TRADITIONALISM AND LIBERALISM IN THE LEGAL AND PEDAGOGICAL SPACE

Full Text:




Abstract

The search for the ways to overcome the education crisis in modern Russia suggests the identification of the prerequisites of innovation activities carried out within the legal field. The aim of the article is to reveal the ontological foundations of the new and traditional in law and education. The article solves the following problems: a) clarification of the content of the terms «liberalism», «traditionalism», «positive law», «natural law»; b) justification of the thesis that positive and natural law is the form of expression of the contradiction between liberalism and traditionalism. The authors use the method of historical and logical unity and the dialectical method in the research. The results of the research: a) the principles of the cosmological variation of natural law are the legal basis of traditionalism in education; b) positive law is the legal basis of pedagogical innovation activities. Conclusion: innovations in the legal and pedagogical space are the result of the transformation of general algorithms of being, caused by the interests and needs of the subjects of law and education.

About the Authors

R. Yu. Rakhmatullin
Bashkir State Agrarian University
Russian Federation


E. R. Semenova
Bashkir State Agrarian University
Russian Federation


References

1. Делягин М.Г. Либерализм - теория уничтожения России // Региональные проблемы преобразования экономики. - 2012. - № 2. - С. 14-18.

2. Делягин М.Г. Что должен сказать России ее президент // Россия и мусульманский мир. - 2010. - № 7. - С. 5-23.

3. Багдасарян В.Э. Либерализм как идеология неоколониализма // Проблемный анализ и государственно-управленческое проектирование. - 2010. - Т. 3, № 5. - С. 84-85.

4. Багдасарян В.Э. Либеральный манифест, или «оранжевая» рецептура для России // Власть. - 2011. - № 11. - С. 35-38.

5. Рахматуллин Р.Ю., Семенова Э.Р. Онтологические основания идеи федерализма в свете философии права // Вестник ВЭГУ. - 2010. - № 4. - С. 50-55.

6. Рахматуллин Р.Ю. Генетические источники мусульманского права // Научный вестник Омской академии МВД России. - 2011. - № 4. - С. 43-47.

7. Chroust A.H. Hugo Grotius and the Scholastic Natural Law Tradition // The New Scholasticism. - Baltimore, 1943. - Vol. 17. - P. 101-133.

8. Переломов Л.С. Конфуцианство и легизм в политической истории Китая. -М.: Наука, 1981. - 331 с.

9. Austin J. Lectures on Jurisprudence or the Philosophy of Positive Law. L. 1885. - Vol. 1. - 1132 p.

10. Кельзен Г. Чистое учение о праве и аналитическая юриспруденция // Российский ежегодник теории права. - 2009. - № 2. - C. 432-453.

11. Эрлих Е. Основы социологии права // Антология мировой правовой мысли. -М.: Мысль, 1999. - Т. 3. - 829 c.

12. Швечиков А.Н. Либерализм как идеология секуляризации // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. - 2009. - № 89. - С. 19-26.

13. Юнг К.Г. Аналитическая психология. - М.: Мартис, 1995. - 309 с.

14. Дугин А.Г. Консерватизм как явление: возможна ли его общая теория? // Философия права. - 2009. - № 4. - С. 7-15.

15. Семенова Э.Р. Идеи традиционализма и либерализма в философии права // Альманах современной науки и образования. - 2013. - № 3 (70). - С. 161-163.


Supplementary files

For citation: Rakhmatullin R.Y., Semenova E.R. TRADITIONALISM AND LIBERALISM IN THE LEGAL AND PEDAGOGICAL SPACE. Professional education in the modern world. 2014;(1):19-26.

Views: 508

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)