A PHILOSOPHICAL APPROACH TO THE ENGINEERING EDUCATION

Full Text:




Abstract

The article problematizes the modern engineering education in the context of a philosophical approach. The specificity is formulated of this approach to the studied phenomenon: completeness, historicity, interrelation, anthropological character. The following issues of our time influencing the modern engineering education are distinguished: the Bologna declaration, introduction of the CDIO innovative educational framework, fundamentality, interdisciplinary character, humanity, openness, continuity. The application of the philosophical approach allows making a conclusion about the necessity of making the future engineers aware of the fact that they will generate personal, communicational, technological and material public needs in the future; hence establishing responsibility and awareness of the inherent worth of human life becomes one of the crucial tasks for the engineering education.

About the Authors

M. A. Makienko
Institute of Humanities, Social Sciences and Technologies, Tomsk Polytechnic University
Russian Federation


V. N. Fadeeva
Institute of Humanities, Social Sciences and Technologies, Tomsk Polytechnic University
Russian Federation


References

1. Инициатива CDIO: официальный сайт. - [Электронный ресурс]. - URL: http://www.cdio.org (дата обращения: 1.10.2013).

2. Американское общество инженерного образования. American Society for Engineering Education: официальный сайт. - [Электронный ресурс]. - URL: http://www.asee.org (дата обращения: 2.04.2013).

3. Европейская федерация национальных инженерных ассоциаций. European Federation of National Engineering Associations. - официальный сайт. - [Электронный ресурс]. - URL: http://www.feani.org/site/ (дата обращения: 14.10.2013).

4. Путин В.В. Нам нужна новая экономика / Ведомости: электрон. период. изд. - 2012. - 30 янв. - [Электронный ресурс] - URL: http://www.vedomosti.ru/politics/news/1488145/o_nashih_ekonomicheskih_zadachah?full#cut (дата обращения: 20.09.2013).

5. Официальный сайт проекта «Форсайт-флот». - [Электронный ресурс]. - URL: http://foresighttrip.asi.ru/ (дата обращения: 02.10.2013)

6. Общероссийская общественная организация Ассоциация инженерного образования России (АИОР): офиц. сайт. - [Электронный ресурс]. - URL: http://aeer.ru/, свободный (дата обращения 20.09.2013).

7. Инженерное образование: электрон. версия. - [Электронный ресурс]. - URL: http://aeer.ru/ru/e-magazine.htm (дата обращения: 30.09.2013)

8. Высшее образование в России. - [Электронный ресурс]. - URL: http://www.vovr.ru/onas.html (дата обращения: 30.09.2013).

9. Отдел элитного образования ТПУ: офиц. сайт. - [Электронный ресурс]. - URL: http://portal.tpu.ru/departments/otdel/oeo (дата обращения: 25.09.2013).

10. Российский центр сертификации и регистрации профессиональных инженеров АТЭС: офиц. сайт. - [Электронный ресурс]. - URL: http://portal.tpu.ru/portal/page/portal/apec (дата обращения: 1.10.2012).

11. Друкер П. Менеджмент. Вызовы XXI века. - М.: Манн, Иванов и Фербер, 2012. - 256 с.

12. Хайдеггер М. Время и бытие. - М.: Республика, 1993. - 447 с.

13. Emerich Coreth. Grundriss der Metaphysik. - Innsbruck-Wien: Tyrolia-Verlag, 1994.

14. Сартр Ж.-П. Экзистенциализм - это гуманизм // Сумерки богов. - М.: Политиздат, 1989. - 344 с.


Supplementary files

For citation: Makienko M.A., Fadeeva V.N. A PHILOSOPHICAL APPROACH TO THE ENGINEERING EDUCATION. Professional education in the modern world. 2014;(2):48-54.

Views: 1570

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)