THE RESEARCH FUNCTIONS OF COMPETENCES


https://doi.org/10.15372/PEMW20160217

Full Text:




Abstract

The problem of implementation and adoption to the general cultural and professional competences in educational process is relevant today. The authors generalize the experience of dealing with competencies and consider their research functions. The paper focuses on dealing with a competency as a research laboratory in order to obtain the first research results of students. The authors developed, applied and published the laboratory guidance that consists of 10 works and includes all the topics of the course “Biomechanics of movement” for 2-year students). The article shows logical and competency-based approach in the development of subject technologies according to new standards in education. The research laboratory will help to explore interdisciplinary relations, the significance of the research material received and competency as a whole, extend the academic and research activity.

About the Authors

Iu. D. Ovchinnikov
Kuban State University of Physical Training, Sport and Tourism
Russian Federation


O. G. Lyzar
Kuban State University of Physical Training, Sport and Tourism
Russian Federation


References

1. Гуружапов В. А. Проблема развития профессиональных компетенций будущих специалистов // Психологическая наука и образование. 2008. № 2. С. 58.

2. Дворак В. Н. Инновационная технология формирования компетентности студентов в области физической культуры // Инновации в образовании. 2015. № 09. С. 19-28.

3. Сериков Г. Н. Гуманно-ориентированная интерпретация профессиональных компетенций педагогов// Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Образование. Педагогические науки. 2009. № 31 (164). С. 10-16.

4. Конобеева А. Б. Формирование профессиональных компетенций в вузе: сочетание универсальных и профессиональных компетенций // Вестник Московского государственного университета культуры и искусств. 2010. № 1. С. 182-185.

5. Магомедов Р. Р., Кутепова Л. С. Сущность и соотношение понятий «профессиональная компетенция» и «компетентность» в контексте модернизации образования // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 3: Педагогика и психология. 2009. № 4. С. 75-78.

6. Овчинников Ю. Д., Лызарь О. Г. Предметные технологии в развитии научно-исследовательской деятельности студентов // Профессиональное образование в современном мире. 2015. № 3 (18). С. 173-183.

7. Оглоблин К. А. Формирование профессиональных компетенций в сфере культуры здоровья у студентов факультета физической культуры УГПИ // Ученые записки университета им. П. Ф. Лесгафта. 2009. № 3. С. 53-57.

8. Матушкин Н. Н., Столбова И. Д. Формирование перечня профессиональных компетенций выпускника высшей школы // Высшее образование сегодня. 2007. № 11. С. 28-30.

9. Ядровская М. В. Технологии обучения с элементами моделирования в формировании профессиональных компетенций // Вестник Донского государственного технического университета. 2010. Т. 10. № 6 (49). С. 978-983.

10. Овчинников Ю. Биомеханика двигательной деятельности // Лабораторный практикум. Verlag / Издатель: Palmarium Academic Publishing, Deutschland / Германия, 2014 [Электронный ресурс]. URL: http://dnb.d-nb.de (дата обращения: 15.10.2015).

11. Никитенко В. Н. Высшее образование в системе ценностей современных студентов // Профессиональное образование в современном мире. 2014. № 2 (13). С. 55-63.


Supplementary files

For citation: Ovchinnikov I.D., Lyzar O.G. THE RESEARCH FUNCTIONS OF COMPETENCES. Professional education in the modern world. 2016;6(2):310-316. https://doi.org/10.15372/PEMW20160217

Views: 423

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)