THE FOUNDATIONS AND STRUCTURE OF THE PROGRAM OF DEVELOPMENT OF PRACTICAL THINKING

Full Text:




Abstract

The aim of the work is to highlight the main theoretical and methodological approaches to the creation of the program of development of practical thinking. The methodological bases are the systemic, activity and subjective approaches. The following methods are used: analysis and synthesis of philosophical, psychological and pedagogical literature on the research problem, abstraction, analogy, generalization, comparison, induction method, the method of deduction, hypothetical-deductive method. The article discusses the foundations of the creation, the structure and the results of testing of the program of development of practical thinking. The data presented in this article can be used in conducting psychological and educational research on related topics.

About the Author

A. A. Dyachkov
Army General I.K. Yakovlev Novosibirsk Institute of Internal military forces of the Russian Ministry of Internal Affairs
Russian Federation


References

1. Абульханова-Славская К.А. Социальное мышление личности: проблемы и стратегии исследования // Психол. журнал. - 1994. - № 4, Т. 14. - С. 39-55.

2. Архипов А.А. Развитие художественно-образного мышления студентов художественных факультетов педагогических вузов в процессе занятий академическим рисунком головы человека: автореф. дис.. канд. пед. наук. - М., 2011. - 20 с.

3. Афанасьев В.Г. Общество: системность, познание и управление. - М.: Политиздат, 1981. - 432 с.

4. Большунова Н.Я. Условия и средства развития субъектности: дис.. д-ра псих. наук. - Новосибирск, 2009. - 545 с.

5. Брушлинский А.В. Психология субъекта. - М.: ИП РАН; СПб.: Алетейя, 2003. - 272 с.

6. Верченко И.А. Формирование творческого мышления студентов в процессе диалогического взаимодействия при решении учебных задач: автореф. дис.. канд. псих. наук. - Екатеринбург, 2013. - 26 с.

7. Витакер К. За пределами психики. Терапевтическое путешествие Карла Вита кера / под ред. Дж.Р. Нейла, Д.П. Книскерна. - М., 1999. - 400 с.

8. Джафарпурмонфаред С.А. Педагогические основы развития критического мышления у будущего учителя (на материале педагогических университетов Ирана): автореф. дис.. канд. пед. наук. - Душанбе, 2012. - 24 с.

9. Долгополов И.В. Развитие практического мышления будущего учителя: дис.. канд. псих. наук. - Тула, 2006.

10. Дьячков А.А. Анализ исследования специфики практического мышления и его связи со специально человеческими типами (на материале деятельности офицеров) // European Social Science Journal. - М.: Межд. исслед. ин-т. - 2012. -№ 11 (27), Т. 1. - С. 28-36.

11. Каган М.С. Человеческая деятельность (опыт системного анализа). - М.: Политиздат, 1974. - 328 с.

12. Ковалев С.В. НЛП педагогической эффективности. - М.: МПСИ; Воронеж: МОДЭК, 2001. - 208 с.

13. Лекторский В.А., Садовский В.Н. О принципах исследования систем // Вопр. философии. - 1960. - № 8.

14. Лекторский В.А. Субъект. Объект. Познание. - М.: Наука, 1980. - 358 с.

15. Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность. - М.: Смысл, Академия, 2005. - 352с.

16. Ломов Б.Ф. Системность в психологии: Избранные психологические труды. -М.: МПСИ; Воронеж: МОДЭК, 2003. - 424 с.

17. Ляудис В.Я. Методика преподавания психологии. - М.: УРАО, 2000. - 128 с.

18. Маркарян Э.С. Системное исследование человеческой деятельности // Вопр. философии. - 1972. - № 10.

19. Наумов П.Ю., Матвеев Д.E., Вальков А.В., Дьячков А.А. Изучение проблем, влияющих на образовательный процесс в ВОУ ВПО ВВ МВД России (опыт авторского анализа): моногр. - Saint-Louis, MO: Publishing House Science & Innovation Center, 2012. - 128с.

20. Павлов И.П. Павловские среды. Протоколы и стенограммы физиологических бесед: в 3 т. - М.; Л.: АН СССР, 1949. - Т. 1. - 360 с.

21. Пиаже Ж. Психология интеллекта. - СПб.: Питер, 2003. - 192 с.

22. Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. - СПб.: Питер, 2000 - 712 с.

23. Рыжов В.В. Профессионально-творческая подготовка специалиста: моногр. - Н. Новгород: Изд-во НФ УРАО, 2007. - 208 с.

24. Рыжов В.В., Кузьмина С.В. Психологическая культура общения как фактор профессиональной подготовки. - М.: Изд-во Русс.-амер. ин-та, 2011. - 225 с.

25. Садовский В.Н. Основания общей теории систем. - М.: Наука, 1976. - 279 с.

26. Сайко Э.В. Субъект: созидатель и носитель социального. - М.: МПСИ; Воронеж: Модэк, 2006. - 424 с.

27. Сыманюк Э.Э. Психологические барьеры профессионального развития личности: моногр. / под ред. Э.Ф. Зеера. - М.: МПСИ, 2005. - 252 с.

28. Теплов Б.М. Ум полководца // Избр. труды: в 2 т. - М.: Педагогика, 1985. -Т. 1. - С. 223-305.

29. Уемов А.И. Вещи. Свойства и отношения. - М.: Изд-во АН СССР, 1963. - 184 с.

30. Юдин Э.Г. Системный подход и принцип деятельности: методологические проблемы современной науки. - М.: Наука, 1978. - 391 с.


Supplementary files

For citation: Dyachkov A.A. THE FOUNDATIONS AND STRUCTURE OF THE PROGRAM OF DEVELOPMENT OF PRACTICAL THINKING. Professional education in the modern world. 2014;(2):86-94.

Views: 327

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)