысль и действительность. - М.: типография «Русская печатня» С. К. Попова. Большая садовая, д. № 14, 1914.

14. Дьюи Дж. Демократия и образование. - М.: Педагогика-Пресс, 2000.

15. Степин В. С. Диалог культур в глобализирующемся мире. - М.: Наука, 2005.

16. Урсул А. Д. Глобальное знание и глобальное образование (эволюционный подход). - Красноярск: СФУ, 2011.

17. Урсул А. Д. Эволюционный подход к глобальным исследованиям и образованию: теоретико-методологические проблемы // Век глобализации. - 2010. -№ 1. - С. 3-17.

18. Наливайко Н. В. Об ответственности власти перед образованием в глобализационных условиях развития // Профессиональное образование в современном мире. - 2014. - № 1 (12). - С. 150-156.

19. Турченко В. Н. Образование в глобализирующемся мире: парадигмальный анализ // Профессиональное образование в современном мире. - 2012. -№ 4 (7). - С. 17-24.

20. Шматков Р. Н. Системные основания качества отечественного высшего образования в глобализирующемся мире // Профессиональное образование в современном мире. - 2012. - № 4 (7). - С. 37-41.

21. Наливайко Н. В. Функции философии как основы рассмотрения глобальных вопросов российского образования // Профессиональное образование в современном мире. - 2012. - № 4 (7). - С. 41-47.


Supplementary files

For citation: Rasskazov L.D. Fetishism of education in globalization: socio-philosophic analysis of contemporary phenomena of crisis consciousness. Professional education in the modern world. 2014;(4):24-36.

Views: 619

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)