Competitiveness of education in Russia in the international educational industry

Full Text:




Abstract

The authors explore the reasons causing decreasing of competitiveness of education in Russia in the international educational industry. Their analysis is based on methodological principles of educational philosophy and competitiveness science. The authors formulate the reasons of education in Russia recession. Their formulations are based on the idea that the main goal of education assumes training a competitive individual able to perform social roles. The authors consider the main reasons as follows: inconformity of education quality to international standards and principles “longlife education” and “from age to degree”; lack of transparent state educational policy; partial non-continuous vertical and horizontal connections of education and science, industry and technologies and sometimes not legitimate image made by mass-media of Russia. The authors suggest measures able to improve the situation.

About the Authors

Sergey I. Chernykh
Novosibirsk State Agrarian University
Russian Federation


Vladimir I. Parshikov
Novosibirsk State Agrarian University; Scientific and Research Institute of Educational Philosophy at Novosibirsk State Pedagogical University
Russian Federation


Vladimir I. Panarin
Institute of Extended Education under Novosibirsk State Agrarian University
Russian Federation


References

1. Андреев В. И. Конкурентология: учебный курс для творческого саморазвития конкурентоспособности. - Казань: Центр инновационных технологий, 2013. - 468 с.

2. Роджерс К. Взгляд на психотерапию. Становление человека. - М.: Прогресс. Универс, 1994. - 480 с.

3. Мартенс Р. Социальная психология и спорт. - М., 1979. - 176 с.

4. Горский В. А., Кожеваткин В. М. Конкурентоспособность образовательных услуг: приглашение к дискуссии // Дополнительное образование. - 2003. - № 9.

5. Тихомирова Н. В., Исаев С. Н. Расширение экспортных возможностей российских вузов. Осторожный оптимизм // Аккредитация в образовании. -2013. - № 62. - [Эл. ресурс]. - URL: http://www.akvobr.ru/rasshirenie_ekspornyth_ vozmozhnost.ei.ht.ml (дата обращения: 19.06.2014).

6. Измерение информационного общества // Международный союз электросвязи. - 2012 [Эл. ресурс]. - URL: http://www.itu.iut/ict/publications/icli/index. html (дата обращения: 19.06.2014).

7. Обоснование и анализ этого см.: Черных С. И. Образовательное пространство в условиях информатизации общества: монография. - Новосибирск: Изд-во НГАУ, 2011. - 254 с.

8. Андреев В. И. Конкурентология: учебный курс для творческого саморазвития конкурентоспособности. - Казань: Центр инновационных технологий, 2013. - 468 с.

9. Фахрутдинов Р. А. Инновационный менеджмент. - М.: Бизнес-школа, Интел-синтез, 2000.

10. Лиотар Ж.-Ф. Состояние постмодерна. - СПб.: Институт экспериментальной социологии; Алетейя, 1998.

11. Лепский В. Е. Эскиз структуры параметров сборки субъектов и их дескриптивной модели // Проблема сборки субъектов в постнеклассической науке. - М.: ИФ РАН, 2010.

12. Черных С. И. Образовательное пространство в условиях информатизации общества. - Новосибирск: Изд-во НГАУ, 2011. - С. 108-214.

13. Тарасенко В. Фрактальная семиотика: «слепые пятна», перипетии и узнавания. - М., 2009.

14. Степин В. С. Теоретическое знание. - М., 2003.

15. Князева Е. Н. Сборка субъекта с точки зрения коэволюции сложных систем // Проблема сборки субъекта в постнеклассической науке. -М.: ИФ РАН, 2010. - 271 с.

16. Рефлексивный подход: от методологии к практике / под ред. В. Е. Ленского. - М., 2009. - С. 72-84.

17. Пфаненштиль И. А., Яценко М. П., Борисенко И. Г. Социально-философские аспекты проблем инженерного образования в контексте информационной культуры // Профессиональное образование в современном мире. - 2014. -№ 2 (13). - С. 80-86.

18. Быковская Е. Ф. Мысль и школа: философские исследования образования в России. - Новосибирск: Изд-во НИПКиПРО, 2013. - 140 с.

19. Мезенцев А. А., Черняйкин А. В. Дуальная модель обучения как необходимое условие развития сельских территорий в современных условиях // Профессиональное образование в современном мире. - 2014. -№ 2 (13). - С. 176-183.


Supplementary files

For citation: Chernykh S.I., Parshikov V.I., Panarin V.I. Competitiveness of education in Russia in the international educational industry. Professional education in the modern world. 2014;(3):22-31.

Views: 439

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)