HISTORY IN AXIOLOGICAL GLOBALIZATION


https://doi.org/10.15372/PEMW20160220

Full Text:




Abstract

The article highlights the features of historical knowledge in the context of globalization, one of the important characteristics of the power which is the interpretation of history. It is proved that it is carried out in the interests of the subjects of globalization, that is, the leading countries of the West at the expense of “the second and third worlds”, so the ideologues of globalization are not interested in the objective study of the past. According to the author, the unity of history as a complete unity of humanity will never be completed. History is closed between the source and purpose, it acts as the idea of unity. A man is on the way of his great historical path, but he does not complete it by means of the achievement of ultimate goal. The unity of person is considered as a historical border. This means that achievement of completed unity would be the end of history. History is regarded as a movement under the banner of unity subordinate to the views and ideas of unity. In our historical consciousness, the idea of mankind becomes concrete and visible only in real history and in its entirety. The predictive function of history in many ways seems to have paradoxical nature as a historian is engaged in the investigation of the past. The unity of history as a complete unity of humanity will never be completed. The interpretation of the historical experience of other nations facilitates the elite responsible for making the decision, the decision broadcasting to the masses.

About the Author

M. P. Iatsenko
Siberian Federal University
Russian Federation


References

1. Кисель М. А. Философия истории // Современная западная философия. М., 1991.

2. Розов Н. С. Теоретическая история - место в социальном познании, принципы и проблематика // Время мира. Альманах. Вып. 1: Историческая макросоциология в ХХ веке / под ред. Н. С. Розова. Новосибирск, 2000.

3. Черных С. И., Софиенко М. Б. Современный педагог как объект философского анализа // Профессиональное образование в современном мире. 2012. № 2 (5). С. 36-46.

4. Ципко А. Третье средневековье // Литературная газета. 2006. 29 марта - 4 апр.

5. Семенов В. С. Уроки XX века и путь в XXI век: (социально-филос. анализ и прогноз). М., 2000.

6. Паршиков В. И., Черных С. И. Глобализация мультикультурного мира и образования: методологические аспекты взаимосвязи // Профессиональное образование в современном мире. 2012. № 4 (7). С. 4-17.

7. Зорин В. Неизвестное об известном. М., 2000.

8. Дудник С. И. История и историческое сознание // Я (А. Слинин) и МЫ. СПб.: Санкт-Петербургское философское общество, 2002. Вып. X.

9. Юрьев А. И. Политическая психология терроризма // Философские науки. 2005. № 10.

10. Стародубцева Л. Взгляд Линнея, или Мир сквозь линзы умозрений // Вторая навигация: Альманах. 2006. № 6.

11. Кирвель Ч. С., Стрельченко В. И. Глобализация образования и социальные стратегии современности // Диалог поколений и культур в контексте глобализации: Материалы Международной конференции «Конфликт поколений в контексте информационной глобализации». СПб.: Изд-во политех. ун-та, 2007.

12. Трёльч Э. Историзм и его проблемы. М.: Юрист, 1992.

13. Шпанн О. Философия истории. СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та, 2005.

14. Карсавин Л. П. Философия истории. СПб., 1993.

15. Черных С. И., Паршиков В. И., Панарин В. И. Конкурентоспособность российского образования на мировом рынке образовательных услуг // Профессиональное образование в современном мире. 2014. № 3 (14). С. 22-31.

16. Столович Л. Н. Об общечеловеческих ценностях // Вопросы философии. 2004. № 7.

17. Чуринов Н. М. Совершенство и свобода. Красноярск, 2001.

18. Бойко П. Е. Идея России в русской философии истории. М.: Изд-во «Социально-политическая МЫСЛЬ», 2006.

19. Желтикова И. В. «Образ будущего»: происхождение понятия, его границы, эвристический потенциал // Вестник Орловского государственного университета. 2011. № 2 (16). С. 213.

20. Калаков Н. И. Методология прогностического исследования в глобалистике (на материале анализа прогнозирования социально-образовательных процессов). М.: Академический Проект; Культура, 2010.

21. Дубровский А. М. Александр Александрович Зимин: трудный путь исканий // Отечественная история. 2005. № 4. С. 149.

22. История человечества: в 8 т. Т. VIII. Россия / общ. ред. чл.-корр. РАН А. Н. Сахаров. М.: Издательский Дом «МАГИСТР-ПРЕСС», 2003.

23. Киселев Г. С. Смыслы и ценности нового века // Вопросы философии. 2006. № 4. С. 6.

24. Коротаев А. В., Крадин Н. Н. , Лынша В. А. Альтернативы социальной эволюции (вводные замечания) // Альтернативные пути к цивилизации. М., 2000. С. 30-31.

25. Кушелев В. А. Проблема глобализации истории // Диалог поколений и культур в контексте глобализации: материалы Междунар. конф. «Конфликт поколений в контексте информационной глобализации». СПб.: Изд-во Политех. ун-та, 2007. С. 401-407.

26. Морена Э. Принципы познания сложного в науке ХХI века // Вызов познанию: Стратегии развития науки в современном мире / отв. ред. Н. К. Удумян. М., 2004. С. 16-19.

27. Ясперс К. Смысл и назначение истории. М.: Политиздат, 1991.


Supplementary files

For citation: Iatsenko M.P. HISTORY IN AXIOLOGICAL GLOBALIZATION. Professional education in the modern world. 2016;6(2):333-340. https://doi.org/10.15372/PEMW20160220

Views: 286

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)