TOLERANCE IN THE CULTURE OF EDUCATION


https://doi.org/10.15372/PEMW20160205

Full Text:




Abstract

The article builds the new model of tolerance in the culture of education according to the principles of free study. This model is based on the applied philosophy of Hessen. The culture of education assumes the individual cultural space of each person. The tolerance significance is revealed by means of Chupakhin’s meaning-making algorithm and Pavlova’s Vista culture needs and possibilities. The tolerance is based on the UNESCO Declaration and the preamble of the UN Charter. The authors define the axiomatic borders of tolerance by means of the ontology-based features of life mode, gnoseology and anthropological research methods of human origin. The paper estimates the significance of tolerance in educational culture within social, conceptual, spiritual and valuable parts of the human requirements. The tolerance potential is the key ethical principle of civil society that prevents from violence. Otherwise, tolerance does not belong to the culture when the anger condonation and invasion to the freedom and human merits are observed. The authors regard the meaning of perfect tolerance as the activity of moral, socio-political, ethno-cultural, economic and technological development of world society that has features of law, stability, freedom and patience. The Federal State Educational Standards of higher education highlight the following general cultural competencies of tolerant personality: the social culture implies adoption and conformation to the social laws and social mobility of the subject; the conceptual culture implies cognition process in grasping new knowledge and skills; the moral culture assumes cognition and preservation of moral values, self-identification of the subject’s consciousness and the adaptation in new environment; the According to the federal educational standards of higher education identified by the following general cultural competences formation of tolerant personality: social culture - the adoption and adherence to the laws of society, social mobility entity ; in conceptual culture - cognitive processes in general educational enrichment of new knowledge and skills; in spiritual culture - the knowledge and preservation of cultural values, self-identification and self-awareness of the subject of adaptation in the new social environment; the cultural items are the material support of a subject, foundation and usage of general material benefits included into the cultural competencies.

About the Authors

N. P. Chupakhin
Tomsk State Pedagogical University
Russian Federation


V. D. Pavlova
Tomsk State Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Сорокин П. А. Моя философия - интегрализм // Социологические исследования. 1992. № 10. С. 134-139.

2. Чупахин Н. П. Философские основания и математическая модель смысла знания: монография / Saarbrücken: LAP LAMBERT Academic Publishing, Germany, 2011.

3. Чупахин Н. П., Павлова В. Д. Поиски смысла образования: от понятийной культуры науки к духовной культуре личности // Философия образования. № 6 (57). 2014. С. 44-54.

4. Быстрова А. Н. Культурное пространство: сущность и структура. Новосибирск: ЗАО ИПП «ОФСЕТ», 2014.

5. Современный словарь иностранных слов. СПб.: Дуэт, 1994.

6. Бондаренко Д. М., Деминцева Е. Б., Кавыкин О. И., Следзевский И. В., Халтурина Д. А. Образование как фактор утверждения в обществе норм этноконфессиональной толерантности в условиях глобализации (на примере России, Франции и Танзании) // История и современность. 2007. № 2. С. 153-184.

7. Безотечество Л. М. Толерантность как ключевая компетентность педагога // Современные проблемы науки и образования. 2012. № 6 [Электронный ресурс]. URL: www.science-education.ru/106-7857 (дата обращения: 12.10.2015).

8. Декларация принципов толерантности. Утверждена резолюцией 5.61 генеральной конференции ЮНЕСКО от 16 ноября 1995 года [Электронный ресурс]. URL: http://school-sector.relarn.ru/prava/zakony/tolerance/index.htm (дата обращения: 12.10.2015).

9. Преамбула Устава Организации Объединенных Наций [Электронный ресурс]. URL: http://school-sector.relarn.ru/prava/zakony/tolerance/index.htm (дата обращения: 12.10.2015).

10. Гессен С. И. Основы педагогики. Введение в прикладную философию. М.: Школа-Пресс, 1995.

11. Ануфриев С. И. Философско-педагогическая концепция С. И. Гессена и технократические тенденции в современном образовании // Философско-педагогическая концепция С. И. Гессена и современные проблемы образования, воспитания, культуры: сб. научн. трудов. Томск: ТОИПКРО, 2014. С. 42-45.

12. Дерюга В. Е. Философская концепция воспитания С. И. Гессена // Философско-педагогическая концепция С. И. Гессена и современные проблемы образования, воспитания, культуры: сб. научн. трудов. Томск: ТОИПКРО, 2014. С. 45-49.

13. Загирняк И. Ю. Влияние философии И. Канта на формирование понятия дисциплины в педагогике С. И. Гессена // Философско-педагогическая концепция С. И. Гессена и современные проблемы образования, воспитания, культуры: сб. научн. трудов. Томск: ТОИПКРО, 2014. С. 49-54.

14. Люрья Н. А. С. И. Гессен о свободе и принуждении в образовательном процессе // Философско-педагогическая концепция С. И. Гессена и современные проблемы образования, воспитания, культуры: сб. научн. трудов. Томск: ТОИПКРО, 2014. С. 59-65.

15. Чупахин Н. П., Павлова В. Д. Достаточные основания философского творчества С. И. Гессена // Философско-педагогическая концепция С. И. Гессена и современные проблемы образования, воспитания, культуры: сб. научн. трудов. Томск: ТОИПКРО, 2014. С. 100-102.

16. Лекторский В. А. О толерантности, плюрализме и критицизме // Философия, наука, цивилизация. М., 1999.

17. Валитова Р. Р. Толерантность. [Электронный ресурс]. URL: http://dic.academic.ru (дата обращения: 12.10.2015).

18. Голик Н. В. Философия культуры и толерантность: парадоксы истории // Общество. Среда. Развитие. 2015. № 1. С. 121-124.

19. Павлова В. Д., Чупахин Н. П. От философии смысла к философии культуры // Вестник НГПУ (NSPU Bulletin). 2014. № 5. С. 50-58.

20. Чупахин Н. П., Павлова В. Д. Смысл социальной онтологии знания // Философия, методология, история знаний: сб. науч. трудов Сибирского института знаниеведения / отв. ред. Е. В. Ушакова, Ю. И. Колюжов. Барнаул - Москва: АГМУ Минздрава России, 2014. Вып. ХI. С. 42-45.


Supplementary files

For citation: Chupakhin N.P., Pavlova V.D. TOLERANCE IN THE CULTURE OF EDUCATION . Professional education in the modern world. 2016;6(2):228-235. https://doi.org/10.15372/PEMW20160205

Views: 440

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)