ON THE RESPONSIBILITY OF POWER TOWARDS EDUCATION IN THE CONTEXT OF THE PROBLEMS OF EDUCATION DEMOCRATIZATION

Full Text:




Abstract

Education is a unique sphere of public life, where the interests are intersected of all its subjects from the state to the every individual. It provides the continuity and stability of social life, while creating the conditions for its changes and dynamic development. The construction of education on the basis of democratic principles not only provides it with the opportunity for joining the common current of the world civilization, but also it becomes its daily necessity. The authors seek to raise and answer the questions: why the analysis of the issues of the responsibility of power towards education is necessary for the democratization of education? Why the problems of democracy are among the most topical for power and educational policy? Education is a key to the survival and spread of democracy: democracy is needed not only by the social institutions. It is also needed by the active citizens who have the knowledge, skills and values of democratic life, without which a democratic culture cannot prosper. The concept of democracy, based on the forms of government or collective management of the rule of the majority, being perceived as a system of self-government through the mechanisms of private property, civil rights and obligations (the principles of individual freedom and individual responsibility), is required to address today to the educational level of the person. There is being formed a clear idea of the responsibility of education towards authorities and society, connected with the understanding that the higher the education and upbringing of citizens, the stronger is their desire to understand democratic values and to maintain them.

About the Authors

T. S. Kosenko
Research Institute of Philosophy of Education at the Novosibirsk State Pedagogical University
Russian Federation


N. V. Nalivayko
Research Institute of Philosophy of Education at the Novosibirsk State Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Смолин О.Н. Три трагедии российской демократии: систем. сб. - М.: Логос, 1999. - 284 с.

2. Степин В.С., Толстых В.И. Демократия и судьбы цивилизации // Концепции и определения демократии: антология. - М., 2006. - С. 159-160.

3. Закария Ф. Будущее свободы: нелиберальная демократия в США и за их пределами / пер. с англ. - М.: Ладомир, 2004. - 384 с.

4. Маритен Ж. Человек и государство / пер. с англ. Т. Лифинцевой. - М.: Идея -Пресс, 2000. - 196 с.

5. Красин Ю.А. Метаморфозы демократии в изменяющемся мире // Полис. - 2006. - № 4. - С. 127-138.

6. Румер Д.Э. Порождает ли демократия справедливость // Теория и практика демократии: избр. тексты / пер. с англ. - М.: Ладомир, 2006. - 498 с.

7. Фишкин Д. Нация в прямом эфире. Как превратить общественное мнение в политику // Концепции и определения демократии: Антология. - М., 2006. -224 с.

8. Суверенная демократия. От идеи к доктрине. - М.: Европа, 2007. - 60 с.

9. Демократия / Википедия: свободная энциклопедия. - [Электронный ресурс]. - URL: http://ru.wikipedia.org/wiki/

10. Махаматов Т.М. Диалектика и логика категорий демократии: моногр. -М.: Финакадемия, 2003. - 148 с.

11. Липсет С.М. Политический человек: социальные основы политической жизни // Теория и практика демократии. Избранные тексты / пер. с англ. - 2006. - С. 47-48.

12. Зорина Л.Я. Показатели качества современной системы образования // Синергетическая парадигма. Синергетика образования. - М.: Прогресс-Традиция, 2007. - 592 с.

13. Демократия и демократическое образование. - [Электронный ресурс]. - URL: http://do.gendocs.ru/docs/index-60447.html?page=3

14. Наливайко Н.В., Панарин В.И. Паршиков В.И. Глобальные и региональные тенденции развития отечественного образования: социально-философский анализ. - Новосибирск: Изд-во СО РАН, 2010. - 298 с.

15. Демократизация образования / Креативная педагогика. Пространство пси-холого-педагогических знаний для формирования энциклопедического словаря-справочника. - [Электронный ресурс]. - URL: http://thisisme.ru/content/demokratizatsiya-obrazovaniya

16. Новиков А.М. Российское образование в новой эпохе: парадоксы наследия, векторы развития. - М.: Эгвес, 2000. - 288 с.

17. Новиков Д.А. Теория управления образовательными системами. - М.: Народное образование, 2009. - 380 с.

18. Чуркина Н.И. Демократизация образования как феномен педагогической теории и практики 80-90-х гг. XX века: автореф. дис канд. пед. наук. - Омск, 2000. - 24 с.

19. Макарова И.Н. Развитие демократических тенденций в отечественном образовании в конце XIX - первом двадцатилетии ХХ в.: автореф. дис.. канд. пед. наук. - Ижевск, 2005. - 23 с.

20. Фрумин И. Демократизация школы как основное направление ее обновления // Инновационное движение в российском школьном образовании. - М.: Парсифаль, 1997. - С. 97-141.

21. Фрумин И.Д. Введение в теорию и практику демократического образования. - Красноярск: Знание, 1998. - 240 с.

22. Наливайко Н.В. Об ответственности власти перед образованием в глобализационных условиях развития // Профессиональное образование в современном мире. - 2014. - № 1(12). - С. 150-156.


Supplementary files

For citation: Kosenko T.S., Nalivayko N.V. ON THE RESPONSIBILITY OF POWER TOWARDS EDUCATION IN THE CONTEXT OF THE PROBLEMS OF EDUCATION DEMOCRATIZATION. Professional education in the modern world. 2014;(2):24-33.

Views: 400

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)