Factors influencing social identity in contexts of higher education

Full Text:




Abstract

The article describes and endorses factors influencing social identity in the sphere of higher education on an experimental basis. The author distinguishes three essential cognitive motivational components; they are basic component, personal component and professional one. The main factors include higher education; personal traits (focus on self-recipience, self-respect, inherent value, self-management, the inner world, the perception of social environment requirements); the significance of current or future professional activity. The paper characterizes each corresponding factor.

About the Author

Marina A. Nazarova
Novosibirsk State Agrarian University
Russian Federation


References

1. Шнейдер Л. Б. Профессиональная идентичность: структура, генезис и условия становления: автореф. дис.. д-ра психол. наук. - М.: МПГУ, 2001. - 42 с.

2. Столин В. В. Самопознание личности / В. В. Столин. - М.: МГУ, 1983. - 284 с.

3. Маслоу А. Самоактуализация. - [Электронный ресурс]. - URL: psychology, ru. - (дата обращения: 01.09.2013).

4. Патырбаева К. В. Идентичность: социально-психологические и социально-философские аспекты: коллективная монография / К. В. Патырбаева, В. В. Козлов, Е. Ю. Мазур, Г. М. Конобеев, Д. В. Мазур, К. Марицас, М. И. Патырбаева; науч. ред. К. В. Патырбаева; Перм. гос. нац. иссл. ун-т. - Пермь, 2012. - 250 с.

5. Hogg М. From I to We: Social Identity and the Collective Self / М. Hogg, K. Williams // Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, 2000, Vol. 4, 1. - P. 81-97.

6. Эриксон Э. Идентичность: юность и кризис. - М.: Прогресс, 1996. - 344 с.

7. Ясюкова Л. А. Взаимосвязь индивидуально-психологических характеристик в структуре профессиональных способностей // Вопр. психол. - 1990. -№ 5. - С. 72-81.

8. Голланд Д. Тест по определению типа личности // Психодиагностика: коллекция лучших тестов / О. Н. Истратова, Т. В. Эксакусто. - 6-е изд. - Ростов н/Д.: Феникс, 2009. - С. 295-299.

9. Кун М. Тест «Кто Я?» / М. Кун, Т. Макпартленд; модификация Т. В. Румянцевой / Т. В. Румянцева // Психологическое консультирование: диагностика отношений в паре. - СПб.: Речь, 2006. - С. 82-103.

10. Малкина-Пых И. Г. Экстремальные ситуации: справочник практического психолога / И. Г. Малкина-Пых. - М.: Эксмо, 2005. - 960 с.

11. Пантелеев С. Р. Методика исследования самоотношения / С. Р. Пантелеев. - М.: Смысл, 1993. - 32 с.

12. Самоактуализационный тест Э. Шострома (САТ) в модификации Ю. Е. Алешиной, Л. Я. Гозман, М. В. Загика, М. В. Кроз: [Электрон. ресурс]. - URL: psylab.info. - (дата обращения: 01.09. 2013).

13. Turner K. L. The Centrality of Gender and Ethnic Identities across Individuals and Contexts / K. L. Turner, C. S. Brown // Social Development, 16, 4, 2007.

14. Bennett M. Children’s subjective identification with social groups: a self-stereotyping approach / M. Bennett, F. Sani // Development Science 11; 1, 2008. - P. 69-75.

15. Amiot C. E. Integration of Social Identities in the Self: Toward a Cognitive-Developmental Model / C. E. Amiot, de la R. Sablonnrnre, D. J. Terry, J. R. Smith // Pers. Sos. Psychol. rev., 2007; 11. - P 364-390.


Supplementary files

For citation: Nazarova M.A. Factors influencing social identity in contexts of higher education. Professional education in the modern world. 2014;(3):109-117.

Views: 372

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)