WHAT SCIENCE TO DEVELOP IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS?

Full Text:




Abstract

In the article, two methodological approaches to the formation of scientific humanitarian knowledge are revealed. These approaches are based on representation of the “person-society” relation. The primacy of the person in this regard generates the reduction approach, the primacy of society generates the system approach. Communication of these approaches with the society values is shown. Interrelation of these approaches at different stages of evolution of public systems is investigated. The conclusion is drawn on the unfitness of the reduction approach to research and formation of the bases of society.

About the Author

N. L. Rumyantseva
Russian State Academy of Intellectual Property
Russian Federation


References

1. Брунер Дж. Психология познания. - М.: Прогресс, 1977. - 413 с.

2. Ясин Е.Г. Модернизация экономики и система ценностей / Доклад на 4-й Междунар. конф. «Модернизация экономики России: социальный аспект» (24 апреля 2003 г., Москва). - [Электронный ресурс]. - URL: http://amicable.ru/library/yasin2003.pdf (дата обращения: 29.04.2012).

3. Месарович М., Мако Д., Такахара И. Теория иерархических многоуровневых систем. - М.: Мир, 1973. - 344 с.

4. Чуринов Н.М. Совершенство и свобода. - Новосибирск: Изд-во СО РАН, 2006. - 712 с.

5. Румянцева Н.Л. Социальная эволюция человека. Системно-диалектический подход. - М.: ЛИБРОКОМ, 2013. - 240 с.

6. Румянцева Н.Л. Человек развивающийся (путь к единой культуре): системно-диалектический подход. - М.: ЛИБРОкОм, 2009. - 224 с.

7. Бьюкенен П.Д. Смерть Запада. - М.: АСТ-Москва, 2007. - 444 с.


Supplementary files

For citation: Rumyantseva N.L. WHAT SCIENCE TO DEVELOP IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS? Professional education in the modern world. 2014;(2):34-41.

Views: 329

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)