EFFICIENCY OF HIGHER EDUCATION: BETWEEN THE FREEDOM AND REQUIREMENTS


https://doi.org/10.15372/PEMW20160224

Full Text:




Abstract

In the article the author attempts to highlight the reason for extremely low efficiency of higher education in modern Russia which and why a great number and long-lasting reforms designed for improving the situation in national higher education have turned out to be useless. Considering the system of higher education, the author outlines three main levels. The first level assumes educational process; the second level is regarded as educational institutions; and the third level is the level of regulation and supervision of higher education by the Ministry of Education. The priority of educational process, the professors and students belong to, is visible because its quality defines the assessment of each component of the system as well as the whole system. The efficiency of educational process is adequately defined by the quality of students’ education; the efficiency of higher institutions is defined by the efficiency of professors and students; the results of efforts made by the Ministry of Education should be closely connected with the results of subordinated educational institutions. The author analyses the structure of the SHE (the System of Higher Education - the SHE in short) and shows the relations of the components in the current situation in Russia: the reform of national higher education is efficient enough. Moreover, the reform is impossible because the interest conflicts among the components of the SHE have turned it into the service system.

About the Author

M. B. Sofienko
Novosibirsk State Agrarian University
Russian Federation


References

1. Алешин Н. В., Бреслав Л. Б., Гинзбург А. И. Эффективная организация учебного процесса и оптимизация ее факторов // Социально-экономическая эффективность высшего образования и пути ее повышения: сб. науч. тр. М.: НИИВШ, 1988. С. 91-104.

2. Колесников Л. Ф., Турченко В. Н., Борисова Л. Г. Эффективность образования. М.: Педаго-гика, 1991.

3. Осипова Л. Я. Социальная эффективность образования: методологические основы исследо-вания. Самара: Изд-во СИУ, 2008.

4. Осипова Л Я. Историко-философская ретроспектива социальной эффективности образова-ния. Самара: Изд-во СИУ, 2008.

5. Дятлов С. А. Экономика образования в условиях переходного периода. СПб.: Изд. СПбУЭФ, 1995.

6. Панкрухин А. П. Маркетинг образовательных услуг. М.: Интерпракс, 1995.

7. Сильведойне Н. Г. Экономические проблемы образовательных учреждений в современных условиях // Материалы к рабочей группе «Финансирование образования как гарантия реализации прав граждан на образование». СПб., 1997. С. 107-111.

8. Гамидова Н. Э. Организационно-экономические основы эффективного развития системы высшего образования: дис. … канд. экон. наук. Махачкала, 2006.

9. Болвашенкова Т. В. Комплексная оценка эффективности организационно-экономических инноваций в высшем профессиональном образовании: дис. … канд. экон. наук. СПб., 2006.

10. Волокитина И. В. Оценка эффективности управления образовательной деятельностью выс-ших учебных заведений: дис. … канд. экон. наук. М., 2006.

11. Дуброва Т. Г. Формирование рыночных отношений в высших учебных заведениях (теория, практика): дис. … канд. экон. наук. М., 1994.

12. Ривчун Т. Е. Концептуальные основы повышения эффективности деятельности высшего учебного заведения: дис. … д-ра. экон. наук. М., 2010.

13. Например: «Эффективность - это максимально выгодное соотношение между совокупными затратами и экономическими результатами». Друкер П. Практика менеджмента. М.: Вильямс, 2007, с. 176.


Supplementary files

For citation: Sofienko M.B. EFFICIENCY OF HIGHER EDUCATION: BETWEEN THE FREEDOM AND REQUIREMENTS. Professional education in the modern world. 2016;6(2):358-364. https://doi.org/10.15372/PEMW20160224

Views: 652

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)