О РОЛИ ДИСТАНЦИОННОГО ОБУЧЕНИЯ В СОВРЕМЕННОМ ВЫСШЕМ ОБРАЗОВАНИИ




Abstract

Статья посвящена проблеме установления границ использования дистанционного обучения в высшем образовании. Актуальность данной тематики продиктована возникновением форс-мажорной ситуации, связанной с пандемией, которая позволила провести уникальный эксперимент по масштабному применению такого обучения. Проанализированы некоторые аспекты этой проблемы применительно к изучению математических дисциплин на младших курсах технического вуза. Исследование основано на анализе научных публикации отечественных и зарубежных авторов, посвященных проблемам смешанного обучения, дистанционного обучения и особенностям обучения математическим дисциплинам в вузах. Сделан вывод, что одной из основных проблем внедрения электронного обучения и дистанционных образовательных технологий в учебный процесс является недостаточная мотивация учащихся, что особенно ярко выражено на младших курсах. Отмечено, что эффективность применения дистанционных образовательных технологий в дополнительном образовании, обусловлена в большой степени именно хорошей мотивацией людей, желающих повысить свой профессиональный уровень. Обсуждаются результаты, полученные в период вынужденного перехода на дистанционное обучение (март-июль 2020 г.) и, в частности, приводится обоснование определенной модели смешанного обучения. Подчеркнуто, что, поскольку угроза повторения ситуации, связанной с пандемией не исключена, а вместе с ней и необходимость нового  перехода на дистанционное обучение, то проблеме мотивации обучающихся должно быть уделено особое внимание на всех уровнях образовательного процесса

About the Authors

Владимир Филатов
Новосибирский государственный технический университет
Russian Federation


Альбина Гобыш
Новосибирский государственный технический университет
Russian Federation


References

1. The concept of creation and development of a unified system of distance education in Russia: Resolution of the State Committee of the Russian Federation for Higher Education dated May 31, 1995. № 6 Available at: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_7426/ca1820d99f2c758e82d835816b28c0a34417dc33/ (accessed: 14.09.2020).

2. Luchenkova E. B., Noskov M. V., SHershneva V. A. Blended learning of mathematics: practice outstripped theory. Vestnik KGPU im. V.P. Astaf'eva, 2015, no.1 (31), pp. 54-59.

3. Fandej V.A. Theoretical and pragmatic foundations of using the form of blended learning of a foreign (English) language in a language university: dis. … kand. ped. science. Moscow, 2012. 214 p.

4. O'Flaherty, J., Phillips, G., Karanicolas S. et al. The use of flipped classrooms in higher education: A scoping review. Internet and Higher Education, 2015, no. 25, pp. 85-95.

5. Downes S. Rersonal and personalized Learning. EMMA Newsletter. 2016. Feb.17. Available at: https://us8.campaign.archive.com/u=17ce08681f559814caf1359d3&id=fa1770e58d&e=-6fb12 (accessed: 14.09.2020)

6. Vasil'eva YU.S., Rodionova E.V., CHicherina N.V. Blended learning: modals and real cases. Open and distance education, 2019, no. 1 (73), pp. 22-32.

7. Loginova A. V. Features of use and principles of functioning of the pedagogical model «inverted classroom». Young scientist, 2015, no. 9, pp. 1114-1119.

8. Zubov V.E. Problems and prospects of e-learning in Russia. Professional education in the modern world, 2016, Vol. 6, no. 4. pp. 636–643. DOI: 10.15372/PEMW20160409.

9. McGee P., Reis A. Blended course design: A Synthesis of Best Practies. Journal of Asynchronous Learning Networks, 2012, Vol. 16, Is. 4. P. 7-22.

10. Tan C., Yue W.-G., Yu Fu Effectiveness of flipped classrooms in nursing education: Systematic review and meta-analyses. Chinese Nursing research, 2017, no. 4, pp.192-200.

11. On the organization of educational activities in organizations implementing educational programs of higher education and corresponding additional professional programs, in the context of preventing the spread of a new coronavirus infection in the territory of the Russian Federation: Order of the Ministry of Science and Higher Education of the Russian Federation of March 14, 2020. № 397 Available at: https://minobrnauki.gov.ru/ru/documents/card/?id_4=1064 (accessed: 14.09.2020).

12. Federal Law «On Education in the Russian Federation» 29.12.2012 № 273-FL Available at: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174/ (accessed: 15.09.2020).

13. Blog of the Chairman of the Council of Federation of the Federal Assembly of the Russian Federation V. I. Matvienko. Available at: http://council.gov.ru/services/discussions/blogs/115583/ (accessed: 14.09.2020).

14. Perechen' poruchenij po itogam soveshchaniya o situacii v sisteme obrazovaniya v usloviyah rasprostraneniya novoj koronavirusnoj infekcii, 10 iyunya 2020 g. Available at: http://www.kremlin.ru/acts/assignments/orders/63502 (accessed: 14.09.2020).

15. Program «Dialogue» on the TV channel «Russia 24». Available at: https://rossaprimavera.ru/news/b1e54d1c (accessed: 14.09.2020).

16. Macibora M. G. From the history of the formation of correspondence education in Russia, Vestnik Kostromskogo gosudarstvennogo universiteta, 2007, no. 3(13), pp. 41-45.

17. The Ministry of Education and Science assessed the work of universities in terms of distance learning: RIA News. Available at: https://ria.ru/20200320/1568890741.html?rcmd_alg=svd&rcmd_id=1568785514 (accessed: 14.09.2020).

18. Russian distance learning market: results of 2018, forecast until 2021: research by NeoAnalytics. Available at: https://marketing.rbc.ru/articles/10886/ (data obrashcheniya: 14.09.2020).

19. The consequences of the pandemic for Russian education are named. Available at: ttps://lenta.ru/news/2020/05/28/obrazovanie/ (accessed: 14.09.2020).

20. Kostyuchenkova E. The consequences of «distance learning» for Russian education are named. Available at: https://smolnarod.ru/v_rossii/nazvany-posledstviya-distancionki-dlya-rossijskogo-obrazovaniya/ (accessed: 14.09.2020).

21. Filatov V.V., Gobysh A.V. Realization of a professional orientation of mathematical teaching at technical university, Vestnik Tverskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya: Pedagogika i psihologiya, 2020, no. 1 (50), pp. 227–234. DOI: 10.26456/vtpsyped/2020.1.227.

22. Gobysh A.V. Ob opyte organizacii samostoyatel'noj raboty studentov s ispol'zovaniem elektronnoj obrazovatel'noj sredy. Vestnik of Kostroma state university. Series: Pedagogy. Psychology. Sociokinetics , 2019, no. 3, pp. 181–184. DOI: 10.34216/2073-1426-2019-25-3-181-184.

23. Kras'ko S.A., Sergeeva L.G., Mihajlova N.N. Application of Distance Learning at Technical Universities. Higher Education in Russia, 2018, no. 6 (27), pp. 135-139.

24. Cifrovizaciya obrazovaniya v Rossii i mire. Available at: https://akvobr.ru/cifrovizaciya_obrazovaniya_v_rossii_i_mire.html (accessed: 14.09.2020).

25. Matrusova A. This is a merciless pseudo-offline. What myths about education self-isolation destroyed. Available at: https://www.pravmir.ru/eto-besposhhadnyj-psevdooflajn-kakie-mify-ob-obrazovanii-razrushila-samoizolyacziya/ (accessed: 14.09.2020).

26. Andreev V. V., Gorbunov V. I., Evdokimova O. K., Rimondi G. Transdisciplinary approach to improving study motivation among university students of engineering specialties. Education and Self Development, 2020, no. 1 (15), pp. 21-37. DOI: 10.26907/esd15.1.03

27. Gobysh A.V. On special aspects of online mathematical analysis courses integration into a university educational process. Prepodavatel XXI vek, 2019, no. 4(1), pp. 119–131.

28. Semenova T.V., Vilkova K.A. Types MOOC integration into universities’ educational process. University Management: Practice and Analysis, 2017, no. 6 (21), pp. 114-126.


Supplementary files

For citation: ., . . Professional education in the modern world. 2020;10(4).

Views: 350

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)