SYSTEM-DIALECTICAL ANALYSIS OF HUMAN AND SOCIETY RELATIONS IN CONDITIONS OF TRANSITION FROM MANAGEMENT, RIGHTS AND EDUCATION


https://doi.org/10.15372/PEMW20170406

Full Text:




Abstract

В статье обосновывается роль диалектической и системной методологии в исследовании закономерностей взаимодействия человека (элемента социосистемы) и общества (макросоциосистемы) при анализе категорий и реальностей: свободы и необходимости, социальной свободы и социальной необходимости, свободы и ответственности, прав и обязанностей социальных субъектов. Отмечаются три основных типа системно-диалектических отношений элемента и системы: 1) максимизация потенциальных взаимодействий элементов в системе и минимизация кинетических взаимодействий элементов (жесткий, стагнирующий тип системы); 2) относительный баланс потенциальных и кинетических взаимодействий элементов в системе, что в целом делает систему наиболее активной (лабильный саморазвивающийся тип системы); 3) минимизация потенциальных взаимодействий элементов в системе и максимизация кинетических взаимодействий элементов (ослабленный, саморазрушающийся тип системы). В условиях современной глобальной переходности общества и высокой динамики социальных отношений могут проявляться все отмеченные типы отношений элемента и системы, человека и общества. Применение данных закономерностей к социосистемам с учетом фактора сознания и практически преобразующей деятельности субъектов приводит к разным типам социальной организации, к специфике организации образования, права и управления в разных государствах современного глобализирующегося мира. Соответственно, это стагнирующая, творческая и анархическая формы образования в разных социокультурных системах современного мира. В России необходимо формировать образовательную стратегию на собственной социокультурной основе.


About the Authors

V. I. Parshikov
Novosibirsk State Agrarian University
Russian Federation

Vladimir I. Parshikov – Doctor of Philosophical Sc., Professor, Vice-Rector – Director of the Institute of Further Training at Novosibirsk State Agrarian University 

Novosibirsk



I. V. Tabakaev
Gorno-Altaisk State University
Russian Federation

Iurii V. Tabakaev – Doctor of Philosophicl Sc., Professor, the Head of the Chair of Philosophy and Law 

Gorno-Altaisk



N. N. Krasnova
Gorno-Altaisk State University
Russian Federation

Natalia N. Krasnova –PhD-student

Gorno-Altaisk



K. А. Kuzmenko
Gorno-Altaisk State University
Russian Federation

Konstantin A. Kuzmenko – PhD-student 

Gorno-Altaisk



References

1. Khalev V. V., Parshikov V. I., Ushakova E. V. Transitivity in the system of social-natural existence: philosophical and methodological analysis. Novosibirsk: Publishing House of the SB RAS Publ., 2014, 232 pp. (In Russian)

2. Categories of dialectics as a stage of cognition. Ed. A. P. Sheptulina. Moscow: Nauka Publ., 1971, 254 pp. (In Russian)

3. Materialistic dialectics as a general theory of development. The problem of development in modern sciences. Under the arms. and Society. Ed. L. F. Il’icheva. Moscow: Nauka Publ., 1983, 477 pp. (In Russian)

4. Materialistic dialectics. In the 5 vol. Ed. F. V. Konstantinov, V. G. Marakhov. Moscow.: Mysl, 1981–1985. (In Russian)

5. Shirokanov D. I. Interrelation of the categories of dialectics. Minsk: Nauka i Technika Publ., 1969, 250 pp. (In Russian)

6. Bogdanov A. A. Tectology. Universal Organizational Science. In 2 books. Moscow: Ekonomika Publ., 1989. Book 1, 303 pp. Book 2, 350 pp. (In Russian)

7. Averyanov A. N. System: a philosophical category and reality. Moscow: Mysl, 1976, 188 pp. (In Russian)

8. Altukhov V. L. Change of paradigms and the formation of a new methodology: An attempt to review the discussions. Social Sciences and Modernity, 1993, no. 1, pp. 88–100. (In Russian)

9. Blauberg I. V., Sadovsky V. N., Yudin E. G. Formation and essence of the systemic approach. Moscow: Nauka Publ., 1973, 270 pp. (In Russian)

10. Urmantsev Yu. A. On the forms of comprehension of being. Issues of philosophy, 1993, no. 4, pp. 57–83. (In Russian)

11. Ursul A. D., Ursul T. A. Universal evolutionism: the information-synergetic approach and general scientific principles. Socio-humanitarian knowledge, 2006, no. 6, pp. 278–294. (In Russian)

12. Ushakova E. V. The typology of active systems and some aspects of social optology. Intellectual Potential of Russian Scientists: Proceedings of the Siberian Institute of Knowledge. Barnaul: publishing house Alt. state. University Publ., 2004, Issue 3, pp. 8–12. (In Russian)

13. Parshikov V. I., Tabakaev Yu.V., Krasnova N. N., Kuzmenko K. A. Transformation of law and human rights in society and in legal education. Professional education in the modern world, 2017, no. 3, pp. 1156–1162. (In Russian)

14. Sorokin V. V. Legal Globalistics. Novosibirsk: Publishing House of the National Technical University, 2010, 916 pp. (In Russian)

15. Brzezinski Z. Great chess board. Moscow: Mezhdunar. Otnosheniya Publ., 1999, 256 pp. (In Russian)

16. Hanna P. Second World. Center for Studies of Post-Industrial Society. Moscow: Evropa Publ., 2010, 616 pp. (In Russian)

17. Yatsenko M. P. Globalization as a form of organization of the historical process: essence and problems. Professional education in the modern world, 2011, no. 1, pp. 53–59. (In Russian)

18. Nalivayko N. V., Parshikov V. I. Vocational education in the modern world: conceptual comprehension of development tendencies. Professional education in the modern world, 2011, no. 1, pp. 4–10. (In Russian)

19. Parshikov V. I., Chernykh S. I. Globalization of the Multicultural World and Education: Methodological Aspects of Interconnection. Professional education in the modern world, 2012, no. 4, pp. 4–17. (In Russian)

20. Kulipanova N. V., Nalivayko N. V., Orlova N. P., Ushakova E. V. The variety of modern social systems and strategies of globalized education. Philosophy of Education, 2012, no. 5, pp. 180–187.


Supplementary files

For citation: Parshikov V.I., Tabakaev I.V., Krasnova N.N., Kuzmenko K.А. SYSTEM-DIALECTICAL ANALYSIS OF HUMAN AND SOCIETY RELATIONS IN CONDITIONS OF TRANSITION FROM MANAGEMENT, RIGHTS AND EDUCATION. Professional education in the modern world. 2017;7(4):1373-1379. https://doi.org/10.15372/PEMW20170406

Views: 403

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)