Interpretive paradigms and transformation vector of students system of values in Russia

Full Text:




Abstract

The author considers paradoxical feature in value orientations and students behavior on the basis of socio-economic factors and cultural attitudes of modern society which are revealed in the current education system. Paradox of opposite conclusions from the similar empirical information, ’’centaur-problem” of value orientations (transvalues) is revealed in the eclectic combination of alternative paradigm principles; they are technocratic views and humanistic ones. The paper demonstrates sustainable social factors of student values in Russia. The main tendency of student values transformation has antisocial vector and leads to decreasing of quality of education. i Social and educational practice which forms positive values in Russia should become innovation strategic benchmark in promotion of society.

About the Author

Irina G. Komissarova
Institute of Economics and Industrial Engineering SB RAS; Novosibirsk State Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Горшков М.К., Шереги Ф. Э. Молодежь России: социологический портрет. - М., 2010. - 592 с.

2. Демьянюк А. Н. Ценностные парадигмы и политическая культура современной российской молодежи // Утопия: Открытая библиотека научных сборников. - URL: Utopiya.spb.ru/index. Php?opinion =com.. article.2010-11-28. (дата обращения: 12.02.2014).

3. Казарина-Волшебная Е.К., Комиссарова И.Г., Турченко В.Н. Парадоксы трансформации ценностных ориентаций российской молодежи // СОЦИС. - 2012. - № 6. - С. 121-126.

4. Комиссарова И. Г. Феномен трансформации ценностных ориентаций российского студенчества: социальные факторы и интерпретационные парадигмы // Материалы IV Очередного Всероссийского социологического конгресса. Социология и общество: глобальные вызовы и региональное развитие. - Уфа, 2012. - С. 5617-5626.

5. Комиссарова И. Г. Социальные факторы, трансфеномены и интерпретационные парадигмы ценностных ориентаций современного российского студенчества // Образование, воспитание и культура социальной жизни современной России: [материалы межрегион. конф. «Культура современной социальной жизни и воспитания», Новосибирск, 13 дек. 2012 г.] / отв. ред. Н. И. Макарова, М. С. Лабина; Новосиб. электромех. техникум транспортного строительства. - Новосибирск, 2013. - С. 99-106.

6. Комиссарова И. Г. Трансформация ценностных ориентаций российского студенчества: парадоксальность, социальные факторы и интерпретационные парадигмы // Сибирский социологический вестник (приложение к журналу «Образование и социальное развитие региона»). - 2013. - № 1. - С. 29-34.

7. Турченко В. Н. Парадигмальный анализ методологии социологических теорий: научный доклад // Препринт № 2. - М.: РАО; РГСУ, 2010. -24 с.

8. Раковская О. А. Социальные ориентиры молодежи: тенденции, проблемы, перспективы / РосАН, Ин-т народнохоз. прогнозирования. - М.: Наука, 1993. -188 с.

9. Гуслякова Л. Г., Лига М. Б. Концепция современного образования // Образование, воспитание и культура социальной жизни современной России: [материалы межрегион. конф. «Культура современной социальной жизни и воспитания», Новосибирск, 13 дек. 2012 г.] / отв. ред. Н. И. Макарова, М. С. Лабина; Новосиб. электромех. техникум транспортного строительства. - Новосибирск, 2013. - С. 3-13.

10. Schofer E., Meyer J. W. The Worldwide Expansion of Higher Education in the Twentieth Century // American Sociology Review. Official Journal of the American Sociological Association. - Volume 70. - Number 6. - December 2005. - S. 898-920.

11. Немировский В. Г., Соколова Е. В. Структура и динамика смысложизненных ориентаций студенческой молодёжи: 1988-2004 гг. Постнеклассический подход. - Красноярск: РИО КрасГУ, 2006. -161 с.

12. Ильинский И. М. Образовательная революция. - М.: Изд-во Моск. гуманит. академии, 2002. - 592 с.

13. Субетто А. И. Россия и человечество на «перевале» истории в преддверии третьего тысячелетия (избранное). - СПб.: ПАНИ, 1999. - 827 с.

14. Тощенко Ж. Т. Парадоксальный человек. - М.: Гардарики, 2001. 398 с.

15. Тощенко Ж. Т. Новые явления в общественном сознании и социальной практике. - СПб.: Изд-во СПбГУП, 2008. - 72 с.

16. Rokeach М. The nature of human values. - N.Y., 1973. - 370 р.

17. Печчеи А. Человеческие качества. - M.: Прогресс, 1980. - 312 с.

18. Комбаров В. Ю. К определению концепции «трансотчуждения» как формы отчуждения инженеров российских промышленных предприятий // Вестник Новосибирского государственного университета. Серия: Социально-экономические науки. - 2011. - Т. 11. - Вып. 2. - C. 152-162.

19. Комиссарова И. Г. Инструментарий определения типических черт современного студенчества // Аспирантский сборник НГПУ - 2010. По материалам научных исследований аспирантов, соискателей, докторантов / под ред. Б. О. Майера. - Новосибирск: Новосибирский гос. пед. ун-т, 2010. - С. 22-29.


Supplementary files

For citation: Komissarova I.G. Interpretive paradigms and transformation vector of students system of values in Russia. Professional education in the modern world. 2014;(3):156-167.

Views: 1055

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)