MODULAR SYSTEM IN THE CONTEXT OF INNOVATIVE METHODS OF TEACHING

Full Text:




Abstract

Today, the modular system of teaching is gaining more and more popularity in education, because it reflects to a greater degree the process of development and the result of acquiring of knowledge. The purpose of the paper is to substantiate the effectiveness of the modular system of teaching. The objectives are to characterize the modular system of teaching, justify an innovative model of teaching within the advanced training and identify the advantages of the modular system of teaching. According to the conducted studies, the modular principle promotes realization of the methodological approach in the process of participants’ learning, since, in the conditions of unequal readiness to the knowledge acquisition, it provides selectiveness, the distribution of new information by doses and its accretion to the basic knowledge.

About the Authors

A. P. Breslavets
Belgorod State Agricultural Academy of V.Y. Gorin
Russian Federation


N. A. Belogurova
Belgorod State Agricultural Academy of V.Y. Gorin
Russian Federation


T. A. Khokhlova
Belgorod State Agricultural Academy of V.Y. Gorin
Russian Federation


References

1. Борзенков В.Л. Игра философско-методологические аспекты // Вестник дополнительного профессионального образования. - 1997. - № 3-4 (7-8). - С. 1833.

2. Рыжов В.А. Профессиональная ориентация в подготовке кадров в Великобритании. - М.: Высш. школа, 1991. - 159 с.

3. Чошанов М.А. Гибкая технология проблемно-модульного обучения. - М.: Высш. школа, 1991. - 159 с.

4. Юцавичене П.А. Теория и практика модульного обучения. - Каунас: Швиеса, 1989. - 242 с.

5. Лабанова В.Н. Модульно-блочная система обучения в СПО // Педагогика: традиции и инновации: материалы междунар. науч. конф. - Челябинск: Два комсомольца, 2011. - Т. II. - С. 46-48.

6. Данильсон Т.С., Румбешта Е.А. Модульно-деятельностный подход в обучении физике // Вестник ТГПУ. - 2010. - № 10. - С. 35-38.

7. Насырова Э.Ф. Модульное обучение студентов университета в системе кредитно-зачетных единиц // Вестник ТГПУ. - 2011. - № 6. - С. 18-20

8. Крутилин В.А. Модульное обучение в динамике развития профессионального образования. - М.: Агровестник, 1999. - 30 с.

9. Шевелева Н.Л. Модульное обучение в системе дополнительного профессионального образования инженерно-педагогических кадров: дис.. д-р пед. наук. - Екатеринбург, 1998. - 342 с.

10. Новиков А.М. Методология учебной деятельности. - М.: Эгвес, 2007. - 176 c.

11. Романова И.А. Диалектика инноваций в отечественной педагогике (в теории и практике образовательной школы ХХ в.): дис.. канд. пед. наук. - М., 1995. - 227 с.

12. Паршина Т.П. Технолология повышения квалификации учителей в процессе инновационной деятельности: дис.. канд. пед. наук. - Тольятти, 1998. -161 с.

13. Тонков Е.В., Сердюкова Н.С. Исследовательско-творческая деятельность учителя как фактор формирования профессионально-педагогической культуры: учеб. пособие. - Белгород: Изд-во БелГУ, 1997. - 120 с.

14. Левина М.М. Основы технологии обучения профессиональной педагогической деятельности. - Минск, 1996. - 232 с.


Supplementary files

For citation: Breslavets A.P., Belogurova N.A., Khokhlova T.A. MODULAR SYSTEM IN THE CONTEXT OF INNOVATIVE METHODS OF TEACHING. Professional education in the modern world. 2014;(1):168-178.

Views: 395

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)