THE PROFESSIONALLY SIGNIFICANT LEADERSHIP SKILLS OF THE PE TEACHER IN THE LEADER POTENTIAL STRUCTURE AND A STRATEGY OF ITS ACTIVATION

Full Text:




Abstract

The most profound changes happening in the life of modern society require from the graduates a readiness for effective using the opportunities in the new conditions of development of the modern education system. In the modern pedagogics of professional education, there has not yet been considered a complete conceptual aspect of the development of the leadership potential within any separate discipline or a separate course which would concretize and promote the search for concrete social-psychological requirements to the problem in the conditions of secondary professional education. The aim of the authors was to define the structure of the leadership potential of the physical education teacher through the definitions of professionally significant leadership skills of the PE teacher, the definition of the leader potential structure taking into account the specifics of the PE teacher’s activity. This allowed defining a strategy of activation of the leadership potential of the students, future PE teachers. In the article, the structure of the leadership potential of the PE teacher is revealed, the results are presented of questioning the directors and PE teachers concerning professional success and the influence on it of the leadership skills development, the specifics of a technique of activation of the leadership potential in the course of physical training are shown.

About the Authors

O. R. Krivosheyeva
Siberian State University of Physical Education and Sport
Russian Federation


N. I. Gorshkov
Siberian State University of Physical Education and Sport
Russian Federation


References

1. Бурлакова Н.Ю. Профессиональные способности в структуре интегральной индивидуальности учителя физической культуры: дис.. канд. псих. наук. -Пермь, 2000. - 163 с.

2. Гам В.И. Методология и технологии стратегического лидерства в условиях системных изменений в образовании: автореф.дис.. д-ра пед. наук. - Калининград, 2009. - 44 с.

3. Давлетова А.И. Развитие лидерских качеств студентов педагогического вуза: дис.. канд. псих. наук. - М., 2007. - 270 с.

4. Дрыгина И.В. Активизация лидерского потенциала личности студента в образовательном процессе вуза: дис.. канд. пед. наук. - Красноярск, 2006. - 198 c.

5. Зорина А.В. Педагогические условия формирования лидерских качеств у студентов вуза: дис.. канд. пед. наук. - Нижний Новгород, 2009. - 217 с.

6. Иванова А.Б. Активизация лидерского потенциала студентов вуза в процессе внеучебной деятельности: дис.. канд. пед. наук. - Челябинск, 2010. - 207 с.

7. Кирсанов М.В. Лидерский потенциал антикризисных управляющих: дис.. канд. псих. наук. - Москва, 2003. - 175 с.

8. Кривошеева О.Р. Формирование социальной ответственности студентов физкультурного вуза: дис.. канд. пед. наук. - Омск, 2007. - 244 с.

9. Кузьменко В.И. Влияние самостоятельности на становление взаимоотношений в коллективе: автореф. дис.. канд. пед. наук. - М., 1990. - 34 с.

10. Мухаметзянова Н.В. Особенности профессионально важных качеств будущих учителей физической культуры на разных этапах профессиональной подготовки: на материале студентов педагогического вуза: дис.. канд. псих. наук. - Казань, 2005. - 179 с.

11. Основы социальной психологии: метод. пособие / сост.И.Е. Киселев. Мн.: «Экоперспектива», 2000. - 214 с.

12. Павлова О.А. Социально-педагогические условия реализации лидерского -потенциала старших подростков во временных детских объединениях: дис.. канд. пед. наук. - Кострома, 2004. - 165 с.

13. Скляр Н.А. Психолого-акмеологические условия формирования профессионально-педагогической эмпатии у будущих специалистов по физической культуре и спорту: дис.. канд. псих. наук. - Кострома, 2005. - 232 с.

14. Соляхов В.Ю. Формирование лидерских качеств студентов: на опыте подготовки менеджеров: дис.. канд. пед. наук. - Волгоград, 2008. - 189 с.

15. Технологии развития лидерских качеств студенческой молодежи: метод. пособие / сост. Р.И. Котрухова, А.Б. Иванова. - Челябинск, 2009. - 73с.

16. Уманский А.Л. Педагогическое сопровождение детского лидерства: дис.. д-ра пед. наук. - Кострома, 2004. - 318 c.

17. Deal Т. Peterson K. The leadership paradox: balancing logis and artistry in schools. San Francisco: Jossey-Bass, 1994.

18. Engdahl R., Keating R. Strategis problem solving process: a comprehensive model and the need for more focused attention on consensus seeking // Organisational development journal. - 2005. - Р. 80-95.


Supplementary files

For citation: Krivosheyeva O.R., Gorshkov N.I. THE PROFESSIONALLY SIGNIFICANT LEADERSHIP SKILLS OF THE PE TEACHER IN THE LEADER POTENTIAL STRUCTURE AND A STRATEGY OF ITS ACTIVATION. Professional education in the modern world. 2014;(2):125-134.

Views: 549

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)