THE EXPERIENCE OF SELF-ACTUALIZING ENGINEER DEVELOPMENT IN THE UNIVERSITY EDUCATIONAL SPACE


https://doi.org/10.15372/PEMW20160223

Full Text:




Abstract

This article shows the results of the evaluation of educational activities developed and built at the Engineering faculty of Yakutsk State Agricultural Academy. The evaluation was carried out according to the criteria of students’ free time. The authors used such methods as questionnaire and observation. The long-term experience in engineer training shows that students realize the necessity to be highly qualified professionals, social active, communicative, self-educated, creative and to have organizational abilities in order to be competitive at the labour market. The problem of self-actualizing professional individual being is not developed in a good way in spite of its theoretical and applied relevance. The problem of student’s self-actualization development is relevant for theoretical and applied research. This research explores some contradictions. The analysis of psychological and pedagogical publications and empirical experience has shown that many researchers speak about the significance of self-actualization, but in fact, the development of self-actualization takes place as a spontaneous process. The university system focuses on reproductive training where the development of students’ personality is not sufficient. The authors see the problem of personality development as a significant one whereas the pedagogical conditions and methods for stimulation of professional self-actualization are still missing.

About the Authors

D. A. Danilov
Ammosov North-Eastern Federal University
Russian Federation


T. A. Parnikova
Yakutsk State Agricultural Academy
Russian Federation


References

1. Парникова Т. А., Сазонова З. С. Педагогические особенности воспитательной работы при подготовке бакалавров техники и технологии в аграрном вузе в переходный период // Инженерная педагогика: В 3 т. М.: МАДИ, 2015. Т. 3. С. 84-96.

2. Парникова Т. А., Кондакова Н. И., Гуляев В. П. Повышение эффективности мотивации студентов агровуза к образовательной деятельности // Проблемы и перспективы развития образования в России. Новосибирск: ООО агентство «СИБПРИНТ», 2013.

3. Парникова Т. А., Иванов М. С., Гуляев В. П. Выбор специальности и мотивация студентов сельскохозяйственного профиля // Актуальные вопросы технического, технологического и кадрового обеспечения АПК. Иркутск: Изд-во ИрГСХА, 2014.

4. Шульгина Т. А. Социокультурная среда вуза как объект управления // Высшее образование в России. 2015. № 1. С. 132-136.

5. Андреев В. И., Дроздикова А. Р. Мониторинг качества воспитания и саморазвития студента как конкурентоспособной личности // Интеграция образования. 2008. № 4. С. 111-114.

6. Солнышкина М. Г. Технологизация воспитательной работы как элемент внутривузовской системы оценки качества // Международный электронный журнал. Устойчивое развитие: наука и практика. 2014. Вып. 1 (12). С. 16. URL: www.yrazvitie.ru (дата обращения: 12.10.2015).

7. Артемов В. А., Новохацкая О. В. История исследований использования времени сельского населения в России // Вестник НГУ. Серия: Социально-экономические науки. 2012. Том 12. Выпуск 4. С. 189-196.

8. Вишнякова А. А. Свободное время молодежи крупного города и основные формы его использования в современных условиях (на примере г. Иркутск): автореф. дисс. … канд. соц. наук. Улан-Удэ, 2014.


Supplementary files

For citation: Danilov D.A., Parnikova T.A. THE EXPERIENCE OF SELF-ACTUALIZING ENGINEER DEVELOPMENT IN THE UNIVERSITY EDUCATIONAL SPACE. Professional education in the modern world. 2016;6(2):350-357. https://doi.org/10.15372/PEMW20160223

Views: 299

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)