Стимулирование и его структура: проблема педагогического стимулирования формирования готовности будущих юристов к правотворческой деятельности


https://doi.org/10.15372/PEMW20200211

Full Text:




Abstract

В статье на основании последовательного изучения научных источников рассмотрено педагогическое стимулирование и его структура при формировании готовности будущих юристов к правотворческой деятельности. Авторы приводят мнения ученых и практиков по данному вопросу, анализируют его актуальность. Изучены виды стимулирования, к которым относится ценностное, педагогическое, психологическое, моральное, материальное, активное и пассивное стимулирование, прямое или опосредованное. Оно направлено на стимуляцию, например, психических познавательных процессов (ощущения, восприятия, памяти, воображения, мышления, внимания и т.д.), совершения определенных действий или освоения заданной информации, отработки практических заданий. Подробно рассмотрена структура готовности к правотворческой деятельности, которую необходимо сформировать у будущих юристов в процессе обучения в образовательной организации высшего образования. Отмечено, что педагогическое стимулирование происходит в определенных условиях (педагогические условия: использование в образовательном процессе педагогической технологии знаково-контекстного обучения; конструирование модулей решения типовых профессиональных правотворческих задач; уточнение программы и направленности войсковой стажировки и юридической практики на решение типовых профессиональных правотворческих задач; создание педагогического сопровождения стимулирования формирования готовности к правотворческой деятельности), (психологические условия: стимулирование мотивации субъектов образовательной деятельности на формирование готовности к правотворческой деятельности; выявление психолого-педагогических особенностей стимулирования готовности студентов к правотворческой деятельности; комплексная диагностика психической готовности к правотворческой деятельности). Готовность будущих юристов к правотворческой деятельности предстает перед нами изоморфной самой правотворческой деятельности, однако при этом имеет свое специфическое эмоционально-коммуникативное и ценностно-смысловое содержание, обусловленное с одной стороны уровнем функционально-психомоторной готовности к решению правотворческих задач и соответствующим уровнем интеллектуально-творческих устремлений, основанных не только на кумулятивно накопленных знаниях и опыте, но и ценностном отношении к будущей профессии, с другой стороны она обусловлена эмоционально-волевым взаимодействием и коммуникацией одних субъектов носителей готовности к правотворческой деятельности с другими.


About the Authors

Л. Наумова
Общество с ограниченной ответственностью «ТД Мироград»
Russian Federation


П. Наумов
Главный военный клинический госпиталь войск национальной гвардии Российской Федерации Балашиха
Russian Federation


С. Сорокоумова
Российский государственный социальный университет Москва
Russian Federation


References

1. Agafonova E.A. Pedagogical stimulation: practical experience with the aim of enhancing the educational and cognitive activities of students at the university. Regional support university in the framework of the educational development program: mission, functions and prospects. Digest of articles. 2017, pp. 148-154. (in Russ)

2. Babansky Yu. K. Pedagogy. Ed. Yu. K. Babansky. Moscow, Education Publ., 1988, 478 p. (in Russ)

3. Boguslavsky M. V. The idea of stimulating the joy of learning among schoolchildren in pedagogical works and experience of V.A. Sukhomlinsky. Moscow, 1986, 18 p. (in Russ)

4. Gordin L. Yu. Theory and practice of pedagogical stimulation. Moscow, 1979, 385 p. (in Russ)

5. Dmitrieva E. E., Suvorova O. V., Egorova P. A., Mukhina T. G., Sorokoumova S. N. A psychological study of communicative tolerance among students of higher pedagogical schools. Language and culture, 2019, no. 45, pp. 161-172. (in Russ)

6. Kalmykov S. G., Aserbekov O. U. Pedagogical stimulation of leadership qualities of students. Actual problems of upbringing in the educational process of the university. Collection of articles of the Interuniversity scientific and practical conference. 2017, pp. 60-62. (in Russ)

7. Kulavsky I. V. For the relevance of pedagogical stimulation technical creativity of pupils of teenageage. Evseviev readings. Series: Pedagogical sciences, collection of scientific papers based on materials of an international scientific and practical conference with elements of a scientific school for young scientists. 2016, pp. 81-85. (in Russ)

8. Mokin B., Marymonchyk Yu. Methodological basis of the material incentives of the efficient activity of the university staff in training scientific and pedagogical personnel and creating qualitative scientific materials. News of the Vinnitsa Polytechnic Institute, 2004, no. 2 (53), pp. 26-31. (in Russ)

9. Nauryzbaeva R. N. Pedagogical stimulation of students» artistic and creative activity in the conditions of heuristic education. Siberian Pedagogical Journal, 2007, no. 6, pp. 218-230. (in Russ)

10. Naumov P. Yu., Dyachkov A.A. Again to the nature of knowledge: the problem of the organization and self-organization of cognitive activity of military personnel of the national guard of the Russian Federation. Directions and prospects for the development of education in military institutes of the national guard forces of the Russian Federation. Collection of scientific articles of the IX Interuniversity scientific-practical conference with international participation. In 3 parts. Edited by S.A. Kutsenko. 2018, pp. 162-167. (in Russ)

11. Naumova L. Yu., Sorokoumova S. N., Naumov P. Yu. The complex of psychological and pedagogical conditions for stimulating the readiness offuture lawyers for law-making activity. Innovative science, 2019, no. 11, pp. 149-151. (in Russ)

12. Naumova L.Yu., Naumov P.Yu., Sorokoumova S. N. The structure of pedagogical stimulation of the readiness of future lawyers for law-making activity. Scientific almanac, 2019, no. 10-1 (60), pp. 169-172. (in Russ)

13. Kodzaspirova G. M., Kodzaspirov A. Yu. Dictionary on pedagogy. Moscow, Mart Publ., Rostov-on-Don, Mart Publ., 2005, 448 p. (in Russ)

14. Likhachev B. T. Philosophy of education: special course. Moscow, VLADOS Publ., 2010, 334 p. (in Russ)

15. Platonov K. K. About the system of psychology. Moscow, Thought Publ., 1972, 216 p. (in Russ)

16. Polikarpova N. V. The problem of pedagogical stimulation in the psychological and pedagogical retrospective. St. Andrew’s Readings: modern concepts and technologies of creative self-development of a person. Collection of articles of participants of the All-Russian Scientific and Practical Conference with international participation. 2016, pp. 219-224. (in Russ)

17. Pryanikova V. G. Formation and development of the concept of pedagogical stimulation in the theory of Soviet pedagogy. Moscow, 1993, 434 p. (in Russ)

18. Ravkin Z. I. Stimulation as a pedagogical process (foundations of a general theory). Problems of pedagogical stimulation and methodology of researching the history of the Soviet school: Sat. Art. Ed. Z. I. Ravkina. Yoshkar-Ola, Mari state. ped Institute Publ., 1972, 292 p. (in Russ)

19. Sabirova G. B. Pedagogical stimulation as one of the important factors of motivation for success in the children’s art school. Additional professional education as a strategic resource for the development of regional culture. Materials of the III International Scientific and Practical Conference. 2017, pp. 265-269. (in Russ)

20. Smantser A. P. Pedagogical foundations of stimulating creative self-development of a future teacher in the process of learning at a university. Vesnik BDU. Seryaya 4, Philology. Journalist. Pedagogy, 2007, no. 3, pp. 113-118. (in Russ)

21. Tkachenko O. G. The problem of stimulating pedagogical teaching and learning of students in a creative heritage of philosophers of Antiquity. Pedagogy, psychology and biomedical problems of physical education and sport, 2011, no. 8, pp. 94-96. (in Russ)

22. Ulitina T. I. Pedagogical stimulation of technical creativity of students of professional educational organizations. Chelyabinsk, 2016, 22 p. (in Russ)

23. Sharov Yu. V. On the nature, specificity and classification of spiritual needs. Sov. Pedagogy, 1970, no. 10, pp. 63-74. (in Russ)

24. Shatalova I. E., Rezenkova O. V. Pedagogical conditions for stimulating students» independent work in the field of physical education. Current trends in scientific activity. Collection of materials of the XXVII International Scientific and Practical Conference, 2017, pp. 363-364. (in Russ)

25. Yurtsev I. V. Pedagogical incentives for cadets to overcome difficulties in interacting with social institutions. Problems and prospects for the development of education in Russia, 2011, no. 10, pp. 188-192. (in Russ)

26. Yu V., Van Ch. Pedagogical methods of stimulating students» interest in teaching the Russian language in a Chinese audience. Pedagogical sciences, 2015, no 3 (72), pp. 53-56. (in Russ)


Supplementary files

For citation: ., ., . . Professional education in the modern world. 2020;10(2):3736-3745. https://doi.org/10.15372/PEMW20200211

Views: 344

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)